کد خبر: 1427601
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد:

حوزه برای تمرکززدایی استادان چاره‌اندیشی کند

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی مکارم با اشاره به رسالت حوزویان در تحقق آیه «نفر» تاکید کرد: حوزه باید برای تمرکززدایی از استادان و علما و استفاده از دانش آنان در سایر مناطق کشور چاره‌اندیشی کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی دیشب 17 تیرماه در ضیافت افطار جمعی از استادان حوزه علمیه در سخنانی، گفت: قرآن کریم باید حلقه اتصال مسلمانان در مشکلات و به ویژه اختلافات کنونی باشد.

وی در ادامه به وصیت امام علی(ع) درباره قرآن که با تعبیر «الله الله فی القرآن» در نهج‌البلاغه آمده، اشاره و تصریح کرد: ایشان فرموده‌اند مبادا دورافتادگان از اسلام و غیرمسلمانان در عمل به قرآن از شما مسلمانان پیشی بگیرند و امام در این موضوع دغدغه دارند.

وی اظهار کرد: قرآن چشمه جوشان و زلال، چراغ پرنور و سراج منیر است که دورافتادگان از اسلام هم می‌توانند از آن بهره ببرند و امام نگران است مبادا ما که پیرو او هستیم، به آن بی‌اعتنا باشیم.

این مفسر قرآن به اشعار شبلی شمیل اشاره کرد و گفت: این فرد که آدمی مادی است و دینی ندارد، می ‌گوید من به پیامبر ایمان نیاورده‌ام، اما نمی‌توانم عظمت معجزه و آیات قرآن را نادیده بگیرم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: برخی افراد غیرمسلمان هستند که اهل غیبت و دروغ و تهمت و خیانت نیستند و مسلمان هم نیستند اما برخی مسلمانان و شیعیان به این گناهان آلوده‌اند و آیا این از مصادیق پیشتاز بودن و سبقت در قرآن و این سخن امام نیست؟

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه باید در همه مجالس بر روی عمل به قرآن تاکید شود، اظهار کرد: قرآن برنامه عمل است، تلاوت و صوت و لحن و تجوید و حفظ و ... همه خوب است و من با مقدار اعتدالش کاملا موافق هستم اما نباید به گونه‌ای شود که ما در پیچ و خم تجوید، صوت و حفظ از بالا به پایین و از چپ به راست آن بمانیم و از تدبر و عمل به قرآن غافل شویم.

7 نوع عمل به قرآن

وی در ادامه به هفت نوع عمل به قرآن اشاره و عنوان کرد: اولین عمل به قرآن تفکر در آیات آن است که در آیه 164 سوره بقره بر این موضوع تصریح شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی اعمال لسانی مانند فرستادان صلوات را از دیگر انواع عمل به قرآن برشمرد و ادامه داد: تعلیم قرآن و دین به دیگران از دیگر مصادیق عمل به قرآن است؛ قرآن فرموده «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ».

حوزه برای تحقق آیه «نفر» چاره اندیشی کند

این مفسر قرآن با بیان اینکه این آیه تاکید کرده است که آقایان باید درس بخوانند و دین را بیاموزند و آن را به مردم دنیا برسانند، تاکید کرد: متاسفانه در این زمینه در حوزه مشکل داریم و باید برای آن فکری شود. برخی عالم و استاد می‌شوند، اما حاضر نیستند به شهرستان‌ها و مناطق دیگر بروند و علمشان را در راه تبلیغ دین به کار بگیرند، بلکه محصل مادام‌العمر در حوزه هستند و از این درس خارج به درس خارج دیگر می‌روند.

این مرجع تقلید تعلم را از دیگر اعمال برشمرد و پنجمین نوع عمل به قرآن را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: این فریضه متاسفانه گاهی کمرنگ و گاهی ضدارزش می‌شود و علما و اساتید حوزه باید در این زمینه بیشتر تلاش و آن را برای مردم تبیین کنند تا از مهجوریت خارج شود.

صاحب تفسیر نمونه توبه کردن را یکی دیگر از مصادیق عمل به قرآن دانست و اظهار کرد: این به معنای آن است که وقتی انسان به آیات توبه می‌رسد به رکن توبه یعنی ندامت، تصمیم بر آینده و جاری کردن صیغه توبه عمل کند.

برداشتی متفاوت از آیه انفاق

این مفسر قرآن اعمال صالح جاریه را هفتمین نوع عمل به قرآن برشمرد و ادامه داد: انفاق از جمله این اعمال است؛ برخی به اشتباه در منابر تمثیل انفاق به «حبه» را به مال انفاق شده نسبت می‌دهند در حالی که آیه می‌گوید مثل کسانی که انفاق می‌کنند، مانند دانه است و موجب رشد و ارتقاء خود فرد می‌شود و بیش از آن که مال انفاق شده نفعی برای دیگران داشته باشد، برای خود انفاق کننده نفع دارد.

خاطره‌ای از علامه طباطبایی

این مرجع تقلید در ادامه به ذکر خاطره‌ای از علامه طباطبایی پرداخت و گفت: من شاگرد ایشان بودم و ایشان از من خواست تا جلد اول المیزان را ترجمه کنم و من به ایشان گفتم اگر من در مواردی نظر شما را قبول نداشتم چه کنم و ایشان فرمودند نظرت را بنویس و به من بده ما خودمان را نقد کنیم بهتر از آن است که دیگران ما را نقد کنند و من هم در یک مورد قانع نشدم و نظر خود را ذیل نظر علامه نوشتم و به او ارایه کردم و ایشان نه تنها ناراحت نشد بلکه از این کار استقبال کرد و این تواضع وی در برابر شاگرد، مثال زدنی و الگوگرفتنی است.

حضرت خدیجه(س)؛ بانویی کم نظیر

وی در ابتدای سخنانش با تسلیت وفات حضرت خدیجه اظهار کرد: ایشان بانویی کم نظیر یا بی نظیر در اسلام است که جان و مال خود را در راه اسلام داد و همه ائمه(ع) از ذریه و نوه‌های آن حضرت هستند.

تشریح برنامه‌های دارالقرآن

در ابتدای این مراسم مرتضی نجفی قدسی، مسؤل دارالقرآن علامه طباطبایی نیز به ارایه گزارشی از برنامه‌ها و روند شکل‌گیری این مرکز پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای اجرای برنامه‌های فاخر قرآنی در دارالقرآن داریم.

وی با اشاره به روند تشکیل این موسسه تصریح کرد: یکی از افتخارات ما این است که اعاظم حوزه و مراجع تقلید مانند آیات عظام مکارم، جوادی آملی، نوری همدانی، سبحانی و ... از فعالیت‌ها و تشکیل آن حمایت کرده و می‌کنند و فعالیت‌ها با اقبال آنان صورت می‌گیرد.

نجفی قدسی تشکیل چندین گردهمایی با حضور استادان و مفسران حوزه با همکاری مجمع عالی تفسیر و مرکز تخصصی تفسیر همچنین چندین دوره آموزشی برای دانش‌پژوهان رشته تفسیر را از جمله برنامه‌های این موسسه عنوان کرد.

captcha