کد خبر: 1423650
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
واشیان عنوان کرد:

تغذیه روحی؛ مهم‌ترین فلسفه روزه‌داری/ ضعف بدن دلیل روزه‌خواری نیست

گروه سلامت: معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت گفت: در ماه رمضان باید روح و روان تلطیف ‏یابد تا آسیب‌هایی که در ایام دیگر سال به فرد وارد شده است از وی جدا شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی واشیان، مدیر گروه پزشکی دانشگاه بین‌المللی ‏المصطفی و معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت، گفت: بحث ‏سلامتی در ماه مبارک رمضان، موقعیت ویژه‌ای را برای حوزه بهداشت و درمان و حوزه‌های توانبخشی به وجود آورده است که ‏اهم آن مربوط به موضوعات تغذیه‌ای است.‏
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ماه مبارک رمضان، با توجه به نوع فعالیت، نوع خواب و میزان ارتباطاتی که فرد با پیرامون ‏خود دارد، ویژگی‌های خاصی را برای آن رقم می‌زند. اگر مراجعه‌ای هم به آیات قرآن و روایات داشته باشیم؛ صراحتاً به ویژگی‌‏های خاصی که در ماه مبارک رمضان به آن توجه شده است می‌رسیم و یکی از این موارد، رعایت سبک تغذیه خاص است. ‏
تغذیه مناسب در ماه رمضان، در استفاده مفید از شرایط این ماه و حتی خواب راحت‌تر مؤثر است
وی افزود: در حوزه طب اسلامی سفارش شده است که تغذیه می‌تواند در استفاده مفید از شرایط ماه مبارک رمضان و حتی ‏خواب راحت‌تر مؤثر باشد و انسان در وضعیت بهتری از نظر حالات روحی قرار بگیرد. ‏
حجت‌الاسلام واشیان با توصیه براینکه، به جای مصرف وعده غذاهای پرحجم از غذاهای کم حجم و سبک استفاده شود، گفت: به اقتضای ‏شرایط روزه‌داری در فصل گرما، باید آب را دو ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف کرد به طوری که انسان دچار ورم معده ‏و یا اختلال در هضم و جذب غذا نشود. همچنین مصرف میوه‌های آبدار به نوعی هم نیاز به آب لازم در روز و هم ‏املاح و ویتامین‌ها را تامین می‌کند.
معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت یادآور شد: مصرف سبزیجات همراه غذا، دانه‌های حبوبات و تنقلاتی که عاری ‏از نمک باشد می‌توانند آب مورد نیاز بدن در طی روز را تأمین کنند. ‏
وی متذکر شد: تغذیه تحمل بدن را برای روزه‌داری قوت می‌دهد، اما نباید فراموش کرد آن چیزی که خداوند بیشتر ‏در این ماه به صورت اختصاصی فرض کرده است یک تغذیه روحی و روانی است. در این ماه باید روح و روان تلطیف ‏یابد تا آسیب‌هایی که در ایام دیگر سال به فرد وارد شده است از وی جدا شود. این امر مستلزم رعایت صله رحم، ‏رفع کینه توزی و حلالیت طلبیدن ارتباط سالم با خویشاوندان است.
ماه مبارک رمضان تمرینی برای الگوهای رفتاری و حالات خاص، برای کل سال است
حجت‌الاسلام واشیان ادامه داد: وقتی که افراد در این ماه تلاش می‌کنند که ‏بهداشت روانی بهتری داشته باشند، این صحت و سلامتی روحی علاوه بر حوزه فردی به حوزه خانواده و محیط اجتماعی شان ‏نیز تعمیم می‌یابد. ‏
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کاهش میزان مشکلات روحی روانی، وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی در ماه مبارک ‏رمضان، افزود: این امر نشان از آن است که ماه رمضان می‌تواند الگویی برای مابقی ماه‌های سال باشد. از طرفی وقتی توجه ویژه‌‏ای به این ماه می‌کنیم می‌فهمیم ارتباطات سالم روحی و روانی فرد با افطاری دادن‌ها و رفت و آمدها ارتقا پیدا می‌کند و ‏معاشرت بین افراد را بیشتر می‌کند. ‏
ضعف بدن دلیل روزه‌خواری نیست
وی در رابطه با اینکه برخی افراد ضعف کردن را دلیل روزه‌خواری خود قرار می‌دهند، گفت: روزه را تنها در مواردی مجاز به ‏خوردن می‌شود که برای انسان ایجاد ضرر کند. همانطور که در احادیث و روایات آمده است؛ اتفاقاً روزه‌داری نوعی ‏ایجاد ضعف است تا مردم به فکر فقرا بیافتند و این یکی از اهداف واجب شدن روزه است. برهمین اساس، مردم بساط ‏افطار را در این ماه گسترده‌تر می‌کنند تا فقرا بیشتر استفاده کنند. تنها جواز خوردن روزه ایجاد ضرر است یعنی ‏روزه باعث شود یک بیماری جدیدی به وجود آید یا اینکه اگر فرد بیماری دارد، تشدید شود.‏
حجم زیاد غذا در وعده‌های سحر و افطار موجب ترشی و ورم معده می‌شود
حجت‌الاسلام واشیان همچنین در خصوص یکی از شایع‌ترین شکایت‌های روزه‌داران مبنی بر ترشی معده ‏پس از سحری خوردن، گفت: معمولاً حجم زیاد وعده‌های غذایی موجب بروز این مشکل می‌شود. در روایات نیز آمده است باید ‏معده را تقسیم‌بندی کرد چرا که از نظر پزشکی معده حرکاتی را دارد که علاوه بر ترشح آنزیم‌هایی که موجب هضم غذا هستند ‏این حرکات مستقیم، مورب، عرضی و عمودی آن حالاتی را برای هضم بهتر غذا ایجاد می‌کند. وقتی که حجم غذا بیش از اندازه ‏باشد و فرد پس از سحری و یا افطاری خوردن بلافاصله بخوابد، دچار ترشی و ورم معده می‌شود. ‏
سفارش امام رضا(ع) در نخوردن غذاها و میوه‌ها به طور همزمان
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در روایات امام رضا(ع)، نوع تغذیه در کل سال به خوبی بیان شده که بهداشت ‏روحی و روانی و جسمانی فرد را تأمین می‌کند. مصرف نکردن بیش از اندازه چند غذا باهم از جمله سفارشات ایشان ‏است چنانچه اگر محضر امام رضا(ع) چند نوع میوه می‌آوردند ایشان یکی از آنها را می‌خورد چون معتقد بودند اگر ‏قرار باشد انسان همه میوه‌ها را هم بخورد، خداوند همه فواید آنها را در یک میوه جمع می‌کرد. همچنین که مصرف ‏چند دارو به طور همزمان نیز عوارضی را با خود دارد. از این رو نباید غذاهای پخته، خام و یا سرخ شده و دارای ادویه ‏زیاد را با هم بخوریم تا موجب بروز واکنش‌های گوارشی زیاد نشود.
فراموش نکنیم ارزش ماه مبارک رمضان توجه خاص به منشأ عالم هستی است
وی در پایان گفت: فارغ از بحث‌های تغذیه و خواب راحت در این ماه، نباید فراموش شود که بیشترین ارزش ماه مبارک رمضان ‏توجه خاص به منشا عالم هستی است. خداوند بهترین بستر را برای افرادی که اضطراب دارند و یا ناامید هستند فراهم کرده است ‏که راه شیطان بسته شود و ارتباط مستقیم بنده و خداوند به تعالی برسد. همانطور که خداوند در قرآن گفته هرکس به من متوسل ‏شود من برای او بس هستم، من از رگ گردن به شما نزدیک‌ترم و از نزدکی سفیدی چشم به سیاهی چشم به شما نزدیک‌ترم. این نزدیکی می‌تواند انسان را در جایی قرار دهد که خود را در هیچ جای عالم تنها نبیند و تنها بر او توکل کند. همچنین علاوه بر بحث توکل ‏انسان یاد می‌گیرد توسل خود را نیز قوی کند که اوج آن در شب‌های قدر توسل به امیرالمومنین‌(ع) و حضور حضرت ولی عصر‌‏‏(عج) است.

captcha