آیت‌الله شب‌ زنده‌دار الگوی اخلاقی را در بیانی شیوا به جامعه اسلامی ارائه کرد
کد خبر: 1435516
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
امام‌جمعه جهرم:

آیت‌الله شب‌ زنده‌دار الگوی اخلاقی را در بیانی شیوا به جامعه اسلامی ارائه کرد

خبرنگاران افتخاری/ عبدالرحمن رحمانیان: امام‌جمعه جهرم در مراسم شب هفت ارتحال آیت‌الله شب زنده‌دار جهرمی گفت: مرحوم آیت‌الله شب‌ زنده‌دار الگوی اخلاقی را در بیانی شیوا به جامعه اسلامی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم شب هفت ارتحال آیت‌الله شب زنده‌دار جهرمی، شام‌گاه شنبه، 11مردادماه با حضور بیت ایشان و آیت‌الله شیخ مهدی شب زنده‌دار، از فقهای شورای نگهبان در مصلای جهرم همراه با سخنرانی امام‌جمعه این شهرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دژکام، امام‌جمعه جهرم هدف از برگزاری مجلس را تجلیل از علم و عالم دین و شخصیت والای خادم روحانیت، آیت‌الله شب زنده‌دار جهرمی برشمرد و حضور مردم جهرم در مراسم را تبعیت از سنت خاتم‌المرسلین، حضرت محمد(ص)، شناختن قدر و عظمت عالم دینی و احترام به آن‌ها ذکر کرد.

وی ماه شوال را برای جهرمی‌ها به واسطه درگذشت شخصیت‌ها و علمای بزرگی از این شهر، از جمله سیدعبدالحسین نجفی لاری، بنیانگذار حکومت اسلامیه در جنوب ایران، سیدعبدالمحمد آیت‌اللهی و سیدحسین آیت‌اللهی، امام‌جمعه فقید جهرم و آیت‌الله حسین شب زنده‌دار جهرمی سنگین خواند و یاد آن‌ها را گرامی داشت.

دژکام از نقش ویژه آیت‌الله شب زنده‌دار در جامعه اسلامی ایران و حوزه علمیه و منطقه فارس سخن گفت و این نقش ویژه را ارائه الگویی اخلاقی برای جامعه اسلامی که کمبود آن محسوس است، عنوان کرد.

وی تذکر رهبری انقلاب در زمینه فرهنگ و نبود سبک زندگی اسلامی و نام‌گذاری امسال به فرهنگ را یادآور شد و گفت: این‌ها به معنی نیاز جامعه ما به معرفی الگویی جدید در رفتارهای اخلاقی و سبک زندگی اسلامی است.

امام‌جمعه جهرم با اشاره به آشنایی خود با آیت‌الله شب زنده‌دار افزود: وی چارچوب اصلی الگوی اخلاقی در نظام جمهوری اسلامی را در بیان شیوا و رفتار نیکوی خود در قالبی بسیار متواضعانه به جامعه اسلامی ارائه کرده‌ است.

دژکام از این عالم ربانی به نعمتی برای جامعه اسلامی یاد کرد و از اذعان بزرگان حوزه علمیه قم از جمله آیت‌الله کریمی جهرمی، مصباح یزدی، مکارم و ... در این زمینه سخن گفت.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه به نقل از آیت‌الله کریمی گفت: حوزه علمیه برای آوردن شخصیتی همچون آیت‌الله شب زنده‌دار عقیم است.

حجت‌الاسلام دژکام با بیان خاطره‌ای در رابطه با شئونات علمی مرحوم  شب زنده‌دار، از شاگردی 15 ساله همراه با تواضع آیت‌الله شب زنده‌دار نزد امام راحل(ره) در درس خارج و اصول و بهره‌مندی 12 ساله از درس فقه در محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی سخن گفت.

امام‌جمعه جهرم در زمینه ویژگی‌های اخلاقی این عالم ربانی با ذکر حکایتی به نقل از حجت‌الاسلام قرائتی از مأنوس بودن وی به‌عنوان شاگرد با آیت‌الله حق‌شناس، معلم اخلاق در جهرم و شاگردی مربی بزرگ اخلاق، آیت‌الله شیخ ابوالحسن حدائق در شیراز سخن گفت و افزود: آیت‌الله شب زنده‌دار چنین پشتوانه‌های بزرگ معنوی به‌عنوان استاد داشته است.

وی اظهار کرد: آیت‌الله شب زنده‌دار برای انجام وظیفه دینی، نفس خود را کشته بود چون در دل، ذره‌ای علاقه به مقام و خودنمایی و احترام ویژه دیگران نداشت و فقط خدا را در نظر می‌گرفت.

حجت‌الاسلام دژکام هزینه کردن آیت‌الله شب زنده‌دار از بزرگی و عظمت خود برای آموختن درس اخلاق که خلأ آن در جامعه احساس می‌شد را یادآور شد و درس‌آموزی از زندگی وی را به همه توصیه کرد.

امام‌جمعه جهرم گفت: نکته مهم دیگری از سیره اخلاقی آیت‌الله شب زنده‌دار که می‌توان به آن اشاره کرد و ضرورت تبیین آن در جامعه امروز احساس می‌شود، احترام ایشان به جایگاه ولایت فقیه بود تا جایی که امام راحل(ره) زمانی که از پاریس به قم آمدند به منزل آیت‌الله شب زنده‌دار رفتند.

وی با اشاره به همراهی این فقیه فقید در سفر مقام معظم رهبری به شیراز با حال نامساعد و نشستن چند ساعته در حضور رهبری، بیان کرد: پیام این کار این است که ای مردم حواستان باشد زمانی که بخواهند ولایت و ولایت فقیه را از شما بگیرند، لطمه به دین، معنویت و اسلام می‌زنند. آیت الله شب زنده‌دار با عظمت و شأن والایی که داشتند این نکات را به همه ملت و روحانیت جوان حوزه‌های علمیه نیز یاد دادند.

وی در ادامه افزود: در حالی که برخی به عقل جمعی تأکید دارند، آیت‌الله شب زنده‌دار ولایت‌پذیری و تبعیت از ولایت را درس داد چنان چه خود در فلسفه، عرفان و تفسیر صاحب نظر و مجتهد بود.

دژکام در ادامه با ذکر مواردی در مورد اخلاق علمی مرحوم آیت‌الله شب زنده‌دار در اوج تواضع و احترام به دیگر عالمان نیز مطالبی بیان کرد و گفت: این‌ها درس‌هایی است که بشریت در دنیای درهم ریخته امروز به آن‌ها محتاج است.

وی تلاش‌های سیاسی آیت‌الله شب زنده‌دار در تثبیت ولایت فقیه در حوزه علمیه را مورد اشاره قرار داد و تقید به چارچوب‌های اخلاقی در علم، پژوهش و خانواده و فرزندان و ... را از جمله درس‌هایی که باید از ایشان آموخت، برشمرد و گفت: وظیفه کسانی که با این منبع نور در ارتباط بودند این است که این الگوی اخلاقی را در جامعه رواج دهند.

captcha