کد خبر: 1422065
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
حجت‌الاسلام جمشیدی:

نیازمند همگرایی در سیاست‌های فضای مجازی هستیم

خبرنگاران افتخاری/ جلال بیطرفان: مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: باید به یک همگرایی در سیاست‌های فضای مجازی در کشور برسیم.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور امروز سه‌شنبه، سوم تیرماه در دیدار دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه شناخت کافی نسبت به فضای مجازی وجود ندارد، اظهار کرد: باید پس از شناخت این فضا، به همگرایی در سیاست‌های فضای مجازی برسیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حتی در عرصه کلان نظام در مورد فضای مجازی در میان مسئولان اختلاف نظر وجود دارد،‌ اضافه کرد: تا این همگرایی ایجاد نشود، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور حضور در فضای مجازی را پرفایده و پرمخاطره دانست و افزود: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از حدود 15 سال قبل وارد این عرصه شده است.

وی از آموزش و پرورش به‌عنوان تمکنی برای حوزه یاد کرد و ادامه داد: همان‌گونه که نظام تمکنی برای حوزه است، آموزش و پرورش نیز تمکنی برای حوزه به حساب می‌آید تا به اهداف الهی دست پیدا کند.

جمشیدی با اشاره به وجود حدود 200 هزار شاغل به تحصیل و فارغ‌التحصیل در حوزه‌های علمیه آقایان و خواهران یادآور شد: ما نگران معاش یا بیکاری این طلاب نیستیم تا آموزش و پرورش برای آنها شغل ایجاد کند، بلکه این ظرفیتی است که حوزه در اختیار آموزش و پرورش نهاده است تا از این ظرفیت استفاده کند.

وی با بیان اینکه حوزه به دنبال هدف سیاسی یا اعتلای حزب و جریان خاصی نیست، افزود: ما معتقد به انسان‌سازی و تعالی ارزش‌های انسانی در جامعه هستیم، به‌ویژه در اثرگذارترین قشر که نوجوانان هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه حوزه نمی‌خواهد عرصه را بر کسی تنگ کند، اضافه کرد: باید این موضوع به همه فرهنگیان گفته شود. حوزه سخاوتمندانه تربیت‌شدگان خود را در اختیار نظام قرار می‌دهد،‌ در صورتی که اگر نهادها بخواهند همان نیروها را تربیت کنند، باید زمان و هزینه بیشتری را صرف کنند و در نهایت نتیجه کار آن‌ها کیفیت تربیت‌شدگان حوزه را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: همان‌گونه که تعامل میان حوزه و آموزش و پرورش در رأس دو دستگاه مدنظر قرار دارد، امیدواریم این تعامل در مدیران میانی و کارشناسان هم ایجاد شود، چنان که هرجا تعامل میان مدیران میانی و بخش‌های استانی حوزه و آموزش و پرورش برقرار شده است، شاهد نتایج مثبت آن بوده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه تا کنون عرصه تعامل حوزه‌ و آموزش و پرورش اغلب عرصه تبلیغ بوده است، تصریح کرد: ظرفیت‌های تعامل بیش از این است، نظریه‌پردازی، کارشناسی، مشاوره، مدیریت و اجرا از ساحت‌هایی است که می‌توان در آنها تعامل را گسترش داد.

وی با بیان اینکه حضور کارشناسی حوزه باید در نهادهای تصمیم‌ساز نهادینه شود، اضافه کرد: این یک بحث تشریفاتی نیست که صرفا یک نماینده از حوزه در جلسات حضور داشته باشد، بلکه باید نحوه و جایگاه تعامل حوزه نهادینه شود.

جمشیدی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران، اظهار کرد: نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران رویکرد کاربردی‌تری نسبت به حوزه‌های علمیه آقایان دارد و رسالت‌های آن با حضور در آموزش و پرورش هماهنگ است.

وی با بیان اینکه خواهران طلبه می‌توانند در عمل حجاب و عفاف، اعتقادات سالم و رفتار درست برای نسل جوان و نوجوان الگو باشند، ادامه داد: ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران مغفول مانده است و ظرفیت‌های آن جدی گرفته نشده است.

در این دیدار همچنین، حجت‌الاسلام مجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع فضای مجازی در دستور کار ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر 90 درصد محتوا در فضای مجازی به زبان انگلیسی است و این نشانه غلبه فرهنگ غربی بر فرصتی است که در اختیار عالم قرار دارد.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع محتوای آموزشی در آموزش و پرورش افزود: این امر مشارکت مراکز حوزوی را در سطوح بالای تولید محتوای آموزشی می‌‌طلبد،‌ اما تا کنون در این عرصه شاهد توفیق چندانی نبوده‌ایم.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: امروز فرهنگ تعامل حوزه و آموزش و پرورش به مرحله‌ای از رشد رسیده است که هیچ‌کس نمی‌تواند منکر ضرورت آن شود، البته باید مقدمات و راهکارهای آن فراهم شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت‌های مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور شاهد حضور مؤثر اندیشمندان حوزوی در آموزش و پرورش باشیم.

captcha