کد خبر: 2668408
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
پروفسور بونو:

اصل وحدت با آگاهی و عقل همراه است

گروه اندیشه: پروفسور بونو، استاد دانشگاه گفت: اصل وحدت با آگاهی همراه است و این وحدت یعنی وحدت مربوب و به معنی تسلیم پروردگار شدن در همه امور و اطاعت از دستورات حضرت حق است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پروفسور کریستین (یحیی) بونو، استاد دانشگاه درهمایش «وحدت اسلامی، چالش‌ها و فرصت‌ها از دیدگاه قرآن» که امروز، 12 دی‌ماه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: نه تنها در امور دینی، بلکه در امور سیاسی و ... به وحدت دعوت شده است. اما باید در این میان به این امر توجه داشته باشیم که وحدت اصل است یا فرع.
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به واژه توحید، ادامه داد: توحید از باب تفعیل است و به معنی یکتاپرستی است. اصل وحدت با آگاهی و عقل همراه است و این وحدت یعنی وحدت مربوب که یعنی تسلیم پروردگار شدن در همه امور و اطاعت از دستورات حضرت حق.
وی ادامه داد: بشر به معنای بنی‌آدم نیست و همه ما DNA داریم اما این برای ایجاد کردن وحدت کافی نیست بلکه وحدت با آگاهی و عقل همراه است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابر روایت اول اصول کافی، هنگامی که خداوند عقل را خلق کرد به آن گفت بیا، آمد و گفت برو، رفت؛ چرا که اگر عقل نباشد تبعیت از دستورات هم معنا ندارد. سپس خداوند به عقل دستور می‌دهد که به واسطه تو پاداش و تنبیه می‌دهم و اگر عقل نباشد دین، تسلیم و وجدان معنا ندارد.
بونو تصریح کرد: ملاک وحدت در ادیان توحیدی، همان عقل و آگاهی است. هرچقدر آگاهی بالاتر می‌رود وحدت نیز بیشتر می‌شود. بنابر گفته پیامبر(ص) دشمن‌ترین دشمن انسان همان نَفس است که ما به این موضوع توجه نداریم و مادام دیگران را متهم می‌کنیم و هنگامی که از نفس پیروی می‌کنیم نیازی به تبعیت از شیطان نداریم.
وی عنوان کرد: درک وحدت به معنای جلوگیری از تفرقه‌اندازی و دوری از امیال و خودشیفتگی و خودپرستی است که خودشیفتگی خود چالش است. بنابراین آگاهی هرچه بیشتر شود، وحدت تقویت می‌شود.
این خادم قرآن بیان کرد: بنابر روایت دیگری در اصول کافی؛ امام صادق(ع) فرموده‌اند که هنگامی که خداوند آدم را خلق کرد، حضرت جبرئیل را فرستاد که او بین سه چیز؛ عقل، دین و حیا یکی را انتخاب کند و دو تا را رها کند؛ عقل که همان آگاهی است، دین همان عشق و حب و ولایت است و حیا به معنای خجالتی بودن نیست بلکه دعوت به وجدان است و آدم گفت عقل را انتخاب کردم.
بونو خاطرنشان کرد: پیروی از عقل، انسانیت است و کنار عقل واقعی دین، حیا و وجدان است وقتی حضرت علی(ع) می‌گوید اگر کل دنیا را به من بدهند که دانه گندمی را از دهان مورچه بیرون بکشم این کار را انجام نمی‌دهم، براساس دستور عقل و شرع عمل نکردند، بلکه وجداناً این امر را نمی‌خواستند انجام دهند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر عقل، دین و وجدان همراه تصمیم بشر باشد، همواره در راه راست خواهیم بود چرا که صراط مستقیم انسانیت است و «اهدنا الصراط المستقیم» اگر چیز ساده‌ای بود لازم نبود در هر نماز دو بار از خداوند بخواهیم تا ما را به آن هدایت کند.

captcha