به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن، همانند سالهای گذشته بخشی را به نسخ خطی اختصاص داده است. نسخ خطی در این بخش از سوی موزه ملی قرآن کریم به نمایش درآمده است که در میان آنها آثاری از دورههای تاریخی قاجاریه و صفویه به چشم میخورد.
یکی از این نسخ تاریخی قرآن، مربوط به عبدالله عاشور رنانی است که تاریخ کتابت آن به 1235 قمری میرسد و به خط نسخ به نگارش درآمده است. نسخه خطی دیگری که به خط نسخ است، توسط آقاجان پرتو در سال 1291 هجری قمری کتابت شده و حاشیهنویسی صفحات آن را محمد رحیم افسر در سال 1290 هجری قمری انجام داده است.
در بین آثار ارائه شده، طومار پارچهای خطی نیز دیده میشود که با خط نسخ درشت متمایل به ثلث است و ام سلمه دختر فتحعیشاه قاجار زیارت عاشورا و دعای علقمه را با این خطوط آراسته است. این کتابت در سال 1238 هجری قمری انجام شده است.
نسخه خطی دعای احتجاب اثر دیگری است که با سرلوح مذهب مرصع انجام شده و صفحات آن دارای کمند است و بین سطور تمامی صفحات طلااندازی و ابرسازی شده است. کتابت این نسخه خطی به دوره تاریخی قاجاریه و سال 1281 هجری قمری برمیگردد و کاتب آن احمد وقار فرزند وصال است.
گزیدهای از سخنان خلفای راشدین به خط نستعلیق با ترجمه و شرح سخنان از دو نفر به نامهای محمد بن محمد العمر الرشید کاتب الوطواط و محمد بن الجلیل العمری است که توسط رستم علی الشاهی در سال 972 هجری قمری کتابت شده و مربوط به دوره تاریخی صفویه است که برای کتابخانه سلطان ابراهیم، پسر بهرام میرزا نوه شاه اسماعیل اول صفوی مرقوم شده است.
نسخه خطی قرآن به خط نسخ که کاتب آن محمد شفیع تبریزی است در سال 1229 هجری قمری انجام شده و قرآنهای دیگر نیز در این بخش وجود دارند که به سفارش استاد عیسی بهادری کتابت شدهاند.
گفتنی است، موزه ملی قرآن، قرآنهای نفیس متعددی را در خود جای داده که هر یک به دورههای مختلف تاریخی تعلق دارند. در این موزه قرآنهایی مربوط به دوران صفویه، قاجاریه و همچنین قرآنیهای خطی متعلق به قرن سوم هجری وجود دارد و تعدادی از آنها در نمایشگاه قرآن در معرض دید عموم قرار گرفته است.
علاقهمندان برای بازدید از بخش موزه ملی قرآن بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن میتوانند به طبقه زیرین ساختمان موزه دفاع مقدس مراجعه کنند. در این بخش علاوه بر نسخ خطی آثار هنری قرآنی نیز وجود دارد.