جلوه صداقت امام صادق(ع) در تبلور دين بدون پيرايه است
کد خبر: 2583507
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۲

جلوه صداقت امام صادق(ع) در تبلور دين بدون پيرايه است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران با اشاره به اقدامات امام صادق(ع) گفت: جلوه صداقت امام صادق(ع) در تبلور دين بدون پيرايه است و آن امام همام احياگر دين، مهدويت، دفاع از حضرت زهرا(س) است و تبيين رسالت امام حسين(ع) را بر عهده داشت.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، حجت‌الاسلام كاظم صديقی، امام جمعه موقت تهران شامگاه يكشنبه، 10 شهريورماه در مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق(ع) در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شيراز ضمن تسليت فرا رسيدن بنيان‌‌گذار مكتب تشيع گفت: جلوه صداقت امام صادق(ع) در تبلور دين بدون پيرايه است و آن امام همام احياگر دين، مهدويت، دفاع از حضرت زهرا(س) است و تبيين رسالت امام حسين(ع) را بر عهده داشت.
حجت‌الاسلام صديقی با اشاره به آيه 119 سوره توبه «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از خدا پروا كنيد و با راستان باشيد»، گفت: اين آيه يكی از آياتی است كه در اثبات ولايت ائمه اطهار و استمرار امامت و ولايت دلالت دارد كه مورد استفاده محققان و بزرگان قرار گرفته است.
وی با تصريح اينكه از بركات برگزاری مراسم‌های سوگواری شهادت اهل بيت(ع) تنبه و بيداری است، بر ضرورت شناخت و توجه به امام عصر خود تأكيد كرد و افزود: شيعيان بايد طوری زندگی كنند كه حتی مرگشان جهت وصال به ائمه اطهار باشد.
حجت‌الاسلام صديقی تصريح كرد: در قرآن كريم خداوند منان تمام امت‌ها را دعوت می‌كند كه از صادقين جدا نشوند و اين نشان می‌دهد كه در تمام زمان‌ها اين امكان برای مردم فراهم است تا از بركات صادقی كه تمام زندگی او صداقت است، بهره‌مند شوند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اين صادق كه قول، فعل، ذكر و ارتباط آن‌ها صدق و چشمه صداقت است همان معصوم می‌باشد و امروز نيز امام زمان(عج) همان صادق مورد نظر ماست.
وی با تأكيد بر اينكه بايد امام زمان خود را شناخت و زندگی خود را بر مبنای شناخت آن امام بنا كرد، گفت: مسئولان نظام اسلامی از رده بالا تا پايين همگان وام‌دار خون شهدا هستند و به بركت خون آنان بود كه اين انقلاب به ثمر رسيد بنابراين بايد به اين نكات مهم توجه داشته باشند.
حجت‌الاسلام صديقی اظهار كرد: امامان ما صديق، صادق، شهيد، مؤمن و الگو هستند اما در ميان ائمه اطهار ما يكی از بزرگواران بود كه خداوند او را صادق ناميد.
امام جمعه موقت تهران با تصريح اينكه اسماء ائمه اطهار همه از ذات احديت برگرفته شده است، گفت:‌ امام صادق(ع) سفره صداقت است كه توانست اسلام و قرآن را احيا كند.
وی خاطرنشان كرد: در دوران آن امام همام و امام باقر(ع) اسلام و قرآن مطرح بود اما معلم آن‌ها وجود نداشت و اين در حالی است كه خداوند در آيه 7 سوره حشر دستور داده است «... مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ...؛ ... نچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگيريد ...» و بدون نبی و معلم نمی‌توان از آيات قرآن كريم بهره برد.
حجت‌الاسلام صديقی با اشاره به آيه 82 سوره اسراء « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء...؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏كنيم ...» گفت: قرآن كريم شفاست و همان‌طور كه دارو شفادهنده است اما جهت استفاده درست و صحيح آن نياز به يك طبيب و راهنما وجود دارد، بنابراين جهت استفاده از آيات وحی نيز نياز به يك معلم و نبی است.
امام جمعه موقت تهران بيان كرد: صداقت اسلام به اين است كه در عمل انسان را به نجات رهنمون باشد و انسان را الهی كند و زمانی می‌تواند يك انسان را الهی كند كه به اين سفارش خدا عمل كرده و احكام و عمل به دين را از نبی خدا فراگيرد.
وی با يادآوری اينكه بعد از نبی، برای آن‌كه قرآن را منزوی كنند، حديث را حذف كردند، افزود: يكی از مأموريت‌های امام جعفر صادق(ع) مطرح كردن شهادت حضرت زهرا(ع) و تبيين مظلوميت مادرش بود و حضرت صادق(ع) اين امر را تبديل به فرهنگ كرد.
حجت‌الاسلام صديقی با اشاره به آيه 79 سوره واقعه «لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ كه جز پاك‏شدگان بر آن دست ندارند»، گفت: سئوالی كه در مورد اين آيه پر رمز مطرح می‌شود اين است كه منظور از «الْمُطَهَّرُونَ» چيست؟
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در اين آيه مطهر غير از طاهر است و كسی كه به اين كتاب الهی دسترسی پيدا می‌كند كه مطهر باشد و جهت يافتن معنی كلمه مطهر بايد به آيه 33 سوره احزاب «...إِنَّمَا یُرِيدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ؛ ... خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند» رجوع كرد بنابراين اگر علی(ع) را نبود، امكان استفاده از قرآن كريم را نداشتيم.
وی گفت: بعد از نبی مكرم اسلام خداوند دو بال را جهت رسيدن به رستگاری ارزانی داشت كه يكی قرآن و ديگری عترت است اما متأسفانه بعد از واقعه غدير، حديث را كنار گذاشتند و تنها قرآن كريم را قبول كردند.
حجت‌الاسلام صديقی، امام صادق(ع) را احياگر قرآن كريم دانست و افزود: در روايات است كه اهل بيت عصمت و طهارت ترجمان قرآن هستند و قانون عرشی را به عمل تبديل می‌كنند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی اقدامات امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع)دانشگاهی تشكيل دادند كه در اين دانشگاه 4 هزار عالم تربيت شد و سفره احاديث گسترده و قرآن سير اجرايی خود را پيدا كرد و حتی بسياری از عالمان اهل سنت نيز با واسطه يا بی‌واسطه از اين دانشگاه كسب فيض كردند.
وی با تأكيد بر اينكه فقه پويای وحيانی امام صادق(ع) بر تارك تاريخ می‌درخشد، گفت: آن امام همام برای ما امامی تربيت كرد و جوانان ما با دم مسيحيای حضرت روح‌الله، آنچنان پرواز كرده كه مقرب الهی شدند و كشور خود را كه گرفتار طاغوت بود نجات دادند و اين كشور با فقه امام صادق(ع) از نظر علمی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی به سرعت پيشرفت كرد.
حجت‌الاسلام صديقی با تصريح اينكه مهم‌ترين هدف امام صادق(ع) اين بود كه بايد پيوسته زير پرچم ولايت فقيه بود، گفت: مكتب امام صادق(ع) مدينه فاضله‌ای را ترسيم و انسان‌های خداترس و با اخلاق را تربيت می‌كند.
امام جمعه موقت تهران در پايان خاطرنشان كرد: دليل پايداری نظام جمهوری اسلامی ايران وجود ولی فقيه است و ولايت فقيهی كه امام صادق(ع) بنيانگذار آن می‌باشد، كشور را بيمه كرده است.
captcha