ارائه سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به دولت
کد خبر: 1437003
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
طیبی خبر داد:

ارائه سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به دولت

گروه جامعه: رئیس جهاد دانشگاهی از ارائه سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت خبر داد و گفت: امیدواریم با تصویب این سند، زمینه برای خدمت‌رسانی جهاد دانشگاهی فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی امروز، ۱۷ مردادماه، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود. وی به سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی در ۱۶ مردادماه سال ۵۹ اشاره و عنوان کرد: جهاد دانشگاهی با هدف تحقق آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت‌ ماه سال ۵۹ دانشگاه‌ها به سنگر گروه‌های ضدانقلاب تبدیل شده بودند عنوان کرد: امام خمینی(ره) از این وضعیت دانشگاه‌ها و فرهنگ حاکم بر آن انتقاد کردند، در این راستا حرکت انقلاب فرهنگی توسط دانشجویان مسلمان شکل گرفت و پس از آن جهاد دانشگاهی با مأموریت‌های توسعه فرهنگی کشور، توسعه علمی و آموزش‌های تخصصی که اساس توسعه دانش‌بنیان جمهوری اسلامی هستند، شکل گرفت.

اجرای ۵۰۰ پروژه در دوران جنگ تحمیلی

طیبی به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: این نهاد انقلابی با استفاده از روحیه جهادی و نیروهای مؤمن و ارزنده خود توانست حدود ۵۰۰ پروژه را در دوران جنگ تحمیلی اجرا کند که از جمله این پروژه‌ها طراحی و ساخت تجهیزات نظامی، مهندسی معکوس تجهیزات نظامی و راه‌اندازی خطوط تولید مهمات بود.

طیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی پس از جنگ تحمیلی تمام توان خود را بر روی توسعه دانش‌بنیان کشور معطوف کرد، گفت: جهاد دانشگاهی پس از تقدیم ۷۰ شهید در جنگ تحمیلی تمام توان خود را بر روی توسعه علمی کشور متمرکز کرد و در این زمینه به دنبال الگوسازی این موضوع بود که کشور و جوانان آن می‌توانند در مرزهای دانش حرکت کرده و دانش را کاربردی کنند. در حقیقت جهاد دانشگاهی توانست الگوسازی مناسبی را هم در حوزه توسعه فرهنگ و هم در توسعه فعالیت‌های آموزشی انجام دهد.

وی به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی و فناوری اشاره و کرد و افزود: ما در جهاد دانشگاهی به دانش فنی ساخت فرستنده رادیویی دست پیدا کرده و نیاز کشور را در این خصوص تأمین کردیم و آماده ورود به بازار جهانی هستیم.

حرکت در مرزهای دانش را الگوسازی می‌کنیم

وی از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی را طراحی و ساخت تجهیزات کنترل آلایندگی در صنایع، طراحی و ساخت تجهیزات در صنعت نفت ایران با دانش ایرانی و... دانست و تصریح کرد: در تلاش هستیم با تقویت روحیه جهادی حرکت در مرزهای دانش را الگوسازی کنیم.

وی فعالیت جهاد دانشگاهی را در مسیر توسعه دانش‌بنیان کشور دانست و بیان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی بر روی بازیابی علوم غنی ادبی کشور تمرکز کرده است، همچنین به دانش فنی تولید سلول‌های بنیادی و تکمیل پروتکل‌های درمانی دست یافته و برای راه‌اندازی مجتمع تولید سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان و همچنین بومی‌سازی تولید آنتی‌بادی برای مبارزه با سرطان و در زمینه تأسیس و توسعه ذخایر ژنتیک کشور در حال برنامه‌ریزی است.

طیبی مجموعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را در سه پژوهشگاه، ۲۵ پژوهشکده، دو دانشگاه، شش مؤسسه آموزش عالی، دو پارک علم و فناوری و ۱۸ مرکز علم رشد فناوری سازمان‌دهی شده برشمرد و اظهار کرد: این نهاد انقلابی همچنین تقویت روحیه امید و اعتماد به نفس ملی را از طریق شناساندن هویت کشور در قالب اردوهای علمی فرهنگی ایران مرز پرگوهر در دستور کار خود داشته است.

نقش مؤثر جهاد دانشگاهی در پیشرفت دانش‌بنیان کشور

طیبی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای آینده علمی کشور به جهاد دانشگاهی امیدوار هستند اظهار کرد: این امر مسئولیت این نهاد انقلابی را سنگین‌تر کرده است. جهاد دانشگاهی دارای توانمندی‌های ارزنده‌ای است که می‌تواند نقش مؤثری در پیشرفت دانش‌بنیان کشور داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود از ارائه سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت خبر داد و گفت: امیدواریم با تصویب این سند، زمینه برای خدمت‌رسانی جهاد دانشگاهی فراهم شود.

captcha