عوامل تأثیرگذار بر مذاکرات نیویورک/ گزارش آمانو مشکوک و سیاسی بود
کد خبر: 1451534
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
علی بیگدلی تشریح کرد:

عوامل تأثیرگذار بر مذاکرات نیویورک/ گزارش آمانو مشکوک و سیاسی بود

گروه سیاسی: علی بیگدلی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر مذاکرات ایران و ۱+۵ اظهار کرد: یکی از این عوامل گزارش آمانو است که انتشار آن در آستانه مذاکرات مشکوک و سیاسی بود.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 اظهار کرد: این دور از مذاکرات در دو سطح برگزار شد که بر این اساس روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مذاکرات در سطح کارشناسان صورت گرفت و قرار بود در صورت رسیدن به توافقات اولیه مذاکرات در سطح وزرا ارتقا پیدا کند.
وی در مورد احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در این سطح گفت: طی روزهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که ممکن است روی فضای مذاکرات اثر بگذارد؛ از جمله گزارش آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از همکاری ایران با آژانس ابراز نارضایتی کرده بود؛ همچنین دبیرکل سازمان ملل نیز با ارائه گزارشی به موضوع حقوق بشر در ایران پرداخته بود.
به گفته بیگدلی برگزاری کنفرانس پاریس و صحبت‌ها و اظهارنظرهای متناقض از سوی مقامات ایران و آمریکا و همچنین مسئله اوکراین از دیگر مواردی است که می‌تواند بر فضای مذاکرات به گونه‌ای تأثیر بگذارد که طرفین در دوره هفتم مذاکرات به نتیجه قاطع و نهایی دست پیدا نکنند.
وی چرخش رویکرد سیاست خارجی ایران از غرب به شرق را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: از دیگر اتفاقاتی که طی روزهای اخیر افتاد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو و امضای قراردادهای سنگین به ویژه قرارداد 10 میلیاردی و همچنین توافق برای تأسیس دو نیروگاه برق و سایت هسته‌ای و همچنین سفر رئیس‌جمهور به شورای همکاری شانگهای بود که مجموعه این اتفاقات در مذاکرات اثرگذار خواهد بود؛ علی‌رغم همه این اتفاقات انتظار داریم که ایران بتواند موفقیت‌هایی در مذاکرات به دست بیاورد.

آمریکا تحت فشار لابی‌های صهیونیستی است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدامات ایران در راستای توافقات صورت گرفته گفت: جمهوری اسلامی تا جایی که توانسته، گام‌هایی برداشته است منتها آمریکا تحت فشار لابی‌های صهیونیستی قرار دارد و بر همین اساس مسیر انحرافی را ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد قصد آزاررسانی دارد.
وی با اشاره به گزارش آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری با آژانس بین‌المللی گفت: در گزارشی که آمانو تنظیم کرده بود موضوع بازدید از سایت نظامی پارچین و وعده‌های عملی نشده ایران مورد اشاره قرار گرفته است.
بیگدلی افزود: در این گزارش آمده است که ایران قرار بود 5 اقدام عملی مشخص انجام دهد که تنها دو اقدام را عملیاتی کرده است؛ این گزارش در آستانه مذاکرات ایران با 1+5 در نیویورک مشکوک و سیاسی به نظر می‌رسد و می‌تواند در فضای تصمیم‌گیری مذاکرات اثر بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: ایران تا جایی که میسر بوده با آژانس همکاری کرده؛ از جمله سطح غنی‌سازی را کاهش داده و کیک زردی که مورد ادعا بوده را اکسیده و یا رقیق‌تر کرده است؛ در حال حاضر مشکل اصلی آب سنگین اراک و بازدید از سایت پارچین است که یک سایت نظامی است اما به دلیل انفجارهایی که در گذشته رخ داده آژانس اصرار زیادی بر بازدید از این منطقه را دارد اما مقامات نظامی ما چنین اجازه‌ای نداده‌اند.

captcha