برگزاری مراسم مذهبی علم واچينی شاه شهيدان در رودبار
کد خبر: 2401339
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱

برگزاری مراسم مذهبی علم واچينی شاه شهيدان در رودبار

گروه اجتماعی: رئيس اوقاف روبار از برگزاری مراسم مذهبی علم واچينی شاه شهيدان در اين شهرستان خبرداد.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن اكبر دوست، رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان رودبار در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه گيلان، از برگزاری مراسم مذهبی علم واچينی شاه شهيدان خبرداد و اظهار كرد: روستای شاه شهيدان كه در 8 كيلومتری جنوب ديلمان در منطقه خورگام عمارلو واقع شده از مراكز مهم زيارتی اين منطقه است كه جمعه 10 شهريور ماه پذيرای زائرين محترم جهت برگزاری مراسم علم واچينی خواهد بود.
وی افزود: به علت وجود امام زادگان محمد و هادی از نوادگان امام سجاد(ع)، معروف به شاه شهيدان، هر ساله مردم در يك دهه مراسم علم بندی همراه با تعزيه خوانی را اجرا می‏كنند و بعد از گذشت اين ده روز اقدام به بازگشايی علم(علم واچينی) می‏‏‏‏‏نمايند.
حجت الاسلام و المسلمين اكبر دوست با اشاره به علت برگزاری اين مراسم در اين زمان، تصريح كرد: شغل مردم اين روستا دامداری است و چون در گذشته ماه محرم با فصول ييلاق و قشلاق مصادف می شد و اكنون نيز به علت كمبود امكانات رفاهی بيشتر اهالی روستا و ديگر زائران فقط در فصل بهار و تابستان به اين منطقه مراجعه می‏نمايند لذا به همين علت اهالی و هيئت امنای بقعه در نيمه تابستان هر سال با اجرای مراسم علم بندی و علم واچينی همراه با تعزيه خوانی و عزاداری اقدام به برگزاری اين مراسم معنوی می‏كنند.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان رودباردر خصوص اطلاع رسانی در اين زمينه گفت: جهت اطلاع رسانی خدمت مسافران از زمان برگزاری اين مراسم، در ورودی شهرها از قبيل لوشان، جيرنده، رودبار و رستم‏‏‏آباد بنر و پلاكارد نصب كرده‏ايم، برای امنيت و آسايش زائران در روز جمعه، هماهنگی با ساير نهاد‏ها از قبيل نيروی انتظامی، هلال احمر، دامپزشكی و سپاه صورت گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمين اكبر دوست خاطر نشان كرد: اين مراسم هرسال در اولين جمعه مرداد ماه برگزار می‏شد اما امسال به دليل مصادف شدن با ماه مبارك رمضان به 10 شهريور موكول شد.
لازم به ذكر است: امام‏زاده هادی(ع) و امام‏زاده محمد(ع) كه از نوادگان امام چهارم هستند كه طبق برخی روايات اين دو بزرگوار از ياران سيد جلال الدين اشرف بوده‏اند كه پس از به شهادت رسيدن ايشان، با عده‏ای از سادات به كوه‏های ديلمان و دامنه‏های كوهستانی درفك عزيمت نمودند به اين علت كه اين منطقه شرايط مناسب جنگ را دارا بود و همچنين مردم ستم ديده آمادگی پذيرش اسلام را داشتند.
گفتنی است كه وقتی خبر وجود اين منطقه به فرمانده لشكر عباسيان رسيد آنها با لشكر كشی به اين منطقه و با ايجاد جنگ شديدی به مقابله با شيعيان پرداختند كه امام‏زاده هادی(ع) از فرق سر و امام‏زاده محمد(ع) از پهلو ضربه خورده و به شهادت رسيدند.
captcha