رونمايی از مصحف منسوب به امام علی(ع) در عراق
کد خبر: 1839919
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱

رونمايی از مصحف منسوب به امام علی(ع) در عراق

گروه بين‌‌الملل: نمايشگاه نسخه‌های خطی از قرآن مجيد و احاديث نبوی(ص)، بيست و هفتم مهرماه، با رونمايی از يك مصحف خطی منسوب به حضرت اميرالمؤمنين(ع) و به همت مركز ملی نسخ خطی عراق در «بغداد» آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «egynews»، اين نمايشگاه 120 نسخه خطی از قرآن كريم و احاديث نبوی(ص) مربوط به قرن اول تا قرن 20 را در معرض ديد علاقه‌مندان قرار داده است كه يكی از مهم‌ترين اين آثار مجموعه‌های مختلفی از مصحف‌هايی است كه هنرمند خالق آن‌‌‌‌ها كمال مهارت و تسلط خويش را نسبت به هنر خط عربی نشان داده است.
مصحف نوشته شده بر روی پوست مار كه درون يك جعبه هشت ضلعی به اندازه 2.5 سانتيمتر قرار دارد، دانه برنجی كه سوره «اخلاص» بر روی آن نوشته شده است، دانه گندمی كه سوره «قريش» را در بر می‌گيرد و مصحف خطی ارزشمندی از خوشنويس ممتاز قرن هجدهم «عبدالوهاب نيازی» كه با مرگ وی ناتمام مانده است، از ديگر آثار نفيسی است كه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.
همچنين اين نمايشگاه مجموعه كميابی از نسخه‌های خطی در زمينه علوم و تفسير قرآن از جمله كتاب «استبصار» شيخ طوسی، «الكافی» كلينی، «غريب البيان فی التفسير» و «انوار التنزيل و اسرار التاويل» بيضاوی را شامل می‌شود.
ابزار خوشنويسی هنرمندان قديمی همچون قلم‌های خوشنويسی، ابزار قلم‌تراشی، كيف‌های ارزشمند و باستانی بخش ديگری از اين نمايشگاه را تشكيل می‌دهند.
از نكات جالب توجه آثار اين نمايشگاه اين است كه تمامی اين آثار بر روی كاغذهای ساده همچون پوست آهو و پاپيروس نوشته شده است.
ديوار نمايشگاه با تابلوهای هنرمندان معاصر برجسته‌ای همچون «حامد الامدی» و «ماجد الزهدی» دو خوشنويس كشور تركيه و «هاشم محمد البغدادی» خوشنويس شهير عراقی تزئين شده است.
captcha