منوچهر اکبرلو، نویسنده و منتقد تئاتر و سینما، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: در طول سال شاهد برگزاری جشنوارههای متعدد فرهنگی و هنری هستیم که هر کدام به مناسبتهای گوناگون دینی و ملی برگزار میشوند و البته مهمترین آنها مجموعه جشنوارههای فرهنگی و هنری فجر است که مناسبت به وجود آمدن و برگزاری آنها، جشن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: در سالهای ابتدایی پیدایش جشنوارههای فرهنگی و هنری فجر و به ویژه جشنواره فیلم و تئاتر، قطعاً هدف، احیای سینما و تئاتر با سبک و سیاق اسلامی و همسو کردن آن با جریان انقلاب و ارزشهای انسانی ناشی از آن بود، اما رفته رفته و با تثبیت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، به بعد فنی و هنری و مسائل زیباییشناسی آثار از آنجا که عرضه بینالمللی میشدند در قیاس با آثار خارجی نیز توجه شد.
جشنوارههای فرهنگی و هنری خود را ملزم به رعایت اصول ارزشی انقلاب اسلامی میدانند
این منتقد تئاتر و سینما تصریح کرد: در نتیجه در تداوم برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری که به برکت استقرار نظام اسلامی در ایران به وجود آمده بودند، دیگر توقع میرفت که تنها شاهد بروز و ظهور نگرشهای انقلابی و ارزشی در ظاهر و پوسته خارجی و ساختار آثار نباشیم و این آثار در باطن خود را متعهد و ملزم به رعایت اصول کلی و ارزشهای تبیین شده انقلاب اسلامی بدانند.
مجری کارشناس برنامه «مجله تئاتر» شبکه چهارسیما گفت: حال اگر در چنین شرایطی براساس موضوعبندی و مسائلی که به ویژه در جهان اسلام شاهد آن هستیم، الزامی به تولید و ارائه آثار دینی و ارزشی احساس شود، مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشد که ارائه اینگونه آثار هم در کنار سایر آثار متقاضی شرکت در جشنواره قرار گیرد و به شکلی منفک از باقی رویدادهای جشنواره نباشد.
اکبرلو در ادامه گفت: به هر حال یک نمایش و یا فیلم با موضوع دینی و ارزشی صرف نظر از محتوای خاصی که به آن پرداخته است، دارای وجوه فنی و هنری فراوانی است که در عرصه جشنوارهای میتواند با سایر آثار مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و به رقابت بپردازد.
تفکیک آثار دینی جشنوارهها به این معنی است که سایر آثار فاقد نگرش دینی هستند
وی تأکید کرد: مسئولان برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری که تحت لوای نظام اسلامی ایران در حال برگزاری هستند، نسبت به این آسیب آگاه باشند که با تفکیک بخش آثار فرهنگی و هنری دینی و ارزشی از سایر آثار شرکتکننده در جشنواره، ممکن است این شائبه پیش آید که باقی آثار فرهنگی و هنری، ماهیت دینی و ارزشی منطبق با باورهای اعتقادی و گفتمان انقلاب اسلامی ندارند که این در درازمدت موجب سلب اعتماد میان هنرمندان شده و انشقاق و دو دستگی در بدنه حرفهای هنر و فرهنگ را به دنبال دارد.
این نویسنده و مدرس دانشگاه در پایان گفت: البته نباید از نظر دور داشت که تأکید مسئولان به اختصاص بخشهای آثار فرهنگ و هنر دینی و ارزشی در جشنواره و رویدادهای سینمایی و تئاتری، صرفاً برای ارتقای آماری صورت میگیرد و اصرار بر این نکته که ما توجه به تولیدات دینی و ارزشی نیز در دوران مسئولیت خود داشتهایم که این مسئله باید مورد آسیبشناسی جدی قرار گیرد تا مواجهه با هنر دینی و ارزشی، مقطعی و به مناسبتهای خاص صورت نگیرد.