به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همایش بزرگداشت شخصیت سیده رباب صدر، خواهر امام موسی صدر با عنوان «نیم قرن تکاپو» 17 دی از ساعت 16 تا 20 در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
قرائت قرآن آغازگر این مراسم بود. حجتالاسلام محمدرضا زائری، رئیس مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه در ابتدا با خیر مقدم به حاضران، گفت: امروز اینجا گرد آمدهایم تا از 50 سال مجاهدت تقدیر کنیم. امروز همه کسانی که دلتنگ امام موسی صدر هستند، قدردان سیده رباب صدر هستند.
وی افزود: امروز دختر جوان مسلمان نیاز دارد که الگوی نمونهای مثل خانم صدر را ببیند و بشناسد. تا چه زمانی الگوهای دور از این فضا به مخاطب معرفی شود. دختران و زنان امروز ما بیش از 50 سال پیش نیاز دارند که شما را بشناسند.
تحولات منطقه و نقش امام موسی صدر
حجتالاسلام زائری با اشاره به این پرسش که جایگاه زن در دیدگاه اهل بیت(ع) چیست، عنوان کرد: امام موسی صدر به جای اینکه با صحبت کردن و شعار دادن بخواهد کاری انجام دهد، دختر 17 سالهای را همراه خود به لبنان برد تا جایگاه زن و دختران شیعه را در عمل نجات دهد. تحولات عظیم منطقه حاصل آن بذرهایی است که توسط امام موسی صدر کاشته شد.
ذکر ذاکرین
بنا بر این گزارش، در ادامه سارا شریعتی، جامعهشناس و دختر علی شریعتی با بیان اینکه بیش از هر چیز به دلیل ادای دین به امام موسی صدر در اینجا حضور دارم که در سختترین شرایط خانواده ما، حضور داشته است، گفت: حضور در این مجلس، ذکر ذاکرین و یاد یادآوران است. امام موسی صدر به عنوان عالم شیعی مطرح است از اینرو در توضیح مفهوم مرجعیت باید گفت مرجعیت یک اسم عام به مفهوم مرجع است و یک مفهوم خاص دارد به این شکل که مرجع کسی است که دارای سرمایه اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در فرهنگ دینی ما مرجعیت با مفهوم دینی پیوند میخورد، اظهار کرد: در دهههای اخیر کارکرد مرجعیت از صرفاً پاسخ به پرسشهای شرغی بالاتر رفت. مرجع ادامه راه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تعریف شد و با امتزاج وجه سیاسی و اجتماعی نقش فرادینی پیدا کرد.
شریعتی عنوان کرد: در مسیحیت مرجعیت دینی نقشهای سیاسی خودش را به تدریج از دست داد. طبق نظریه اجتماعی کلیسا، کلیسا موظف است پاسخگو باشد و الگوی جدید به جامعه ارائه دهد. در جامعه ما مرجعیت، جدا از کارکردهای دیگر خودش نقش سیاسی یافت اما نه نقش اجتماعی. یکی از دلایلی که نقش اجتماعی مراجع را کم رنگ کرده شاید سبک زندگی مراجع ماست که پراکندگی جغرافیایی ندارند و در دو شهر قم و مشهد هستند.
وی افزود: مراجع بیشتر با مسئولان رابطه دارند نه با اقشار مختلف اجتماع. حتی این رابطه محدود نیز بیشتر به بزرگسالان مرد منحصر میشود نه اقشار دیگر. اما امام موسی صدر مرجعیت اجتماعی را در عمل صورتبندی کرده که بر اساس نگاه ایشان به انسان و دین است. در کتاب دین برای زندگی و دین برای انسان این کاملاً برجسته میشود.
مردم ترجمان اجتماعی الله هستند
شریعتی ضمن بیان این مطلب که مردم ترجمان اجتماعی الله هستند، تصریح کرد: وقتی در راه مردم تلاش میکنیم گویی در راه خدا تلاش میکنیم. امام موسی صدر بیش از اینکه با یک نظریه پیوند بخورد با یک عمل پیوند میخورد.
وی با اشاره به سه شاخصه مرجعیت اجتماعی امام موسی صدر، گفت: گشایش، تساهل و تقریب این سه شاخصه هستند. امام موسی صدر یک الگوی مرجع است که اعتقادات را در عمل اجتماعی وارد میکند نه در الگوی شفاهی. الگوی دیگری که او ارائه میدهد مشارکت زنان در مرجعیت اجتماعی است. مشارکت زنان چیز جدیدی نیست اما شاید بتوان گفت به میزانی که به رأس هرم روحانیت نزدیک تر میشویم زنان خاموشتر و غایبتر میشوند و زنان دورتر از دنیای دینی ما بهتر شنیده میشوند.
شریعتی اظهار کرد: امام موسی صدر در الگوی مرجعیتشان از زنان دعوت میکنند. بر خلاف سنتی که میان مراجع است، میراث پدر توسط خواهر امام موسی صدر تداعی پیدا میکند. کار اجتماعی زمینه تحول عمیق در بلندمدت است. فعالیتی روزانه، مداوم، خاموش و کاری مادرانه است. این بزرگداشت از نیم قرن تلاش تعمیق و بسط عملی مرجعیت اجتماعی امام موسی صدر است که توسط سیده رباب صدر انجام شده است.
رکن آبادی: با حضور فعال رباب صدر، امیدهای محرومان احیا شد
غضنفر رکنآبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان در ادامه همایش، گفت: امروز دستاوردهای ارزندهای را در صحنه منطقهای و بینالمللی شاهد هستیم که امام موسی صدر و پیروانش بسیار در حصول آن نقش داشتند.
وی اظهار کرد: سیده رباب صدر یکی از برجستهترین زنان جامعه لبنان هستند و نقش بسیار مهمی در تغییر دیدگاه جامعه لبنان نسبت به زنان داشتند و خیلی زود بعد از امام موسی صدر بار مسئولیت را برعهده گرفتند و وارد میدان عمل شدند.
رکنآبادی گفت: نکته مهم دیگر اینکه در طول دوران سخت جنگهای داخلی به ویژه جنگ 1975 و در دوران رویارویی با تجاوزهای رژیم صهیونیستی تمام مشقات را احساس کردند اما هیچ گاه اینها هیچ تأثیری بر ارادهشان نگذاشت. با حضور فعال رباب صدر، امیدها و آرزوهای محرومان احیا شد. ایشان به خوبی راه امام موسی صدر را ادامه دادند و شعاعی که او سرلوحه خود قرار داده بود را بارها و بارها تکرار کردند.
وی افزود: ایشان توجه نداشتند که این محروم از چه طائفه و دینی است و به عنوان یک عمل انسانی آن را سرلوحه خود قرار دادند. طی سه دهه این مؤسسه تبدیل به یک مرکز فعال شد. ایشان نمونه یک زن فعال و پرکار است. یک تصویر درخشان از یک زن مسلمان است. تکریم خانم صدر در واقع تکریم امام موسی صدر است. تکریم امامی که دیدگاهی برجسته به زنان داشتند و همواره به زن به دیده اعجاب مینگریستند.
رکنآبادی عنوان کرد: تکریم خانم صدر تکریم زن مسلمان است، آن هم در شرایطی که جاهلان نقش زن مسلمان را به زن دوران جاهلیت تنزل دادهاند. افتخار خانواده صدر عجین شدن این خانواده با اسلام، مراجع و مرجعیت است.