نشست «حقوق بشر اسلامی و محاصره غزه» در نيجريه برگزار شد
کد خبر: 1968532
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸

نشست «حقوق بشر اسلامی و محاصره غزه» در نيجريه برگزار شد

گروه انديشه و علم: نشست «حقوق بشر اسلامی و محاصره غزه» به همت رايزنی فرهنگی ايران در نيجريه، 14 مرداد‌ماه، در دانشگاه ايالتی لاگوس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اين نشست با مشاركت كنگره حقوق مسلمانان نيجريه (MURIC) و با حضور «عظيمی نصر آبادی» رايزن فرهنگی ايران در اين كشور و تعدادی از اساتيد دانشگاه‌ها و فعالان حقوق بشر نيجريه برگزار شد.
«اسحاق اكينتولا» مدير كنگره دفاع از حقوق مسلمانان نيجريه در دانشگاه ايالتی لاگوس طی سخنانی در اين نشست گفت: امروز جريان اسلام هراسی در دستور كار محافل غربی با حمايت صهيونيست‌ها قرار گرفته است و آنها در سطح وسيعی اين جريان را ترويج داده‌اند. اين معضل متأسفانه حتی در كشورهای اسلامی و كشورهايی با جمعيت قابل توجه مسلمان از جمله كشورهای آفريقايی نيز رسوخ پيدا كرده است.
وی افزود:در سرزمين‌های اشغالی به ويژه غزه ابتدايی‌ترين حقوق مردم مسلمان و بی‌دفاع فلسطين از پير، جوان و كودك گرفته تا زن و مرد نقض می‌شود و رژيم جعلی و دژخيم صهيونيستی به كاروان‌های كمك رسانی بشر دوستانه نيز رحم نكرد و اين اعمال در مقابل ديدگان جهانيان و سازمان‌های بين‌المللی و مدعی حقوق بشر انجام می‌گيرد و آنان نيز اقدامی عملی برای محكوميت اين رژيم سفاك نمی‌كنند.
عظيمی نصرآباد تأكيد كرد: اسلام حقوق تمامی انسانها را محترم شمرده و بر اساس شرع اسلام كسی حق تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی ديگران را ندارد و متجاوز بايد محاكمه و مجازات شود.
وی افزود: متأسفانه مسلمانان با تشدد و اختلاف اين فرصت را در اختيار متجاوزان به حقوق انسانی قرار داده‌اند تا بر آنان مسلط شوند و در راستای كسب منافع نامشروع خود حقوق آنان را تضييع كنند. تنها راه دفاع از حقوق مسلمانان اتحاد و برابری، اتكال به خداوند و شناخت واقعی اسلام است كه اميدواريم مسلمانان به خود آمده و با شناخت دوست از دشمن به اين وضعيت اسف بار خاتمه دهند.
رايزن فرهنگی كشورمان افزود: امروز جمهوری اسلامی ايران با الهام از تعاليم انسان ساز اسلام و اصولی كه از انقلاب اسلامی نشأت گرفته است مدافع راستين حقوق مسلمانان عالم در مرحله اول و حقوق انسان‌های مظلوم در مرحله بعد است و در روز حقوق بشر اسلامی بر استمرار اين هدف مقدس تأكيد می‌كند.
در ادامه اين نشست «عبدالكبير پاواموله» استاد دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه ايالتی لاگوس درباره حقوق انسان در اسلام ، «جاميو اولوواتوكی» استاد دانشكده تاريخ و مطالعات بين‌الملل درباره عدم كارايی سازمان‌های بين‌المللی مسئول در حفظ حقوق انسان‌ها و مباحث مربوط به حقوق هسته‌ای ملت‌ها و «كاظم آدگوكه» استاد دپارتمان مطالعات اسلامی و عضو كنگره دفاع از حقوق مسلمانان نيجريه پيرامون نقش قدرت‌های بزرگ جهانی در نقض حقوق مسلمانان به تفصيل سخن گفتند.
captcha