آغاز اعمال حج تمتع ۹۳ از عصر فردا/ ۳ میلیون زائر حاجی می‌شوند
کد خبر: 1455988
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵

آغاز اعمال حج تمتع ۹۳ از عصر فردا/ ۳ میلیون زائر حاجی می‌شوند

گروه جامعه: از عصر فردا پنج‌شنبه نهم مهر ماه مصادف با هشتم ذی‌الحجه(به تقویم عربستان) سه میلون زائر حاضر در مکه راهی عرفات شده و بدین ترتیب اعمال حج تمتع آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در حال حاضر حدود سه میلیون زائر از سراسر جهان در مکه مکرمه حضور دارند که از عصر فردا پنجشنبه ۱۰ مهرماه مصادف با ۸‬ ذی‌الحجه (یوم الترویه) راهی عرفات شده و ظهر تا غروب روز جمعه را در عرفات وقوف می‌کنند.
روز جمعه ۱۱ مهرماه ، ۹‬ ذی‌الحجه (روز عرفه) زائران از ظهر تا غروب وقوف در عرفات را تجربه خواهند کرد و مطابق سنتی دیرینه صبح روز جمعه مصادف با روز عرفه (وقتی که حاجیان به طرف صحرای عرفات رفته و مسجدالحرام تا حدودی خلوت است) پرده کعبه معظمه طی مراسمی تعویض می‌شود.
شنبه ۱۲ مهرماه، ۱۰ ذی الحجه (روز عید قربان) زائران تا طلوع آفتاب در مشعرالحرام وقوف و سپس به سمت منا حرکت و اعمال رمی، قربانی، تراشیدن سر و بیتوته در منا را انجام می‌دهند، پس از انجام عمل قربانی است که زائران حاجی می‌شوند.
روز یکشنبه ۱۳ مهرماه، مصادف با ۱۱‬ ذی‌الحجه  نیز بیتوته در منا و رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه) صورت خواهد گرفت و روز دوشنبه ۱۴ مهرماه، ۱۲‬ ذی‌الحجه نیز زائران در منا  بیتوته کرده رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه) را انجام می‌دهند و حرکت به طرف مکه پس از اذان ظهر آغاز می‌شود.
در مکه مکرمه نیز اعمال مکه طواف و نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء و نماز پس از روز عید قربان تا حداکثر پایان ماه ذی‌الحجه انجام می‌شود.
یاداوری می شود: 64 ‬هزار زائر از جمهوری اسلامی ایران در مناسک معنوی حج تمتع امسال حضور دارند.

لازم به ذکر است: تقویم قمری عربستان یک روز زودتر از تقویم ایران است یعنی در حالی که روز شنبه در عربستان عید قربان است در ایران روز یک شنبه عید قربان خواهد‌بود.

captcha