محمود پاکنیت، بازیگر سریال «پردهنشین» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان این که متن خوب، اولین قدم موفقیت سریالهای تلویزیونی است، اظهار کرد: اولین دلیل موفقیت این سریال تلویزیونی (پردهنشین) را باید در متن خوب و دلنشین کار جستجو کرد به ویژه اینکه برای اولین بار موضوع روحانیت به این شکل در یک مجموعه تلویزیونی مطرح میشود. دلیل دیگری که برای موفقیت این سریال تلویزیونی میتوان ذکر کرد کارگردانی خوب این کار است، البته من کارهای قبلی بهروز شعیبی را در مقام کارگردان ندیده بودم، اما بازیهای وی را شاهد بودم و کیفیت کارش را میپسندیدم.
وی افزود: وقتی از توانایی و هدایت خوب کارگردان سخن میگویم منظورم این است که وی برای تک تک نقشها برنامهریزی خاص خود را دارد. برای همین نقشهای فرعی هم بازیگران خوب و توانایی دارد. بحث دیگری که باید به آن اشاره کرد موضوع روحانیت در «پردهنشین» است. این قشر در جامعه ما نماد پاکی و درستی هستند که با مردم زندگی میکنند و از مشکلات آنها نیز خبر دارند و تا آنجایی که از توانشان برمیآید در رفع آن میکوشند. این ویژگی در «پرده نشین» به طرز مطلوبی مورد نظر قرار گرفته و به شکلی باکیفیت به تصویر تبدیل شده است.
وی درباره جذابیت عام این سریال گفت: درباره «پرده نشین» ذکر یک نکته ضروری است و آن هم این که تنها یک قشر مخاطب آن نیستند، بلکه تمام سلیقهها آن را پسندیدهاند، حال میخواهد آن مخاطب یک پزشک باشد یا کارگر. این مهمترین و بزرگترین امتیازی است که یک سریال تلویزیونی میتواند دارا باشد. در ضمن واقعنگری که در کار مشاهده میشود باعث شده تا تماشاگر آن را باور کرده و بپذیرد. برای همین هم در سریال رنگ و بوی شعار و کلیشه را نمیبینیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب دو بازیگر طنز برای نقشهای روحانی «شهیدی» و «مهدوی» ریسک نبود؟ بیان کرد: اگر به یک هنرمند عنوان بازیگر را اطلاق میکنیم به این معناست که وی توانایی نقشآفرینی در هر نقشی را داراست. حال آن نقش میخواهد طنز باشد یا اینکه درام، اما متاسفانه در سینما و تلویزیون ما اینگونه بین فیلمسازان جاافتاده که بازیگران در نقشهایی خاص محدود شوند برای همین برای مردم باورپذیر نمیشود و به نوعی ارتباط با آنها سخت میشود، اما در کاری چون «پردهنشین» این مسئله لحاظ نشده و کار از کلیشههای رایج فراتر رفته و به همین دلیل تا این حد با استقبال مواجه شده است. با این توضیح من این انتخاب را ریسک نمیدانم، بلکه معتقدم کارگردان به درستی به وظیفه خود عمل کرده است.
بازیگر سریال «شب دهم» با بیان اینکه انتخاب عنوان «گلشن آباد» برای شهر مد نظر این سریال، راهکاری برای دور شدن از حساسیتهای احتمالی بود، گفت: برخی مواقع ممکن است در چنین کارهایی انتخاب عنوان واقعی برای فیلم یا سریالی موجب اعتراض مردم و اهالی آن شهر یا منطقه شود. برای همین کارگردان عنوان خیالی برای شهر انتخاب کرد. در ضمن با توجه به چنین نامگذاری هرکس میتواند با توجه به اعمالی که انجام میدهد خود را جای شخصیتهای مختلف سریال بگذارد، البته جالب است بدانید، بیشتر صحنههای این فیلم در محلههای قدیمی تهران گرفته شده، تنها بخش کوتاهی از سریال در مشهد، ضبط شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این «پردهنشین» میشود موضوعات مختلفی را استنباط کرد که در دین و عرف به آنها پرداخته شده است، اما ما تنها به دو نمونه از آن اشاره میکنیم. ابتدا بحث سبک زندگی است که در این کار به شکل زیبایی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا در این کار میبینیم که الگویی از زندگی ارائه میشود که در زندگی خانوادههای ایرانی به ویژه خانوادههایی که گرایشهای مذهبی دارند به خوبی دیده میشود. نکته دیگر پرداختن به موضوعاتی چون وقف و مهربانی با والدین است که نگاهی درست و ظریف به آنها شده است. همچنین بحثهایی که درباره شرایط وقف در این کار مطرح میشود به نوعی برای ما درس احکام محسوب میشود.
این بازیگر در پایان خاطرنشان کرد: در این سریال تلویزیونی مشخص است که مسئولان سیما به عوامل، اعتماد پیدا کردهاند. برای همین متن خلقشده کیفیت بسیار بالایی دارد و کارگردانی هم خوب انجام شده است، پس اگر این اعتماد در دیگر کارهای سینمایی هم لحاظ شود مطمئنا شاهد اعتلای تولیدات نمایشی در سیما خواهیم بود.