جشنواره قرآن المصطفی نماد وحدت اسلامی است/ تبیین نقاط ضعف و قوت جشنواره
کد خبر: 1470186
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
قاری ممتاز جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ص):

جشنواره قرآن المصطفی نماد وحدت اسلامی است/ تبیین نقاط ضعف و قوت جشنواره

گروه حوزه‌های علمیه: نفر اول رشته قرائت نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) با برشمردن نقاط ضعف و قوت این جشنواره گفت: جشنواره قرآن المصطفی نماد وحدت اسلامی است.

سیدمرتضی علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: بیشترین و مهم‌ترین اهمیت مسابقات در جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث در این است که وقتی تعداد زیادی قاری و حافظ از کشورهای مختلف دنیا در آن حضور می‌یابند، موجب اتحاد و همدلی میان افراد و در نتیجه تقویت همبستگی اسلامی برمبنای آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»(حجرات/10) می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات قرآنی میان شرکت‌کنندگان از دیگر برکات حضور در چنین جشنواره‌هایی است، زیرا هرکدام در یک رشته و زمینه تخصص دارند؛ یکی در تفسیر، دیگری در قرائت و سومی در حفظ و ... و همین عامل سبب می‌شود تا از یکدیگر در زمینه‌های تخصصی پرسش کنند و رشد فعالیت‌های قرآنی را در پی داشته باشد.

استفاده از داوران بین‌المللی

علوی با بیان اینکه در سال‌های 88 و 92 در جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث رتبه ممتاز کسب کرده است، تصریح کرد: یکی از نکات مثبت جشنواره، استفاده از داوران ممتاز و بین‌المللی مانند استاد شهریار پرهیزگار، شهیدی و ... است که در کیفیت مسابقات تاثیر فراوانی دارد.

وی عنوان کرد: تحویل سی دی اجرای برنامه توسط هر یک از شرکت‌کنندگان از دیگر نقاط قوت این جشنواره در سال‌های اخیر است که برای رفع اشکال و طرح انتقادات و پیشنهادات بسیار موثر است.

علوی با انتقاد از کمبود جوایز این جشنواره بیان کرد: یکی از نقاط ضعف در جشنواره کم بودن هدیه برگزیدگان به نسبت سایر مسابقات و جشنواره‌های قرآنی و حدیثی است زیرا جوایز در مقایسه با مسابقات بین‌المللی کشورهای عراق و ایران و دیگر کشورها اندک است اگرچه شرکت‌کنندگان هدفشان دریافت جایزه نیست.

تعداد زیاد رشته‌ها؛ نقطه ضعف

رتبه اول نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) اظهار کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف این جشنواره تعداد زیاد رشته‌ها بود که موجب خستگی شرکت‌کنندگان می‌شد و هم در برخی رشته‌ها مانند ابتهال، تعداد شرکت‌کنندگان بسیار اندک بود که بحمدلله با تدبیر مسئولان مسابقات، این رشته‌ها کاهش یافته است، اما باز رشته اذان نباید حذف می‌شد.

علوی با اشاره به سطح رقابت‌ها در جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث عنوان کرد: نفرات برتر این جشنواره بعضا در مسابقات بین‌المللی کشورهای اسلامی و ایران شرکت می‌کنند که نمونه آن در سال قبل حضور ثمرالدین صمداف از تاجیکستان بود که جزء 5 نفر اول قرائت قرار گرفت.

وی افزود: یکی از کارهای پسندیده این رقابت‌ها دعوت از استادان برجسته در رشته‌های مختلف برای بهره‌مندی بیشتر قراء و حفاظ است اما دعوت از استادان یکی دو ماه قبل از شروع جشنواره صورت می‌گیرد که برای تاثیرگذاری بیشتر لازم است این برنامه‌های آموزشی در طول سال تداوم داشته باشد.

نفرات برتر فراموش نشوند

علوی با اشاره به قانون جشنواره که برگزیدگان نمی‌توانند تا 5 سال در جشنواره شرکت کنند تصریح کرد: متاسفانه در طول این مدت برگزیدگان دوره‌های قبل فراموش می‌شوند و اگر از نفرات نخبه و برگزیده برای قرائت و اجرای حفظ و یا سایر برنامه‌ها در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره دعوت شود چنین احساسی برای نفرات برتر از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: این روند در سال‌های گذشته پررنگ‌تر بود و از نفرات برتر و حتی قراء بین‌المللی دعوت می‌شد، اما مقداری کمرنگ شده است.

captcha