حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوستنگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) انحراف بزرگ نظام آموزشی در دانشگاهها را اینگونه تحلیل کرد که نفرات اول کنکور در دانشگاههای صنعتی و پزشکی تحصیل میکنند و گفت: ما قبل از اینکه مهندس باسواد متدین بخواهیم مدیر ارشد توسعه آفرین متدین میخواهیم.
وی خواستار توجه به اصل بازبینی رسالت جهاد دانشگاهی در کمک کردن به فرایند توسعه کشور در چارچوب الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی شد تا این عدم تعادلی که در دانشگاهها میبینیم که نفرات اول کنکور در دانشگاههای صنعتی و علوم تجربی تحصیل میکنند، در جهاد دانشگاهی امتداد پیدا نکند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوستنگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خود وی نیز جزء همین مدیران بوده و رشته دانشگاهیش مهندسی ساختمان است، گفت: رؤسا و وزرای ما در رشتههایی غیر از علوم انسانی تحصیل کردهاند و وقتی میخواهند تصمیم مدیریتی بگیرند، متکی به تجربههایی هستند که در طول کار کسب کردهاند.
وی ادامه داد: البته خود من هم مهندس ساختمان هستم اما واقعیت این درد را میفهمم و هشدار میدهم. باید نسل بعدی را طوری تربیت کنیم که وقتی در حوزههای مدیریت جامعه قرار میگیرند دانش سازمان یافته و منظمی در حوزه کار خود داشته باشند.
بنیانیان افزود: جهاد دانشگاهی چون در دانشگاهها حضور دارد و با قشر استاد و دانشجو در ارتباط است میتواند این روند را تسریع کند عزیزان تعهد لازم و دلسوزی به انقلاب را دارند و باید توجه آنها به اصلاح ذهنیت جلب شود.
وی گفت: این جمله که مدام تکرار میشود که یک مهندس متدین میتواند به انقلاب کمک کند حرف غلطی نیست اما خلائی که کشور دارد کمبود مدیریت توانمند برای مدیریت انواع سازمانها و نهادهای اجرایی کشور است و جهاد دانشگاهی باید تلاش کند این خلاء را پر کند.
بنیانیان مجدد تصریح کرد: یکی از مشکلات عمومی کشور این است که مسائل مدیریتی کلان در اختیار افرادی است که رشتههای پزشکی و مهندسی را در دانشگاهها گذراندهاند و تجربه و علم آنها در حوزه مدیریت حاصل تجربیات نامنظم این افراد است.
توسعه ناتوازن؛ استعدادهای درخشان در رشتههای مهندسی و پزشکی تحصیل کردهاند!
وی گفت: در کل کشور به مسائل فرهنگی کمتوجهی جدی میشود در جهاد دانشگاهی نیز این مشکل را داریم. ما در 100 سال گذشته دچار بحران توسعه نامتوازن شدهایم و استعدادهای درخشان ما در رشتههای مهندسی و پزشکی مشغول تحصیل شدند و بعد با توجه به نیاز کشور به مدیر، همین افرادی که درس اصلی و رسمی آنها در حوزههای پزشکی و مهندسی بوده به مدیریت اشتغال یافتهاند که عملاً رشتهای در حوزههای علوم انسانی است.
بنیانیان یکی از آثار وجودی این نوع مدیران را کم توجهی به مسائل پیچیدهتر و نرمافزاری جامعه دانست و گفت: بر همین اساس عمده توقف و انرژی جهاد دانشگاهی در حوزه کشف یافتههای علمی در رشتههای پزشکی و مهندسی است؛ ضمن اینکه این موارد در جایگاه خود بسیار ارزشمند است، اما دچار این عدم توازن است که مسائل مربوط به توسعه عمومی مدیریت کشور و توجه به مقوله فرهنگ با نگاهی که حضرت امام و مقام معظم رهبری داشتهاند و لازمه تداوم انقلاب اسلامی است، دچار کمتوجهی شده است.
لزوم نقشآفرینی جهاد دانشگاهی در گفتمانسازی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باید یک نقش برجسته در تدوین سند مهندسی فرهنگی و یا تدوین سند توسعه علم یا تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته باشد و یا در یک قدم پایینتر هماکنون تعداد زیادی از واحدهای جهاد دانشگاهی باید آماده پیوستنگاری فرهنگی میبوده و یا در تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی و یا در گفتمانسازی در حوزه زندگی سبک اسلامی ـ ایرانی نقش جهاد دانشگاهی را بسیار برجسته و مشهود میدیدیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوستنگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اما به نظر میرسد چه در تولید ادبیات علمی و چه در تحقیقات کاربردی فعالیتهای جهاد دانشگاهی محدود بوده و کارهایی نیز که صورت گرفته به خوبی معرفی نشده است.
امیدواریم توجه مدیران جهاد به مقوله فرهنگ جلب شود
وی اظهار امیدواری کرد با نقدی که به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده توجه مدیران جهاد را بیش از پیش به مقوله فرهنگ جلب کند و اعلام آمادگی کرد که در جمع مدیران ارشد جهاد دانشگاهی بحث پیوستنگاری فرهنگی را طرح و به بحث بگذارد تا قدمهایی در جبران این کاستیها برداشته شود.