کد خبر: 2621939
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
رضا توکلی:

«پرده‌نشین» کلیشه‌ها را کنار گذاشته است

گروه هنر: موضوع مهم در سریال «پرده‌نشین» پرهیز از کلیشه‌های رایج است؛ این خصیصه از انتخاب بازیگران شروع شده و به دیگر بخش‌ها تعمیم پیدا می‌کند و حتی در نوع پوشش و چهره‌پردازی شخصیت‌ها نیز مشاهده می‌شود.

رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تصویرسازی از روحانیت در سینما و تلویزیون اظهار کرد: من در سریال «او یک فرشته بود» نقش روحانی را ایفا کرده‌ام. در آن کار، برای این که بتوانم به نقش نزدیک شوم با تعدادی روحانی و طلبه مشاوره داشتم، اما در آن سریال، نقش من جز شخصیت‌های اصلی نبود برای همین شخصیت مورد نظر افت  وخیز خاصی نداشت.

وی افزود: اما در سریال «پرده‌نشین» داستان به شکل دیگری است، چون محور و موضوع سریال روحانیت است. در این کار به زندگی خصوصی روحانیون پرداخته می‌شود، حتی در این مجموعه سعی می‌شود که به برخی شبهات پاسخ داده شود. برای همین «پرده‌نشین» را باید یک اثر ماندگار در تلویزیون محسوب کرد که امیدوارم سرمنشأ تولیدات خوبی در سیما شود.

این بازیگر متذکر شد: البته وقتی می‌گویم که این کار الگو شود به این معنا نیست که ما در آینده نزدیک شاهد کارهایی باشیم که به نوعی از روی این کار کپی‌برداری شده‌اند، زیرا این دست کارها راه به جایی نخواهند برد، بلکه منظورم نحوه نگریستن به موضوع و تحقیقاتی که در این کار شده باید الگوبرداری شود.

توکلی درباره دغدغه‌مند بودن فیلمساز چنین گفت: در «پرده‌نشین» به خوبی مشخص است که کارگردان به موضوع تعلق خاطر دارد، زیرا اگر اینگونه نبود، ما تا به این حد واقع‌نگری را در کار مشاهده نمی‌کردیم. در این میان تخصصی که کارگردان طی سال‌ها دستیاری به دست آورده سبب شد که کیفیت این کار بالا رود، البته پیش از این کار، شعیبی یک فیلم سینمایی به نام «دهلیز» نیز کارگردانی کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: موضوع مهم دیگری در این میان وجود دارد و آنهم پرهیز از کلیشه در این کار است، این خصیصه از انتخاب بازیگران شروع شده و به دیگر بخش‌ها تعمیم پیدا می‌کند. این مسئله را حتی در نوع پوشش و چهره‌پردازی شخصیت‌ها مشاهده کرد.

بازیگر سریال «سفر سبز» در پایان تاکید کرد: توصیه من به مسئولان سیما این است که حمایت خود را متمرکز به فیلمنامه‌های خوب کنند، چون یک متن قوی اولین شرط موفقیت یک اثر نمایشی است. در ادامه برای تولید و ساخت هر کاری از عواملی بهره برند که نسبت به موضوع مورد نظر دلمشغولی داشته باشند.

captcha