به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، سومین نشست از سلسله نشستهای شب شیدایی با حضور مسئولان استانی، اندیشمندان، هنرمندان، شاعران، نویسندگان، ایثارگران و پیشکسوتان جبهههای نبرد حق علیه باطل با موضوع «دعا و نیایش در دفاع مقدس» در گلزار شهدای سوم خرداد قم برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، برنامه شعرخوانی سیدمحمد بابامیری، از شاعران آئینی استان قم اجرا شد که با استقبال گسترده حاضران در این برنامه همراه بود. همچنین، سخنرانی حجج اسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری و علیرضا پناهیان، بخش دیگری از محفل شب شیدایی را تشکیل میداد.
حجتالاسلام ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا طی سخنانی دعای رزمندگان اسلام را از جنس هدایت، ضمانت و رفاقت دانست و بیان کرد: دعاها و مناجاتهای رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس در واقع درخواست هدایت، ضمانت و رفاقت از سوی خداوند متعال بود. دعا فقط بعد احساسی ندارد بلکه از منظر عقل هم میتوان به دعا و مناجات نگاهی ویژه داشت.
وی در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه رزمندگان اسلام به تأثیر دعا اعتقاد راسخ داشتند، گفت: آنها اعتقاد به دعا را از امام(ره) آموخته بودند.
کارشناس مذهبی رسانه ملی در ادامه بیان کرد: امام بزرگوار بهعنوان معلم و مربی دعا و مناجات را با کلام گوهربار خود به رزمندگان اسلام آموخت.
وی با بیان اینکه مضامین دعا تبلور احساسات و عقلانیت است، به ذکر خاطراتی از دعا و نیایش شبانه رزمندگان اسلام در جبههها پرداخت و افزود: قسمت اعظم کار مبلّغان روحانی در جبهه تفسیر و توضیح مضامین دعاها و مناجاتها بود.
ماندگاری با اشاره به اینکه مناجات و دعا ذکر روز و شب دلاورمردان جبهه بود تصریح کرد: فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس دعای «اللهم اهدنا من عندک» از زبانشان نمیافتاد چراکه باور داشتند اگر خدا هدایت کند، هیچگاه در مسیر گمراهی قرار نمیگیرند.
وی با بیان اینکه انسان برای پرکردن سه خلأ هدایت، ضمانت و رفاقت در زندگی خود نیازمند دعاست، عنوان کرد: فرماندهان عزیز و رزمندگان غیور سپاه اسلام در شبهای عملیات به خدا التماس و التجا میکردند زیرا بر این باور بودند که «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» و «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم».
راوی دفاع مقدس با اشاره به آیات قرآن کریم ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، در هر زمان و مکان و هور و آب و سنگر و ... دعا نقش درخواست هدایت و ضمانت(حمایت) و رفاقت(ایجاد ارتباط) رزمندگان اسلام از طرف خداوند متعال را داشت.
وی با بیان باور که عدهای میگویند با دعا انسان تخلیه میشود، تأکید کرد: اتفاقاً دعا و نیایش انسان دقیقاً محل بارگیری رهتوشههای معنوی بود نه تخلیه و رزمندگان اسلام این موضوع را کاملاً دریافته بودند.
ماندگاری در پایان سخنان خود یادآور شد: همه چیز در جبهه از ارتباط با خدا نشأت میگرفت و در آن فضا فقط خدا بود و خدا بود و خدا بود.
حسین کاجی، رزمنده، جانباز و راوی هشت سال دفاع مقدس طی سخنانی دعای رزمندگان اسلام را از جنس هدایت، ضمانت و رفاقت دانست و اظهار کرد: دعاها و مناجاتهای رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس در واقع درخواست هدایت، ضمانت و رفاقت از سوی خداوند متعال بود.
وی اضافه کرد: نوع دیگر نگاه به دعا در بین رزمندگان و شهدا، دعا برای دیگران، دعا برای خود و دعا برای جلب دعای دیگران بود.
همچنین، در این مراسم معنوی، علی مالکینژاد، رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس و مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، با اشاره به اهمیت روضه و مناجات در تقویت روحیه معنوی رزمندگان، خاطراتی را از دعا و مناجات خوانان دفاع مقدس بازگو کرد.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان، کارشناس فرهنگی، مذهبی رسانه ملی نیز در این نشست گفت: کسانی که در جهاد فی سبیلالله حاضر میشوند و مخلصانه و مجاهدانه در راه خدا جانفشانی میکنند اینها خود به خود روحیه لطیفی پیدا میکنند که اهل مناجات میشوند.
کارشناس فرهنگی، مذهبی رسانه ملی در ادامه با اشاره به جایگاه و نقش دعا و مناجات در دفاع مقدس اظهار کرد: هیچکس در جبهه برنامهریزی نمیکرد که برنامههای مناجات رونقی پیدا بکند بلکه بهصورت خودجوش این اتفاق میافتاد و مسئولان گردانها و لشکرها همیشه در مقابل تقاضای روزافزون بچهها برای این مجالس معنوی منفعل بودند. بچهها ظرفیتهای خیلی بالایی پیدا کرده بودند و آن جوشش درونی که بر اثر طهارت جهاد بود موجب میشد که اهل مناجات شوند.
وی با اشاره به بیرونق بودن مجالس مناجات در جامعه، افزود: دلیل بیرونقی مجالس مناجات در جامعه این است که ما افراد آلودهای هستیم. آدمها متناسب با گناهانشان مناجات نمیکنند، متناسب با پاکی خود استغفار میکنند. هر که در این بزم پاکتر و باصفاتر است بیشتر الهی العفو میگوید و هر کس آلودهتر است کمتر الهی العفو را به زبان جاری میکند. این فضا در جبهه خیلی رونق داشت. یک عدهای هم مثل من که اهل مناجات نبودند اینها با کوشش به مناجات میپرداختند. گروه اول با کشش به مناجات میپرداختند، اما گروه دوم سعی میکردند خودشان را هماهنگ کنند.
پناهیان در ادامه تأکید کرد: پس ببینید بعضیها با کوشش میآمدند و تلاش میکردند که خود را با آن سیل خروشانی که خودجوش بود هماهنگ کنند و بعد در همین همراهی خیلی چیزها نصیبشان میشد. بعضیها هم که از سر و رویشان دعا و مناجات میبارید.
وی مناجاتهای کششی، کوششی و تنهایی را موجب رونق گرفتن فرهنگ مناجات و دعا و حفظ روحیه در دفاع مقدس دانست و افزود: مداومت در مناجات اثر خوبی را در فرد و جامعه در پی خواهد داشت. ما با کمی ایستادگی بر سجاده نماز میتوانیم اثر مناجات را مشاهده کنیم.
پناهیان در پایان سخنرانی خویش تأکید کرد: گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دعا و مناجات خوان هشت سال دفاع مقدس امری لازم و ضروری است. ما بعدها در آن دنیای آخرت مقام نورانی آنها را خواهیم شناخت.
در این مراسم که هر ماه با محوریت یک موضوع و با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در جوار گلزار شهدای سوم خرداد قم برگزار میشود، حسین حقی ضمن بیان مطالبی ارزشمند در رثای مصائب اهل بیت(ع) و شهدای هشت سال دفاع مقدس روضه و مناجاتخوانی کرد.