کد خبر: 1458609
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
محمدجعفر طبسی:

معرفی شاگردان امام هادی(ع) زاویه مغفول در نگاه محققان است/ تاکید زیارت جامعه بر رجعت

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با اشاره به تربیت شاگردان مبرز در دوره خفقان از سوی امام هادی(ع) بر لزوم معرفی بیشتر شاگردان امام دهم شیعیان از سوی محققان برای مردم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به کنیه و القاب امام هادی(ع)، عسکری، نقی و ... را برشمرد و گفت: به ایشان همانند فرزند برومندشان عسکری می‎گفتند، چون در منطقه عسکر زندگی می‎کردند و منطقه‎ای به اسم سریا به دنیا آمدند و در ماه رجب سال 254 به شهادت رسیدند.
وی با اشاره به دوره امامت امام هادی(ع) که مصادف با خلفای جور عباسی از جمله متوکل بود، تصریح کرد: این ملعون با ائمه دشمنی آشکار و برجسته‎ای داشت به همین دلیل دست امام برای انجام فعالیت بسته بود اما با این وجود ایشان خدماتی به اسلام کردند که شگفتی آور است و از آن جمله تربیت شاگردان برجسته است که متاسفانه در ایام وفات و نه در ایام ولادت ایشان به آن توجهی نشده و تبیین نمی‎شود.
طبسی با تاکید بر ضرورت تبیین ابعاد شخصیتی امام به ویژه در بعد تربیت شاگرد، اظهار کرد: ایشان کسانی مانند حضرت عبدالعظمیم حسنی را در دوره ای تربیت کردند که خلقای جور عباسی حتی اجازه نمی‎دادند که مردم به هیچ وجه با این امام مرتبط شوند، اما با این وجود شیخ طوسی در الرجال نام 190 صحابی را برای این امام نام می‎برد.
زیارت شاگرد امام(ع) همانند زیارت امام(ع)
استاد حوزه علمیه با اشاره به شخصیت حضرت عبدالعظیم به عنوان شاگرد برجسته امام عنوان کرد: ایشان شخصیت بسیار مهم و مورد توجه امام بودند و وقتی به محضر یکی از ائمه مشرف می‎شود از ایشان با این عبارت که «انت ولینا حقا» یاد می‎شود؛ اینکه حجت خدا به حضرت عبدالعظیم بفرماید تو ولی ما هستی امامی که غلو هم ندارد نشان دهنده مقام والای ایشان است. همچنین درباره زیارت آن حضرت فرموده اند که هر کس عبدالعظیم(ع) را زیارت کند همانند آن است که امام حسین(ع) را زیارت کرده است.
وی ادامه داد: ابوتراب رویانی از ابوحماد روایت کرده که می‎گفت من به امام هادی وارد شدم و از حرام و حلال الهی پرسیدم امام فرمودند: حماد! هر وقت در مسایل شرعی مشکلی داشتی از عبدالعظیم سئوال کن و روایات متعدد دیگری است که مبین جایگاه والای این شاگرد امام و شناسنامه این امام است.
طبسی ایوب بن نوح  را از دیگر شاگردان امام هادی(ع) دانست و گفت: ایشان از دو امام جواد و هادی(ع) وکالت داشت و رتبه وکالت مقامی نبود که ائمه بی جهت به کسی بدهند و باید از اصحاب السر باشد و نجاشی در رجال درباره ایوب می‎گوید وی فردی مورد اعتماد، ورع، کثیرالعبادة و ثقه بود.
محقق تاریخ اسلام حوزه علمیه بیان کرد: ابوهاشم جعفری که متاسفانه خواص الخواص هم گاهی او را نمی‎شناسند، چه رسد به عوام الناس، بسیار مورد توجه امام بود؛ نجاشی در رجال وی را مورد اعتماد و توجه امامان دانسته و شیخ طوسی نیز درباره وی فرموده است که او جلیل القدر و عظیم المرتبه و المنزله بوده و 5 تن از امامان شیعه از دوره امام رضا(ع) تا امام مهدی(عج)  را درک کرده است.
وی افزود: انسان باید خیلی لیاقت داشته باشد تا امامی را با ایمان درک کند، ولی ایشان 5 امام  را با ایمان کامل درک کرده است و ما آرزو داریم بتوانیم از خرمن فیض وجودی آنان بهره ببریم.
استاد حوزه علمیه با اشاره به درس‌هایی که باید از  زندگی ائمه معصومین(ع) به ویژه امام هادی(ع) گرفت، گفت: در روایتی از حضرت عبدالعظیم است که ایشان دین خود  را بر امام عرضه داشت و امام دین او را تایید کرد؛ این نشان می‎دهد که دین بازیچه نیست، فردی در رتبه عبدالعظیم(ع) دین خود  را به امام عرضه می کند تا نسبت به اعمال و اعتقاد و رفتارش اطمینان حاصل کند اما متاسفانه برخی امروز دین  را بازیچه و ملعبه سیاست قرار داده اند.
وی تاکید کرد: در دنیای پرآشوب امروزی کسی که می‎خواهد دین خود  را حفظ کند و به سعادت دنیا و آخرت برسد باید آن را بر افراد شایسته عرضه کند نه اینکه مانند داعش و طالبان دین را ملعبه و بازیچه قرار دهد زیرا قرائت آنان از دین غیر از قرائتی است که در روایت عرضه دین حضرت عبدالعظیم به امام دیده می‌شود.
وی با تاکید بر ضرورت تبیین صحیح دین اسلام به نسل جوان عنوان کرد: دین داعش دین خشونت و کشتار و قتل و تخریب است که قرائت باطلی از دین است و بنابراین هرکسی که خود را پیرو اسلام می‌داند باید دین خود را بر قرآن و دستورات پیامبر(ص) عرضه کند نه اینکه دین را بازیچه اهداف سیاسی قرار دهد.
تاکید بر رجعت در زیارت جامعه کبیره
طبسی ادامه داد: دین همان است که پیامبر وائمه آن را برای مردم تبیین کردند همان است که فرازها و معارفی از آن در زیارت جامعه کبیره آمده است که روزها وقت می‎خواهد تا کسی بتواند بندبند آن را تبیین کند.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از مطالب مهم اعتقادی که در این زیارت بر آن تاکید شده و به درد دوره آخرالزمان می خورد تعبیر «مقر برجعتکم» است یعنی شیعه به رجعت برخی از ائمه(ع) در دوره زعامت امام مهدی(عج) اقرار می‎کند و آن را جزء اعتقادات مسلم خود می‌داند و نباید در آن تردیدی داشته باشد.

captcha