به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، سازمانها و نهادهای متعددی در ايران خود را موظف به امر آموزش قرآن كريم میدانند اما مهمترين بخش آموزش قرآن در رشتههای مختلف و به صورت تخصصی در بيش از هزار مؤسسه و كانون قرآنی ـ مردمی به صورت خودجوش انجام میشود كه اين امر در ايران قدمتی ديرينه دارد و توجه به آموزش قرآن كريم هميشه در ميان خانوادههای ايرانی مورد توجه بوده و هست.
كلاسهای آموزشی اين كانونهای قرآنی به شيوههای سنتی و كلاسيك (روشهای نوين آموزشی) برپا میشود كه در سالهای اخير اين مراكز قرآنی از سوی دولت جمهوری اسلامی ايران مورد حمايتهای مالی قرار میگيرند و سعی مسئولان قرآنی كشور بر اين است كه برخی از شيوههای نوين آموزش قرآن را كه مورد تأييد جامعه قرآنی ايران است به صورت هماهنگ در سراسر كشور برپا كند.
اما از ميان انبوهی از مؤسسات قرآنی، تعدادی از مؤسسهها به صورت فعال و با خلق شيوههای نوين آموزش قرآن، اقدام به برگزاری كلاسهای قرآنی در سراسر كشور و يا حتی در خارج از ايران نمودهاند كه در ذيل به چند مورد از اين مؤسسات اشاره خواهد شد.
«دارالتحفيظ قرآنالكريم» سال 1345 ــ پيش از پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ايران ــ با تشكيل كلاسهای سنتی آموزش قرآن در يكی از محلات قديمی تهران برای نوجوانان تأسيس شد و با توجه به استقبال علاقهمندان قرآنی اين جلسات گسترش پيدا كرد و جلساتی در مسجد امام حسين (ع) با حضور حضرت آيتالله العظمی «ناصر مكارمشيرازی» مرجع عظيمالشأن كه به تدريس احاديث و اداره جلسات پرسش و پاسخ مشغول بودند، برقرار شد كه كتاب 150 درس زندگی يادگار درسهای آن دوران است و برای اولين بار مسابقه سراسری قرائت قرآن كريم خارج از حيطه نظارت حكومت پهلوی كه در اين مسابقه كاروانی 17 نفر از قاريان ممتاز كشور انتخاب و برای نخستين بار طی يك حركت ابتكاری و بیسابقه به سرپرستی حضرت آيتاللهالعظمی «جعفر سبحانی» راهی زيارت حرمين شريفين مكه و مدينه شدند، برپا شد.
پس از پيروزی انقلاب اسلامی در سال 1367 مؤسسه دارالتحفيظ القرآن الكريم به طور رسمی به ثبت رسيد و اداره كلاسهای اين مركز قرآنی به شيوه كلاسيك تغيير يافت و در سال 1374 واحد مستقلی ويژه بانوان نيز تشكيل شد و طی اين سالها مقدمات راهاندازی و بازگشايی ساير مراكز و شعب دارالتحفيظ القرآن الكريم در تهران و برخی از شهرهای كشور فراهم گشت كه بسياری از كارشناسان، قاريان، حافظان بينالمللی ايرانی از اين مركز قرآنی برخواستهاند.
«مؤسسه مهد قرآن» از جمله مراكز قرآنی مردمی و غير دواتی است كه در سال 1371 با هدف گسترش آموزش قرآن كريم در تهران تأسيس شد و به سرعت با تشكيل دفاتر در 26 استان و 150 شهرستان كلاسهای قرآنی را به ويژه در دو بحث حفظ و مفاهيم قرآن كريم تشكيل داد.
بيش از 100 هزار حافظ قرآن از يك جزء تا حفظ كل قرآن هماكنون در كانونهای تحت پوشش اين مؤسسه در حال حفظ قرآن هستند و اين مركز موفق به تربيت حدود هزار و 400 حافظ كل قرآن در سراسر ايران شده است، همچنين تشكيل مراكزی با عنوان مهد شكوفههای قرآنی و توجه ويژه به آموزش قرآن قبل از ورود به مقطع دبستان از فعاليتهايی است كه اين مركز از پيشگامان آن بوده است و 300 مربی قرآن كه اغلب آنها با حضور در دورههای تربيت مربی اين مؤسسه حضور داشتهاند، هماكنون مشغول آموزش قرآن هستند.
«جامعةالقرآنالكريم» مؤسسهای فرهنگی ـ آموزشی و با هدف ترويج فرهنگ قرآن در سال 1377 در شهر قم به همت حجتالاسلام و المسلمين «سيد محمدمهدی طباطبايی» پايهگذاری شد كه البته اين حركت با نام درخشان فرزند ايشان معروف به علمالهدی آغاز شد كه توانست به عنوان خردسالترين حافظ كل قرآن با تخصصهای ويژه قرآنی در محافل گوناگون بدرخشد و عنوانهايی را از بزرگان حوزه علميه و برخی از دانشگاههای ايران و ساير كشورها به دست آورد.
با استقبال فراوان خانوادهها برای حضور فرزندانشان به منظور حفظ قرآن از طريق شيوههای ارائه شده از سوی اين مؤسسه ــ شيوه زبان اشاره ــ به سرعت شعبههای متعددی در سراسر ايران تشكيل شد و تاكنون بسياری از نوجوانان و جوانان در شهرهای قم و شعب شهرستانی موفق به حفظ كل قرآن كريم شدهاند.
فقط در سال تحصيلی 82 ـ 81، جامعهالقرآنالكريم توانسته است با طرح يكساله حفظ قرآن، 679 و حافظ كل تربيت كند و با هزار و 999 طرح مقطعی و هفت هزار و 387 نفر قرآنآموز خردسال به فعاليتهای قرآنی كشور رونق بخشد و ديگر فعاليتهای شاخص مؤسسه جامعةالقرآنالكريم برگزاری دورههای تربيت مربی قرآن است.
مؤسسه «زبانآموزی بشارت» فعاليت خود را به طور رسمی از سال 1379 در تهران آغاز كرد كه هماكنون 200 شعبه در سطح استان تهران و چندين شعبه در ساير استانها تأسيس شده است، همچنين در برخی از كشورهای آسيايی و اروپايی اقدام به تأسيس شعبه نموده است، اين مؤسسه در طرحهای آموزش ضمن خدمت به معلمان آموزش و پرورش حضور دارد و در كنار آن كلاسهای متعدد آموزش قرآن برای دانشآموزان و اولياء آنها تشكيل داده است و تاكنون بيش از 20 هزار نفر در طرح زبانآموزی بشارت به صورت حضوری و غير حضوری شركت داشتهاند.
طرح زبانآموزی قرآن بر اساس آخرين مهارتهای علمی كه شامل، شنيدن از طريق نوار ( همراه با درك معانی)، گفتن (مكالمه قرآنی)، خواندن واژه به واژه قرآن، نوشتن معانی بر اساس واژهها طراحی شده است كه در پايان اين دوره آموزشی انتظار میرود قرآنآموز در هر كجا كه صدای دلنشين آيات قرآن را بشنود، بتواند مفهوم و معانی آن را به خوبی درك كند.
مؤسسه فرهنگی ـ هنری «قرآنپژوهان» مؤسسهای مردمی است كه از سال 1379 با برگزاری دورههای حفظ فشرده قرآن كريم و با آموزش حدود 40 نفر از پسران آغاز شد كه در سال 1380 با اضافه شدن مدرسه حفظ دختران ادامه يافت و در سالهای بعد نيز دورههای حفظ پاره وقت و حفظ غيرحضوری قرآن در اين مؤسسه طراحی و اجرا گرديد.
تاكنون بيش از 40 هزار نفر در كلاسهای آموزشی اين مؤسسه شركت كردهاند كه حافظ يك تا 30 جزء از قرآن هستند و نزديك به هزار نفر نيز موفق به گذراندن دورههای تخصصی ترجمه، تفسير و حفظ كل قرآن كريم شدهاند، در حال حاضر نيز در هر ترم حدود پنج هزار نفر از قرآنپژوهان با شركت در بيش از 16 نوع دوره عمومی و تخصصی اين مؤسسه در بيش از 33 شعبه فعال آن در تهران و ساير شهرستانها مشغول فراگيری علوم مختلف قرآنی هستند.
«مركز بانوان قرآنپژوه» وابسته به مؤسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) كه در سال 1364 و در پی لزوم آشناسازی طلاب با معلومات اجتماعی، نشر معارف قرآن كريم در گامی درصدد برآمد تا عرصه جديدی را برای بانوان قرآنپژوه كه بیشك در تاريخ اسلام و انقلاب اسلامی سهم بسزايی در نشر و ترويج قرآن و معارف آن داشتهاند، بگشايد و در اين راستا اقدام به تشكيل مركز بانوان قرآن پژوه نموده است كه قدردانی از مدرسان و مبلغان قرآنی از جمله فعاليتهای اين مركز است.
از جمله اهداف راهاندازی اين مركز به شرح زير است: شناخت و معرفی چهرههای موفق و استعدادهای درخشان بانوان در زمينههای قرآنی، جلوگيری از به هدر رفتن ذوق و شوق قرآنی موجود در بانوان و استفاده از تجربه و قدرت ابتكار، ايجاد فضای تبادل نظر و انديشه و ارتباط مستمر با بانوان قرآنپژوه ايران و جهان است.
مؤسسه قرآنی «گلچين» با گسترش طرح مترجمی زبان قرآن فعاليتاش را در شهر مقدس مشهد آغاز كرد و به سرعت اين طرح به سراسر كشور انتقال يافت، اين طرح در ابتدا در پاسخ به اين پرسش به وجود آمد كه چه بايد كرد تا همه مردم قرآن را بفهمند؟ كه آغازی برای تدوين كتاب مترجمی زبان قرآن شد كه در سه سطح مقدماتی، متوسطه و عالی تدريس میشود و اين طرح بر اين اصل «فراگيری 1771 ريشه + 50 قاعده دستوری = توانايی ترجمه كل قرآن» استوار است.
اين دورههای آموزشی در حال حاضر به سه صورت حضوری و غيرحضوری و اينترنتی اجرا میشود و مؤسسه قرآنی گلچين به تازگی امكان آموزش دورههای مختلف را از طريق سايت اينترنتی به نشانیwww.mogib.com برای علاقهمندان به فراگيری آموزههای قرآنی در سراسر جهان مهيا كرده است.