کد خبر: 1425893
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بازار ماه رمضان را با اِعمال فشار نمی‌توان کنترل کرد

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام رجایی اظهار کرد: واقعیت این است که نظارت و اعمال فشار، تاثیر چندانی بر کنترل بازار در ماه مبارک رمضان را ندارد؛ بنابراین دولت باید به جای اعمال فشار، به فکر کنترل عرضه و تقاضا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث‌درباره راهکارهای تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه معمولا با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت‌ کالاهای اولیه افزایش پیدا می‌کند؛ اگرچه اخلاق اسلامی حکم می‌کند به خاطر اینکه مردم روزه می‌گیرند قیمت‌ها کاهش پیدا کنند؛ البته اینها مواردی است که سال‌های گذشته مشاهده می‌شد و به نظرم امسال هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: طبیعتا باید دستگاه‌های عرضه‌کننده، پیش‌بینی‌های لازم را داشته و کالاهایی که مردم از آنها بیشتر استفاده می‌کنند را ذخیره  کرده و در هنگام نیاز عرضه کنند تا کمبود چندانی احساس نشود.

نماینده گناباد در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره نحوه نظارت دولت بر بازار ماه رمضان اظهار کرد: واقعیت مطلب این است که نظارت، اثر چندانی بر کنترل بازار ندارد و در مسائل اقتصادی، خیلی با نظارت و اِعمال فشار نمی‌توان موفق شد. دولت باید از طریق سازوکارهای اقتصادی تلاش کند موفق شده و بازار ماه مبارک رمضان را کنترل کند؛ مثلا عرضه را تقویت کرده و کالاهای مورد نیاز را به موقع به دست شهروندان برساند و اگر این اتفاق بیفتد نیازی به  نظارت شدید هم نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اگر کمبود در بازار وجود داشته باشد افزایش نظارت و اعمال فشار نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه باعث می‌شود کالاها به صورت مخفیانه در اختیار افراد خاصی قرار بگیرد؛ بنابراین نظارت لازم است اما مهم‌تر از این مسئله پیاده کردن سازوکارهای اقتصادی و کنترل عرضه و تقاضا است.

حجت‌الاسلام رجایی در پایان عنوان کرد: با کنترل عرضه و تقاضا می‌توان نگرانی مردم را کاهش داد و از طرفی دیگر با کاهش نگرانی مردم، تقاضا هم کاهش پیدا می‌کند. اکنون در بسیاری از موارد وقتی مردم تصور کنند که ممکن است کالایی در آینده گران شود هجوم آورده و خرید بسیاری انجام می‌دهند؛ بنابراین هم در بخش عرضه و هم تقاضا باید برای کنترل بازار از روش‌های اقتصادی استفاده کرد.

captcha