حضرت عبدالعظیم(ع) قله‌ای برای رسیدن نه محلی برای رفع حاجات روزمره
کد خبر: 2760969
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
تقدیری عنوان کرد:

حضرت عبدالعظیم(ع) قله‌ای برای رسیدن نه محلی برای رفع حاجات روزمره

گروه جامعه: معاون امور روحانیان و حوزه‌های علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با انتقاد از اینکه دیدگاه‌های مردم به الگوهای دینی به صورتی شده که سریع به سراغ نذر برای رفع مشکلات روزمره خود می‌روند، گفت: باید برنامه‌ریزی کرد آستان به ملجأ و مرجع مردم تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقدیری، معاون امور روحانیان و حوزه‌های علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که با توجه به احادیث ارزشمند در خصوص مقام والای حضرت عبدالعظیم(ع) و تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص اینکه ری قبله تهران است، آیا به این آستان مقدس توجه کافی از سوی مردم و مسئولان صورت گرفته‌ است، گفت: پاسخ این سؤال نه تنها به این آستان بلکه به قصور و کوتاهی‌هایی که در کلیت فرهنگ دینی انجام شده باز می‌گردد.

وی ادامه داد: ما ایده‌آل‌ها و قله‌هایی را داریم که به سوی آن قله‌ها راه می‌افتیم وقتی به قله نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که راه زیادی باقی مانده است اما وقتی به راه طی شده نگاه می‌کنیم احساس می‌کنیم مسیر خوبی را طی کرده‌ایم. این مسئله در مورد وضعیت فرهنگی و فعالیت‌هایی که در کشور در خصوص فرهنگ صورت می‌گیرد صادق است.

حجت‌الاسلام تقدیری تصریح کرد: ما هنوز به شعارهایی که در خصوص رسیدن به اهداف عالی فرهنگی و دینی در اول انقلاب می‌دادیم، نرسیده‌ایم اما وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم گام‌های خوبی هم برداشته شده‌ است. این مثال را در خصوص حضرت عبدالعظیم هم می‌توان بیان کرد. نسبت به جایگاه حضرت و احادیثی که در خصوص ایشان مطرح شده، کوتاهی کرده‌ایم که دلیل این کوتاهی‌ها گاهی نبودن توان کافی، گاهی لزوم همت و جدیت بیشتر که به کار نرفته است و یا برخی مشکلات و گرفتاری‌های اجتماعی و ... بوده ولی نسبت به گذشته می‌توان گفت گام‌های خوبی صورت گرفته است.

وی با ابراز تأسف از اینکه دیدگاه‌های مردم به الگوهای دینی اینگونه شکل گرفته که سریع به سراغ مشکلات مادی روزمره خود می‌روند تا با توسل به آنها مشکلات عادی خود را حل کنند، گفت: مردم بیشتر به دنبال این هستند که برای امامزادگان چه نذری کنند و یا در آنجا چه دعایی بخوانند که مشکلات روزمریشان حل شود.

معاون امور روحانیان و حوزه‌های علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: درست است که ائمه و علمای ما این برکات را هم دارند، اما نگاه و توقع اینچنینی ما غلط است؛ حضرت عبدالعظیم و آستان نیز دچار همین مشکل در میان مردم است که البته بخشی از این مشکل به همه متولیان امر مربوط می‌شود که نگاهشان را اصلاح کنند و نخبگان جامعه که بتوانند این بزرگان را درست معرفی کنند.

اگر مردم می‌خواهند اعتقاداتشان را درست کنند اول باید سراغ این آستان بیایند
وی در ادامه سخنان خود به تشریح این مسئله پرداخت که چگونه می‌توان در میان مردم، ری را به جایگاه قبله تهران رساند و عنوان کرد: قبله به این معنی است که توجه‌ها به سوی آن باشد. یعنی آستان حضرت عبدالعظیم قبله فرهنگی تهران باشد و متولیان آستان فعالیت‌های فرهنگی را به گونه‌ای انجام دهند که مردم آستان را به عنوان مرجع و ملجأ بدانند. یعنی اگر مردم می‌خواهند اعتقاداتشان را درست کنند اول سراغ این آستان بیایند، اگر می‌خواهند نمازشان را درست کنند، اگر مشاوره خانوادگی و ... نیاز دارند به این مرکز مراجعه کنند.

حجت‌الاسلام تقدیری ملجأ بودن را اینگونه تحلیل کرد: زمانی که حضرت عبدالعظیم(ع) در قید حیات بودند اینجا پناهگاه شیعیان بود. در طول تاریخ نیز علمایی که از حکومت زمان خود ناراضی بودند به این آستان پناه می‌آوردند و هنوز نیز این آستان پناهگاه مردم است.

رئیس مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پایان سخنان خود را به بیان حدیثی از امام هادی(ع) اختصاص داد و گفت: روایت شده است که اشخاصی نزد امام هادی(ع) رفتند و سؤال‌هایی مطرح کردند حضرت سؤال کردند که اهل کجا هستید؟ گفتند اهل ری، امام فرمودند از این پس اگر سؤال و مشکلی در امور دینی پیدا کردید از عبدالعظیم سؤال کنید و از قول ما هم به ایشان سلام ما را برسانید؛ و این یعنی مبدع بودن.

captcha