حمید برومند، معمار مساجد در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق اظهار کرد: من در حوزه معماری و ساخت و ساز تا به حال کار دیگری غیر از معماری مساجد انجام ندادهام. دلیل این مسئله نیز این است که عمر خود را آنقدر طولانی نمیدانم تا فرصت برای کار دیگری غیر از مسجد سازی داشته باشم، پس ترجیح میدهم تا زمانی که توانایی دارم در حوزه مسجد سازی کار کنم. مطلب دیگر اینکه این روزها خیلی از اسلام دور افتادهایم و تنها نامی از مسلمانی باقی مانده است برای همین میبایست مسجدسازی را به عنوان اولین قدم پیش گرفت تا کاری ساختاری انجام شود، چون معتقدم تفکر و تمدن اسلامی از راه مسجد میتواند بلوغ و اعتلا پیدا کند.
وی افزود: حضرت ابراهیم (ع) نیز همین کار را (مسجد سازی) کرد. یعنی وقتی میخواست جامعه مدنی را تشکیل دهد اولین کارش بنا نهادن سنگ بنای مسجد (کعبه) بود. با این توضیح باید مساجد آباد شوند تا جامعه و تمدن اسلامی به خوبی شکل گیرد.
این معمار مساجد درباره معنویت حاکم در مساجد چنین توضیح داد: نقل شده که «شرف المکان بلمکین» یعنی شرف و معنویت یک مکان از ساکن آن جایگاه وام گرفته میشود، چون ممکن است یک ساخته متبرکه یا مسجد به لحاظ ساختاری هیچ چیز برجستهای نداشته باشد، اما به لحاظ معنویت آن کار یک نمونه تحسین برانگیز باشد. برای این توضیح مثالی میزنم. مشهد در ابتدا یک بادیه دور افتاده بود، اما امروز تبدیل به پایتخت معنوی جهان شده است. دلیل این مسئله نیز بارگاهی نیست که آنجا ساخته شده، بلکه وجود مبارک امام رضا (ع) است که به آن بارگاه و شهر اعتبار بخشیده است.
برومند به توضیح فوق اضافه کرد: در جهان اسلام مساجد بسیار با شکوه و مفرحی ساخته شده است. این امکان نیز عمدتا در بردارنده انواع هنرهای منطقهای و بینالمللی است، ولی عمده آنها هنوز شرافت لازم را پیدا نکرده، درصورتی که ممکن است وارد یک امامزاده کوچک شویم، اما آنجا به لحاظ معنویت، بسیار بالاتر از آن برخی مساجد مجللی است که ساخته میشود. در این میان نکته مهم دیگری هم وجود دارد که به رعایت برخی ریزه کاریها در معماری مساجد برمیگردد، عاملی که سبب میشود آن مکان معنویت لازم را در خود داشته باشد.
وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه معماری مساجد جدید در مقایسه با مساجد قدیم چه کیفیتی دارند؟ خاطرنشان کرد: برای این سوال نمیشود یک جواب مشخص و قطعی داد، چون در زمان حال نیز مساجدی ساخته میشود که به لحاظ اعتبار و معنویت چیزی از مساجد قدیمی کم ندارند، اما در خاتمه کلام باید یک نکته مهم را در مسجد سازی بیان کنم، آن هم این است که کسانی باید در مسجد سازی حضور داشته باشند که به اسلام اعتقاد واقعی داشته باشند. قدم اول هم در این راه نماز خوان بودن آنهاست، چون مهندسی که نمازخوان نباشد، اگر بخواهد مسجدی را معماری کند، مطمئن باشید فضای مصنوعی کار به طور اعیان مشخص خواهد شد.