بازنشر تلاوت استاد صدیق منشاوی در سال ۱۳۴۵ + فیلم
کد خبر: 1472444
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴

بازنشر تلاوت استاد صدیق منشاوی در سال ۱۳۴۵ + فیلم

کانون خبرنگاران نبأ: استاد محمد صدیق منشاوی از قاریان بزرگ جهان اسلام است که در سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۴۸ هجری شمسی می‌زیست؛ بخش چندرسانه‌ای کانون نبأ فیلمی از تلاوت وی در سال ۱۳۴۵ باز نشر می‌دهد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، استاد محمد صدیق منشاوی در سال ۱۲۹۹ه.ش، در شهر منشاه مصر در خانواده‌ای بسیار مذهبی متولد شد؛ از آنجا که در شهر منشاه تولد یافت چون پدرش به منشاوی ملقب شد؛ پدرش نیز از قاریان مشهور عصر خود به‌شمار می‌آمد.

«پدرش شیخ صدیق منشاوی یکی از قاریان صوفی‌منش بود که هرگز در مسیر تلاوتش اجر و پاداشی طلب نکرد. از این‌رو فرزندش محمد را نیز با چنین علایقی پرورش داد تا جایی که تلاوت را تنها به جهت آنکه متعلق به این کتاب مقدس است برگزید. شیخ صدیق منشاوی را فردی در کمال خشوع و خضوع می‌خوانند. گویند او چنان تقوی‌پیشه بود که هرگز در هیچ تلاوتی بر اجر و پاداش آن سخنی نگفت. تنها در محل حاضر می‌شد، آن گاه با وقاری سرشار از خشیت الهی باز می‌گشت و این شیوه‌ای بود که در میان فرزندانش نیز نیک مشهود است».

مرحوم استاد منشاوی از همان ابتدا به حفظ کامل قرآن پرداخته و از ۹ سالگی به بعد در ماه مبارک رمضان شب‌های قرائت قرآن برگزار می‌کرد؛ این امر تا سنین جوانی استاد ادامه داشت، این در حالی بود که پس از چندی با ورودش به رادیوی عربی مصر و پخش تلاوت‌هایش، به شهرت او افزوده شد تا آنکه به عنوان یکی از اساتید و قاریان مشهور مصر معرفی شد.

وی قاری بزرگی است که در میان متأخران بی‌نظیر و در میان متقدّمین کم‌نظیر است. او از مفاخر بزرگ جهان اسلام و مبتکر الحان گوناگون قرآنی به‌شمار می‌آید؛ سبک تلاوت، صوت زیبا، لحن گرم و حزین، تلفظ صحیح و بیان قوی کلمات از مختصّات قرائت مرحوم منشاوی به‌شمار می‌آید که با چیرگی و مهارت کامل و تسلّطی فوق‌العاده شنونده را به آیات الهی متوجه می‌سازد.

وی چنان تسلّطی به قرائات سبعه و عشره و راویان قاری دارد که وی را به عنوان یکی از بهترین اساتید این فن در جهان اسلام مطرح کرده است تا آنجا که شهرتش را در جای‌جای جهان اسلام اذعان می‌دارند.

فیلم تلاوت این استاد بزرگوار مربوط به آیات 158 تا 160 سوره انعام است که در سال 1996میلادی(1345 ه.ش) توسط این قاری بزرگ تلاوت شده است و سرویس چند رسانه‌ای کانون خبرنگاران نبأ این فیلم کمتر دیده‌شده، را بازنشر می‌کند.

captcha