معنویت درمانی در سرطان به کمک روحانیون
کد خبر: 2784038
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
زمانی عنوان کرد:

معنویت درمانی در سرطان به کمک روحانیون

گروه سلامت: یکی از بحث‌های اصلی ما در درمان سرطان، معنویت درمانی است که به کمک روحانیون سعی دارد در مراکز تحقیقاتی و درمانی سرطان معنای زندگی را به بیماران بازگردانده و به بهبود سریع آنان کمک کند.

احمدرضا زمانی، متخصص طب پیشگیری و اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تغییر سبک زندگی را بیشترین عامل بروز سرطان در ایران دانست و تصریح کرد: با مدنظر قرار دادن عوامل اصلی سرطان در کنار هم، شهرنشینی و در معرض آلودگی‌های مختلف بودن، تغیر نوع تغذیه از slow food به fast food، استفاده از فرآورده‌های مختلف شیمیایی، استرس ناشی از تنش های زندگی شهری و کاهش فعالیت‌های فیزیکی، زندگی جدیدی را به وجود آورده است که سبکی ناسالم و خطرناک برای زندگی انسان هاست، این تغییر سبک عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها و از انواع سرطان است.

وی افزود: به لحاظ نظری 85 تا 90 درصد بسیاری از این بیماری‌ها با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است یعنی می‌توان از بروز آن جلوگیری و زندگی طولانی تری را به ارمغان آورد.

فرهنگ ناب ایرانی و اصول دینی بر سلامت جسمی و روحی تأکید دارند
زمانی ادامه داد: تغیر تغذیه و ذائقه مسبب یکی از سرطان‌های شایع که سرطان معده باشد، شده است. افزایش مصرف غذاهای آماده و فست فودی همراه با سریع خوردن آن و عدم آرامش، عامل اصلی بروز زخم‌های معده و در صورت عدم اختیار کردن رژیم غذایی مناسب و اصلاح سبک زندگی منجر به سرطان معده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: تمامی اصول زندگی ایرانیان پیش از این دارای اصالت بوده است، زندگی که بر مبنای اصولی فرهنگی و بنیادهای دینی برپا شده بود تأکید بر آرامش و بودن در جمع خانواده و در کنار آنها نوشیدن و آشامیدن داشت، این اصل‌ها سلامت جسمی و روحی را در پی داشتند و گویی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان بنیاد نهاده شده بودند، با نادیده گرفتن آنها خود را در معرض انواع آسیب‌ها قرار داده‌ایم.

طب پیشگیری و اجتماعی بر شناخت عوامل بیماریزا و مدیریت کردن و پیشگیری از آن تأکید دارد
این متخصص پزشکی پیشگیری و اجتماعی همچنین در مورد راهکار‌های طب پیشگیری و اجتماعی در راستای جلوگیری از ابتلا شهروندان به سرطان گفت: متخصص طب پیشگیری و اجتماعی وظیفه اش این است که به لایه های مختلف زیستی، اجتماعی روانی توجه داشته باشد این لایه ها بر بروز انواع بیماری‌ها اثر می گذارد البته در ایران، دو لایه فرهنگی و روحی را باید به آن اضافه کرد این مدل یک مدل جامع است که به شما عوامل خطرناک بروز بیماری‌ها را می شناساند و با مدیریت کردن آنها می توان از بروز و شیوع انواع بیماری به خصوص سرطان جلوگیری کرد.

توسل به معنویت در پیشگیری و درمان سرطان
زمانی همچنین در پایان توسل به معنویت را در پیشگیری و درمان سرطان مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: با داشتتن سلامت معنوی که اختیار کردن سبک زندگی سالم را در پی دارد از بسیاری بیماری‌ها و از جمله سرطان پیشگیری می‌شود. همچنین یکی از بحث‌های اصلی ما در درمان سرطان، معنویت درمانی است که به کمک روحانیون سعی دارد در مراکز تحقیقاتی و درمانی سرطان معنای زندگی را به بیماران سرطانی بازگردانده و به بهبود سریع آنان کمک کند.

captcha