به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، فاطمه خسروی راد، فعال قرآن کشوری و قاری و مربی قرآن کریم از دستاندرکاران آموزش و پرورش خواست در انتخاب مربیان قرآن کریم در امر آموزش از نیروهای متخصص استفاده کنند و سرمایه جاودانگی عمر دانشآموزان را در طول 9 ماه از سال تحصیلی غنیمت شمارند.
فعال قرآن کشوری با تأکید بر اجرا و برگزاری کلاسهای طرح اوقات فراغت گفت: زمانی که دانشآموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی در این کلاسها شرکت میکنند و نمیتوانند آیه سادهای از قرآن کریم را با توجه به مصحف شریف قرآن کریم بخوانند، باعث آزردگی خاطراست که چرا و چگونه در طول یک سال تحصیلی دانشآموز نتوانسته است روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را یاد بگیرد.
وی ادامه داد: باید به دوستان گفت به فکر راهحل اساسی برای یادگیری دانشآموزان باشند و درخواستی که از معلمان قرآن کریم که در رشته حفظ قرآن کریم کار میکنند دارم این است که عزیزانی که در راه قرآن قدم نهادهاید در امر آموزش قرآن کریم اهتمام جدی بورزید. ملاک نباید حفظ شنیداری برای دانشآموزان باشد باید آنها ابتدا اصول قرائت قرآن کریم روخوانی و روانخوانی را فرابگیرند بعد حفظ آیات را شروع کنند چراکه همانگونه که از ائمه معصوم(ع) روایت شده است، از روی قرآن خواندن باعث روشنایی چشم میشود.
خسروی راد خطاب به مربیان قرآن بیان کرد: از دانشآموزان بخواهید ازروی قرآن کریم با توجه به اِعراب قرآن، قرآن حفظ کردن راآغاز کنند چراکه وقتی شخصی حفظی که شنیداری است را انجام میدهد و نتواند از روی مصحف شریف قرآن کریم آیات را درست بخواند ارزشی ندارد. بنابراین آموزش و پرورش در این امر از نیروهای متخصص که دورههای آموزش قرآن کریم را گذراندهاند استفاده کنند.
وی در ادامه به عنوان پیشنهاد در امر برگزاری مسابقات قرآن کریم در ردههای سنی مختلف، گفت: با توجه به چارت آموزش قرآن کریم دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی و ارائه آموزش سطوح مختلف قرائت باید گفت که زمانی که دوستان در کلاسهای روخوانی و روانخوانی قرائت سطوح1و2و3و4 شرکت میکنند و سرفصلهای مربوط به دورههای مختلف قرآن را گذراندهاند، انتظار میرود که عزیزان آن سرفصلهای ارائه شده را به نحو صحیح یاد بگیرند نه بیشتر، مگر اینکه شخصی به علت علاقه بیشتر نکات آموزشی فراتر از دوره مربوطه را بگذراند.
وی اظهار کرد: بنابراین باید در مسابقات قرآن کریم که چند سال است با همکاری اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش برگزار میشود رشته قرائت قرآن کریم، روخوانی، روانخوانی و فصیحخوانی را به رشته مسابقات اضافه کنند، علاوه بر آن نکات آئیننامه داوری را براساس چارت آموزشی دارالقرآن که برای عزیزان درنظر گرفتهاند لحاظ کنند که باعث تشویق و ترغیب دوستان دانشآموز و طی کردن پلههای ترقی دوستان شود که انجام این کار باعث بازخورد برگزاری کلاسهای طرح اوقات فراغت میشود.
خسروی راد تصریح کرد: بنابراین آموزش و پرورش باید با ایجاد قرارداد یا تفاهمنامه همکاری با اداره تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای مربوطه که کار آموزش قرآن کریم را به صورت تخصصی انجام میدهند در استانهایی مثل کرمانشاه و شهرستانهای تابعه این استان و دیگر استانها که نیاز همکاری مربیان تخصصی در امر آموزش قرآن کریم حس میشود چارهاندیشی کنند.
وی در پایان بیان کرد: مسئولان به فکر راه حل اساسی در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است باشند تا تحول اساسی و بنیادین در آموزش وپرورش صورت گیرد، چراکه اگر بخواهیم جامعه در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رشد کند، باید به آموزش و پرورش نگاه عمیق و کارشناسی داشته باشیم و به فکر نخبهپروری در استانها در زمینههای مختلف بهویژه فرهنگی و قرآنی باشیم. برای مثال شهرستان اسلامآباد غرب نخبههای قرآنی زیادی دارد اما متأسفانه به دلیل کمکاری مسئولان نخبههای قرآنی این شهرستان ناشناخته هستند.