به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست رونمایی کتاب «قبله و قرآن» اثر محمدرضا حکیمی، شامگاه سهشنبه 21 مردادماه با حضور حجتالاسلام عبدالکریم بیآزارشیرازی، حجتالاسلام احمد مبلغی، عزیزالله بابایی، عضو جماعت دعوت و اصلاح اهل سنت ایران و خالد قدومی، مسئول دفتر جنبش حماس در تهران، در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.
لزوم تأسیس رشته استعمارشناسی
حجتالاسلام بیآزارشیرازی در این نشست با اشاره به شخصیت علامه حکیمی گفت: استاد حکیمی یکی از شخصیتهای بزرگ اسلام و جهان شیعه است که تاکنون کتابهای گرانقدر فراوان نوشتهاند و این کتابها همه در سطح بالایی قرار دارند که در این میان میتوان کتاب «الحیاة» را نام برد.
وی افزود: یکی از کمبودهایی که در شیعه وجود داشت، همین کتاب بود؛ چرا که کتابهای حدیثی ما کمتر غربال شده و کتابی با عنوان الصحیح نبود، بنابراین در این احادیث، روایات ضعیف و غیرصحیح نیز وجود دارد و دشمنان نیز بر روی همین روایات ضعیف استناد میکنند، اما حکیمی این احادث قوی را به سبک روز در کتاب «الحیاة» جمعآوری کرد و قدر این اثر روز به روز افزونتر میشود.
حجتالاسلام بیآزارشیرازی، حکیمی را شیعهای عالم و اصیل خواند و اظهار کرد: ما شیعه و سنی بدلی زیاد داریم و چون اصیل گرانبهاست، کمتر به سراغ آن میروند که این امر در ادیان نیز صادق است، یعنی آنهایی که اصالت دارند به خاطر اصالتشان اقبال مردم کم است و این موضوع به ویژه در زمان حیاتشان بیشتر دیده میشود و اغلب مردم به سراغ فرقههای بدلی میروند.
وی ادامه داد: در دین اسلام فرقهای اصیل است که دعوت به وحدت کرده است؛ چرا که توحید تنها به یک خدا اعتقاد داشتن نیست، بلکه همانگونه که امام خمینی(ره) گفتند، توحید ثمره دارد و ثمره آن این است که مردم، همه بدانند بنده یک خدا هستند و اتحاد و همبستگی دارند؛ از این رو فرقههایی که مردم را دعوت به فرقهگرایی و تفرقه میکنند، اسلام زمینی بوده و آسمانی نیستند.
حجتالاسلام بیآزارشیرازی با اشاره به کتابت اثر «مشعل اتحاد» با همکاری حکیمی گفت: حکیمی در بیشتر کتابهای خود بر استعمارشناسی تأکید و اصرار دارند؛ چرا که امت اسلامی اشتباهات گذشته را تکرار میکند، همانطور که در فرازی از نهجالبلاغه در ابتدای کتاب «قرآن و قبله» آمده است؛ تا وقتی مسلمانان متعهد و همدل بودند و به هم کمک میکردند، قدرتمند بودند و از زمانی که متفرق شدند، عزت و قدرت خود را از دست دادند؛ از این رو استعمار همواره در تلاش است تا میان مسلمانان تفرقه اندازد.
وی با اشاره به پیشنهاد حکیمی در راهاندازی رشته استعمارشناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: استاد ما علامه قمی، دبیرکل دارالتقریب اسلامی الازهر به من گفت که جواز پیروی از مکتب جعفری 10 سال قبل از استاد محمود شلتوت قرار بود توسط استاد عبدالمجید سلیم صادر شود که اگر این گونه میشد این فتوا از اهمیت بیشتری برخوردار بود و برای این کار تمام مقدمات فراهم شده بود و قرار بود در جلسهای این فتوا صادر شود. که چند روز بعد بستههای پستی به نام تک تک اعضای دارالتقریب دریافت شد؛ نسخهای که به نام من بود باز کردم و کتابی بود که در آن بر وجوب سب و لعن طاغوت و استعمار تأکید شده بود و این کتاب مربوط به یکی از بزرگان صفویه بود.
حجتالاسلام بیآزار شیرازی در ادامه بیان کرد: استعمار براساس نقشههای خود کتابهایی را برای فرقههای گوناگون چاپ میکنند تا میان آنها اختلاف و تفرقه ایجاد کنند که باید از آن پند گرفت و این عبرتگیری از تاریخ اهمیت زیادی دارد و رشته استعمارشناسی باید در دانشگاه مذاهب اسلامی تشکیل و تدریس شود.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که حکیمی در کتاب خود مطرح کرده، مسئله غزه به عنوان عاشوراست، در قضیه عاشورا حضرت علیاصغر انقلابی به پا کرد و امروز نیز کودکان فلسطینی در دنیا انقلابی کردهاند که بایستی چهره کریه استعمار را بشناسیم و بدانیم که چه اندازه قصیالقلب هستند.
فکر میکردم محمدرضا حکیمی در قید حیات نیستند!
عزیزالله بابایی، عضو جماعت دعوت و اصلاح اهل سنت ایران در ادامه این نشست در ابتدای سخنان خود شعری درباره غزه خواند و گفت: اساتید دانشگاهها امروز میتوانند آن گونه بنویسند تا سبب وحدت در میان مسلمانان شود و من از دوران نوجوانی با آثار حکیمی آشنا بودم و تصور میکردم که در قید حیات نیستند، اما متوجه شدم که در حال حیاتاند و من به عنوان اهل سنت شافعی مذهب کتابهای یک عالم شیعه را میخواندم و از آنها بهرههای زیادی بردهام.
وی افزود: با توجه به اشترکات فراوان میان مسلمانان که از جمله آنها میتوان به قرآن، قبله و قدس اشاره کرد که قدس قبله نخستین مسلمانان است و نزدیک به 70 سال است که اسیر است و جزئی از عقیده مسلمانان است، قدسیت قدس و فلسطین به این دلیل نیست که مربوط به 8 میلیون فلسطینی و یا 300 میلیون عرب است بلکه قدس، خاستگاه محل نبوت حضرت موسی، حضرت عیسی و عروج پیامبر(ص) و قبله اول مسلمانان و اولویت جهان اسلام است.
بابایی ادامه داد: اولویت جهان اسلام وحدت جهان اسلامی و قدس است و اگر وحدت باشد، ثمرات زیادی دارد و یکی از آنها میتواند آزادی فلسطین و قدس شریف باشد، اما دشمنان وحدت اسلامی و آزادسازی قدس تلاش میکنند تا فرایند وحدت امت اسلامی را بر هم زنند و آتش جنگهای مذهبی و قومی را در ممالک اسلامی برافروزند تا کشورهای اسلامی را تجزیه کنند.
وی افزود: وضعیت امروز ایجاب میکند هر فرد یا گروهی چه سنی و یا شیعه اگر با کارها، گفتهها و نوشتههای خود کاری میکنند تا این وحدت تضعیف شود، باید از آن جلوگیری کنند و دلسوزان باید برخورد قاطعی با آنها داشته باشند تا این فرایند انحرافی مهار شود و بار دیگر غده سرطانی که جهان اسلام را تهدید میکند باید در اولویت سیاسی هر مسلمان قرار گیرد و با تلاش در سطح جوامع اسلامی بتوانیم ابعاد انسانی و مشروعیت تاریخی و سیاسی این قضیه را روشن کنیم و همه به جامعه مطلوم فلسطین کمک کنیم تا این ملت رنجدیده بتوانند همانند دیگر ملتها بهدور از خشونت و کشتار و در صلح و آرامش زندگی کنند.
عزیزالله بابایی در ادامه تصریح کرد: به امید خداوند، غزه مقدمه آزادی مسجدالاقصی است، البته فتح قدس میطلبد که همه مسلمانان دست به دست هم دهند و متحد باشند و اولویت را به این مسئله دهند اما متأسفانه در همه مذاهب مسائل دیگری چون برادرکشی، تکفیر و مشرک دانستن مسلمانان دیگر را در اولویت قرار میدهند. اما وقتی پروتکلهای صهیونیستها را میخوانید متوجه میشوید که هدف آنها تنها فلسطین و غزه نیست و هدف آنها نیل تا فرات است.
وحدت اسلامی از قطعیات فکری حکیمی است
حجتالاسلام احمد مبلغی، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: صاحبان اندیشه را میتوان به سه بخش دستهبندی کرد، صاحبان اندیشه جزئی و قطعهای، مجموعهای و جزیرهای و یا منظومهای مجمعالجزایری. دسته اول صرفاً اندیشهای را جدا از قطعات دیگر فهم میکنند و شناختی از نقش متقابل اندیشهها ندارند و همیشه چشمشان در اندیشه جزئی و بریده از اندیشههای دیگر است، گروه دوم از گروه اول وضعیت متکاملتر، متحولتر و مثبتتری دارد و اندیشه را در ارتباط با هم میبیند و چنان نیست که قطعه قطعه شده ببیند، اما به صورت جزیرهای است و بخشی از اندیشهها را شناخته و از سایر اندیشهها غافل است.
وی افزود: دسته سوم، اسلام را دارای جزایر مرتبط، منسجم، متحد، هماهنگ و همراه و دارای هدف واحد در جهت محقق ساختن مقاصد خاص میبیند که این دسته تعدادشان کم است. صاحبان این اندیشه از اندیشهای به اندیشه دیگر میروند و سایر اندیشهها را به سرعت درمییابند و کسانی هستند که از کربلا به غزه میرسند و از اندیشه مقاومت تاریخی، شیعه مقاومت اسلامی را میخوانند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ادامه داد: این گروه در چهره فرهنگ، اقتصاد را میبیند و از در سیاست وارد میشود و اندیشههای شیعه آنها را به طائفهگرایی، تعصب و مقابله نمیخواند بلکه آنها را به سمت امتمحوری و دلسوزی برای امت و اهتمام ورزی به امت مسلمان فرامیخواند کسانی هستند که از نام و یاد قبله هدف واحدی را برای جامعه اسلامی میخوانند و قبله را هدف وحدت الهی میبینند و اسلام را سیستمی و منظومهای میبینند.
حجتالاسلام مبلغی گفت: تداعی اندیشه به صورت منظومهای ذهن آنها را فرامیگیرد و محال است از یک اصل شیعی و یا سنی راه به وحدت اسلامی نبرد و برای آنها قطعیت وحدت اسلامی همانند روشنایی روز و شب بودن شب است و به اندازهای که از تعصبورزی طائفهای نفرت دارند، از چیز دیگری نفرت ندارند.
وی در ادامه تصریح کرد: کسانی که منظومهای میاندیشند، آیات مربوط به جامعه و امت اسلامی را به قربانگاه مذهب خود نمیبرند و فدای مذهب خود نمیکنند و این حقیقتی سیال است. متأسفانه ما مسلمانان از مذهب سوءبرداشت میکنیم و تصورمان این است که مذهب آمده است تا مصالح خود را تأمین کند ولو هر چه بر سر اسلام میآید.
وی بیان کرد: یکی از شخصیتهای برازنده مهم، متفکر، دارای اندیشه منظومهای استاد حکیمی است، او یک شیعه است اما در ادبیاتش امت و ارتباط شیعه و سنت موج میزند و وحدت اسلامی جزء قطعیات فکری اوست، از خاستگاه شیعه حرکت میکنند و به اندیشههای فراگیر امت میپردازد نگاه او فلاح است و اقصی القوم را میبیند. سخن این نیست که نظریه استاد حکیمی رقیب دیگری دارد یا نه، اصل فکر منظومهای وی مورد توجه است.
حجتالاسلام مبلغی یادآور شد: کتاب «قرآن و قبله»، چند مقاله بیشتر نیست اما نگاهی گذرا به آن نشانگر ادبیاتی جهانی است که نه ادبیات شیعی محض، بلکه با نگاه شیعه، نگاه امت اسلامی را پی میگیرد.
از من میپرسند، شما ناصبی هستید یا رافضی!
خالد قدومی، رئیس دفتر جنبش حماس در تهران نیز در پایان این مراسم بر وحدت امت اسلامی تأکید کرد و گفت: عنوان کتاب «قرآن و قبله» است که به دو رنگ قرمز و خاکستری نوشته شده است و دریافت من از این طرح جلد این است که قبله به رنگ سرخ و خون است و قرآن به رنگ خاکستری که بالاتر از قبله است.
وی افزود: قرآن رمز وحدت مسلمانان است و اگر در جهان به مردم بنگریم بیشتر آنها در منطقه خاکستریاند و اگر در تاریخ رخدادی بوده که این معادله برهم زده سبب خونین شدن قبله شده است.
قدومی با بیان اینکه آیات بسیاری در قرآن کریم بر وحدت امت اسلامی تأکید کرده است، بیان کرد: این آیات نشان میدهد مردم عامه امت واحده نیستند، اما هنگامی که خداوند پیامبرش را خطاب قرار میدهد امت واحده میشوند و این نتیجه هدایت است که سبب وحدت میشود. از تاریخ میفهمیم که اختلافات طائفهای در جایی رخ داده که منافع سیاسی و دینی با هم برخورد داشته است و اختلافات از جناحبندیهای سیاسی ناشی شده است.
وی افزود: در میان اعراب که هستیم از ما میپرسند، چرا حماس با ایران رابطه دارد و در ایران از ما میپرسند، چرا حماس با عربستان و قطر رابطه دارد. برادران! سرزمین فلسطین، سرزمین انبیاء است و رمز پیروزی در فلسطین وحدت و همبستگی است؛ از این رو باید از همه ظرفیتهای جهان اسلام در این راستا بهره بگیریم.
وی با اشاره به شهادت نزدیک به 2 هزار نفر در غزه گفت: آیا منتظریم که این تعداد به یک میلیون نفر برسد تا بیدار شویم، در حالی که جوانان غزه در برابر چهار قدرت بزرگ جهانی ایستادهاند و رژیم صهیونیستی حتی نتوانست مساحتی به اندازه یک سوم شهر تهران را اشغال کند و آنگاه از من میپرسند، شما ناصبی هستید یا رافضی؛ من در عجبم که آیا الان زمان تفرقه سیاسی است؟
قدمی با تأکید بر حفظ و تقویت وحدت امت اسلامی اظهار کرد: از همه روحانیون شیعه و سنی میخواهم به اصول خود برگردند و وحدت را ایجاد کنند؛ چرا که فلسطین نمیتواند به تنهایی موفق شود هر چند ما محکم ایستادهایم.