حسین پارسایی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطالب فوق گفت: انقلاب اسلامی در همه ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پدیده پرعظمتی است و در شرایط کنونی و پس از گذشت بیش از سه دهه از بروز این پدیده باید در عرصه های فرهنگی و هنری به دستاوردهای آن نگاه جامع و منصفانهای داشته باشیم.
وی گفت: پرداخت مؤثر به این ابعاد گسترده که منشأ بروز آن رویداد انقلاب اسلامی بود در فاصله کمی پس از آن و با وقوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تا اندازه زیادی به محاق رفت هر چند که دفاع مقدس هم در همان راستا و براساس همان مفاهیم ارزشی یعنی دفاع از کیان اسلامی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی روی داد تا آنجا که همه افکار و توجهات را در سطح عالی مدیریت نظام و حتی در میان مردم معطوف به خود کرد.
اوج یافتن دفاع مقدس توجهات را از مقوله انقلاب اسلامی منحرف و به خود معطوف کرد
کارگردان نمایش دفاع مقدسی«من که دا نیستم» تصریح کرد: وقایع مربوط به دفاع مقدس رفته رفته به آن چنان اوج و شکوفایی رسید که از مقطعی به بعد همه تحولات فرهنگی و هنری موجود در جامعه را به خود اختصاص داد و اهالی قلم در زمینههای فرهنگی همچون خلق آثار ادبی و همچنین نمایشنامهنویسان و فیلمنامهنویسان در زمینه خلق آثار ادبیات نمایشی تنها چیزی که برایشان اهمیت داشت جنگ و دفاع مقدس بود.
پارسایی ادامه داد: پس از جنگ و پایان دفاع مقدس نیز این عزم فرهنگی و هنری در زمینه خلق آثار سینمایی و نمایشی تا اندازه زیادی فروکش کرد و بنا به دلایلی شکافی میان تفکر پویای هنرمندان از آغاز انقلاب اسلامی و رخداد دفاع مقدس تا آنچه که بعد از آن در دوران سازندگی و تحولات نوین فرهنگی به آن میاندیشند به وجود آمد.
کارگردان نمایش مذهبی «خواهرانه به وقت خیزران» گفت: در شرایط کنونی همچنان به دلیل همان عدم توجه به پدیدههای سیاسی و اجتماعی و حماسی 30 سال اخیر کشور یعنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تولیدات فرهنگی و هنری به ویژه در زمینه تئاتر رو به کاهش است که به نظر من مهمترین معضل و مانع موجود بر سر راه این امر، خلأ پروسه پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی است که از پرداختن به آن غافل شدهایم و این در حالی است که حتی خارج از مرزها به جهت عظمت انقلاب اسلامی و تأثیری که این پدیده بر روی کشورهای به ویژه منطقه داشته است، شاهد تولیدات فرهنگی و هنری با موضوع انقلاب اسلامی خیلی بیشتر از داخل توسط هنرمندان خارجی هستیم.
مدیر اسبق هنرهای نمایشی ارشاد تأکید کرد: به نظر میرسد که از این به بعد باید غفلت تاریخی و مؤثر موجود در زمینه پرداخت فرهنگی و هنری به موضوع و پدیده بکر و استثنایی انقلاب اسلامی را به دور از شعار و کلیشه با تولید و اجرای آثار نمایشی جبران کرد و این نیازمند رجوع هنرمندان به تفکر اصیل فرهنگی ایرانی است که قدری به سبب هجمههای موجود به ویژه از سوی فرهنگ غرب رنگ باخته و موجب شده است تا نسبت به بنمایههای نمایشی براساس هویت و اصالت ایرانی مهجور باقی بماند.
ساختار اغلب آثار نمایشی در شرایط کنونی در تقابل با اندیشه و هویت ایرانی است
پارسایی در ادامه گفت: مهمترین چالش پیش آمده در این زمینه، عدم پرداخت دقیق و ریشهای به اسلوب نمایشنامهنویسی است، ساختار نمایشنامه اغلب آثار نمایشی در تقابل با اندیشه و هویت ایرانی است که همان گونه که گفتم با ایجاد زمینههای مناسب پژوهشی و مطالعاتی میتوان تا اندازه زیادی این نقیصه را مرتفع کرد.
وی در پایان با اشاره به اینکه در زمینه تولید آثار نمایشی طی این سالها کمکاری کردهایم گفت: هر بار که جسته و گریخته شاهد تولید و اجرای اثار نمایشی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم، انگ سفارشی و تبلیغاتی بودن از سوی برخی جریانها به این تولیدات زده میشود در حالی که ماهیت آثاری از این دست همین است و این آثار باید در چنین فضایی تعریف شوند که تا اندازهای نیز جنبه تبلیغاتی داشته باشند؛ در همه جای دنیا قضیه بر همین منوال است به ویژه کشورهایی که تجربه انقلابات مردمی دارند، بخشی از اثار فرهنگی و هنری خود را اختصاص به انقلاب و دستاوردهای آن میدهند.