محمدرضا عباسیان، دبیر سیویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و مدیرعامل اسبق موسسه رسانههای تصویری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق گفت: یک تعداد جشنواره مرجع در سینمای ایران برگزار میشود، همچون جشنواره فجر که موضوع آثار برای به نمایش در آمدن در جشنواره مرجع از اهمیت چندانی برخوردار نیست، اما یکسری جشنوارههای موضوعی هم همچون مقاومت داریم که با توجه به موضوعی که فیلمها دارند برای نمایش در جشنواره گزینش میشوند.
وی افزود: به عقیده من کلیدیترین و مهمترین جشنواره موضوعی در ایران جشواره مقاومت است و اینکه این جشنواره از دفاع مقدس به مقاومت تغییر نام داد و موضوع آن گسترش پیدا کرده، نشان از درایت و نگاه ویژه مسئولان جشنواره دارد که در گسترش و به روز کردن اهداف جشنواره مناسب و شایسته عمل میکنند.
این مدیر اسبق سینمایی در ادامه به مشکل جدی که جشنواره از آن رنج می برد اشاره کرد و گفت: متاسفانه جشنواره تاکنون نتوانسته به جایگاهی که لازم و شایسته است دست پیدا کند. من به شخصه تاکنون ندیدم فیلمسازی به صورت خاص برای این جشنواره فیلم بسازد. فیلمسازانی بودند که برای جشنواره فجر فیلم بسازند، اما به یاد ندارم که برای جشنواره فیلم مقاومت فیلمسازی فیلم بسازد.
کارگردان مستند «قانا و افسانه مجاهدین افغان» در ادامه به سیاستگذاری جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: فیلمساز باید به این فکر کند که چه اتفاق ویژهای برایش در جشنواره مقاومت میافتد تا این انگیزه برایش به وجود بیاید که فیلمش در جشنواره مقاومت رونمایی شود و از این جشنواره جایزه بگیرد.
عباسیان با بیان اینکه جشنواره باید به نقطه و جایگاهی برسد که فیلمسازان در دنیا برای این فستیوال فیلم بسازند، گفت: این رویداد باید بر اساس سیاستگذاری خاص نحوه تقدیر از برگزارکنندگان را به گونهای تنظیم کند که فیلمساز به خود بگوید، اگر فیلمم به بخش مسابقه راه پیدا کرد این یعنی یک اتفاق خوب، و وقتی فیلمش برگزیده جشنواره مقاومت شد این در کارنامه کاریش امتیاز مثبت باشد.
جشنواره فجر تولید کننده باشد
وی پیشنهاد کرد: به عقیده من بهتر است که دست اندرکاران جشنواره روی تولید فیلم مقاومت بیشتر سرمایه گذاری کنند و حتی بخشی از هزینههای جشنواره را به تولید آثاری با موضوعات مقاومت اختصاص دهند. به نظر من سینمای ایران به موضوعاتی نظیر انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت بدهکار است و هیچ اقدام ارزندهای در این خصوص نشده است.
مدیرعامل سابق موسسه رسانههای تصویری در ادامه به بخش مستند این جشنواره پرداخت و تاکید کرد: اینکه جشنواره مقاومت آثار خوب مستند را برای مخاطبانش به نمایش بگذارد حرکت خوبی است ولی مهمتر از آن، باید به ساز وکاری برسیم تا جشنواره در رشد مستندسازی در بحث مقاومت تاثیرگذار باشد.