به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، آیتالله رمضانی در خطبههای جمعه این هفته مرکز اسلامی هامبورگ که 21 آذر، برگزار شد، اظهار کرد: کسانی شایستگی پیدا میکنند حقوق مربوط به انسان را به کمک وحی تدوین کنند که از وحی استفاده ابزاری نداشته باشند و خودخواه و خودمحور نباشند. زیرا افراد خودخواه و خودپسند چهبسا در برابر حق میایستند و نمیتوانند قانونگذار حق باشند و چهبسا گاهی حق را باطل و باطل را حق جلوه میدهند.
وی افزود: آیه 42 سوره بقره «وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ: و حق را به باطل درنیامیزید و حقیقت را با آنکه خود مىدانید کتمان نکنید» به وارونهساختن اندیشه حق و باطل توسط کسانی که از دین و وحی برای منافع شخصی و گروهی استفاده ابزاری میکنند، اشاره دارد.
آیتالله رمضانی تصریح کرد: در تعبیر حضرت علی(ع) در خطبه 42 نهجالبلاغه «إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمُ [اثْنَتَانِ] اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَیَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَیُنْسِی الْآخِرَة: از میان آنچه بدان گرفتار میشوید از دو چیز بیشتر میترسم: پیروی از هوای نفس و آرزوهای دور و دراز. اولی انسان را از حق باز میدارد و دوّمی باعث میشود آدمی آخرت را فراموش کند». به این آفت و آسیب جدی برای هواپرستان اشاره شده است.
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ تأکید کرد: در صورتی میتوان درباره انسان کارشناسانه نظر داد که بتوان سره را از ناسره و یا نیاز راستین را از نیاز دورغین تشخیص داد؛ در غیر این صورت به گمان آنکه انسان شناخته شده است و در حقیقت بدون آنکه به حق جامع و کامل انسان شناخت پیدا شود، معجونی به عنوان حقوق بشر جمعآوری میشود.
وی بیان کرد: اگر کسی بخواهد بهدرستی از منابع حقوق بشر سر درآورد، باید در شناخت جهان به معرفتی صحیح نائل آید؛ به این معنا که دریابد نظام هستی توسط خدای حکیم هدفمند آفریده شده و هیچ چیز لغو و بیهوده نیست. «ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَق: ما آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است جز به حق نیافریدیم» (آیه 3 سوره احقاف) در آیه 115 سوره مؤمنون نیز آمده است که انسان هم به عنوان آفریده مبارک خدای متعال، از هدفی والا و ارزشمند برخوردار است «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ: آیا پنداشتید که شما را بیهوده آفریدهایم و اینکه شما به سوى ما بازگردانیده نمیشوید»
امام جمعه هامبورگ تصریح کرد: آیه 3 سوره سبأ «لا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْبَرُ إِلاَّ فی کِتابٍ مُبینٍ: هموزن ذرهاى نه در آسمانها و نه در زمین از وى پوشیده نیست و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر از آن است مگر اینکه در کتابى روشن [درج شده] است» و آیه 62 سوره مری: « وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیًّا: پروردگار تو هیچ چیز را فراموش نمیکند». نشان میدهد که خداوند عالم غیب و شهادت است و بسیار روشن است خدائی که حق حیات به انسان داده و او را بهترین مخلوق در نظام هستی دانسته، بهتر از همه از مصالح و مفاسد او باخبر است و بهتر میتواند برای او قانون وضع کند و هر آنچه را که سزاوار او است به وی ببخشد.
آیتالله رمضانی ادامه داد: اگر حقوق بشر توسط یک یا چند نفر نوشته شود با مشکلات متعددی مواجه خواهد بود. از جمله آنکه هیچ یک از آنها دانش کافی را در رابطه با انسان نخواهد داشت که به همه ابعاد حقوقی او بتواند تسلّط داشته باشد و چه بسا بسیاری از مصالح انسان در تدوین حقوق بشر مغفول خواهد بود و اگر آن فرد به واسطه قدرت و سلطه، صلاحیت قانونگذاری را پیدا کند، بیشک چنین قانونی که با قدرت زور تدوین شده نمیتواند، ستم و ظلم جامعه را ریشهکن سازد.
وی در تکمیل این مطلب گفت: بنابراین بهترین راه این است که منبع «وحی» در تدوین قانون دخیل شود که به وسیله آن میتوان بهترین قوانین مربوط به حقوق بشر را تدوین کرد و به همه زوایای وجود انسان توجه کرد.
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ دو دلیل در اشاره به حق قانونگذاری برای خداوند برشمرد و تصریح کرد: دلیل اوّل اینکه انسان دارای ارتباطی تنگاتنگ با هستی بخش خود است. این ارتباط هم به اصل آفرینش انسان برمیگردد و هم به بقای او مرتبط است و لذا انسان در تکامل خود نیازمند به خدای متعال است و به خودی خود نمیتواند مسیر کمال را طی کند. در نتیجه تعیین حقوق بشر که گامی از گامهای همین تکامل است، باید از سوی همان مبدأ هستی بخش صورت پذیرد.
آیتالله رمضانی در پایان یادآور شد: دلیل دوّم این است در تعیین حقوق بشر باید نیازهای او را شناخت و این شناخت، به وسیله آگاهی کامل از تمام ابعاد حیات انسان امکانپذیر خواهد بود و بسیار روشن است که خدای متعال به همه ابعاد انسان آگاه است. پس تنها خداوند است که میتواند حقوق بشر را تعیین کند.