داعش در چند قدمی افغانستان/ بیعت طالبان و القاعده با داعش
کد خبر: 2726933
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

داعش در چند قدمی افغانستان/ بیعت طالبان و القاعده با داعش

شعب خارجی: وزارت کشور افغانستان و تعدادی از کارشناسان از فعالیت افراد مسلح در افغانستان به نام گروه داعش خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: شماری از افراد مسلح در افغانستان به نام گروه داعش، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. 
صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارتخانه گفت: شماری از اعضای گروه طالبان به طور خاص با داعش بیعت کرده‌اند. 
وی افزود: اطلاعاتی که نهادهای اطلاعاتی ما دارند نشان می‌دهد که شماری از افراد وابسته به طالبان و القاعده تغییر نام داده و با گروه داعش بیعت کرده‌اند. 
صدیقی تصریح کرد: نیروهای افغان حاضرند که با این گروه مبارزه کرده و جلوی فعالیت آن را بگیرند. 
این نخستین‌بار است که سخنگوی یکی از نهادهای مهم امنیتی افغانستان، وجود گزارش‌هایی در این زمینه را تأیید می‌کند و هم‌زمان از آمادگی نیروهای امنیتی برای برخورد با این فعالیت‌ها خبر می‌دهد.
 پیش از این اخبار زیادی از فعالیت‌های مشکوک برخی گروه‌ها و همچنین حضور افراد و خانواده‌های خارجی در برخی مناطق افغانستان از سوی مقامات محلی منتشر شده بود؛ اما دولت مرکزی این کشور، همچنان در این باره با تردید، احتیاط و سکوت برخورد می‌کرد. 
این امر، نگرانی‌های گسترده‌ای را در جامعه افغنستان برانگیخته است.
کارشناسان نسبت به توسعه فعالیت‌های این گروه نوظهور هشدار داده و می‌گویند اگر چنین تهدیدی واقعیت داشته باشد، مقابله با این امر نیازمند یک اقدام فوری، مؤثر و همه جانبه است. 
در همین حال، جنرال کمپبل، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان در مصاحبه با نشریه «آرمی تایمز» گفته است که گزارش‌هایی وجود دارد که گروه داعش در افغانستان و پاکستان به طور آشکار مردم را جذب کرده و شبنامه پخش می‌کنند.
به این ترتیب، به باور کارشناسان، تهدید داعش در افغانستان، از گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرهای موردی به مجامع رسمی و مراجع امنیتی کشیده شده است و انتظار می‌رود، دولت این کشور نیز با توجه به جدی‌تر شدن این مسئله، تدابیر جدی و وسیعی را برای مقابله با آن اتخاذ کند.

captcha