سياست‌زدگی مهم‌ترين چالش حوزه فرهنگی است
کد خبر: 2569969
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷

سياست‌زدگی مهم‌ترين چالش حوزه فرهنگی است

گروه سياسی: عضو كميسيون اجتماعی مجلس سياست‌زدگی را يكی از چالش‌های مهم حوزه فرهنگ عنوان كرد و گفت: در اين سال‌ها به‌گونه‌ای عمل شده كه مردم همه اقدامات مسئولان را در عرصه فرهنگ سياسی نگاه می‌كنند.

عليرضا محجوب، عضو كميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، مشكلات فرهنگی را مهم‌ترين معضل امروز جامعه عنوان كرد و گفت: حوزه فرهنگ سپر بلای ساير حوزه‌ها شده است و هر چه در عرصه سياسی، اجتماعی و اقتصادی مشكل پيش می‌آيد، آن را به حوزه فرهنگ مرتبط می‌سازند؛ حوزه فرهنگ هم تاوان كاستی‌های ساير حوزه‌ها را بايد بپردازد و آنها را جبران كند و هم نارسايی‌ها و بيماری‌هايی كه در عرصه‌های مختلف جامعه به وجود می‌آيد را جبران كند.
منتخب مردم تهران در مجلس با بيات اينكه بايد مراقب حوزه فرهنگ به ويژه علوم معارف و فرهنگ اسلامی باشيم كه لطمه نپذيرد و در آن شكاف ايجاد نشود، گفت: اين كار بسيار سختی است؛ چرا كه علی‌رغم بی‌چالش بودن اين حوزه، آن را دچار چالش‌های فراوانی كرده‌اند.
وی سياست‌زدگی را يكی از چالش‌های مهم عرصه فرهنگی عنوان كرد و گفت: سياست‌زدگی آفتی برای حوزه فرهنگ است؛ به‌گونه‌ای عمل شده است كه مردم همه اقدامات مسئولان را در عرصه فرهنگ سياسی نگاه می‌كنند، اين اتفاق افتاده و بايد به‌گونه‌ای در عرصه فرهنگ كار شود كه از اين وضعيت بيرون بيايد تا فعاليت‌های فرهنگی را در شرايط بهتری پيش ببريم.
محجوب نگاه سياست‌زده به حوزه فرهنگ به ويژه فرهنگ اسلامی را خطرناك دانست و افزود: عمق و غنای فرهنگ ما وسيع و بزرگ است و نگاه سياسی داشتن به اين حوزه ظلم بزرگی به اين حوزه است؛ اميدواريم در دوره جديد از اين چالش‌ها فاصله بگيريم.
وی با انتقاد از قرار گرفتن حوزه فرهنگ در سايه مشكلات اقتصادی و سياسی گفت: فرهنگ بايد از حوزه اقتصادی به صورت خودجوش سود ببرد، اما چنين امری از آن سلب شده، بنابراين منابع خود را از دست داده است.
اين نماينده مجلس نهم افزود: فعاليت‌های سياسی نيز بايد به پيشبرد برنامه‌های فرهنگی كمك كند اما در واقع چنين چيزی نيست و هر دو عرصه در حال ارتزاق از مسائل فرهنگی هستند و هر چه در اين عرصه بوده را به سمت خود كشانده‌اند.
captcha