امیدواری به بازار بورس پررنگ‌تر از قبل شده است
کد خبر: 2797131
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
یک کارشناس بازار سرمایه:

امیدواری به بازار بورس پررنگ‌تر از قبل شده است

گروه اقتصاد: عباسی اظهار کرد: در هفته جاری شاهد افزایش معنادار حجم معاملات خواهیم بود؛ چراکه هم قیمت‌ها به اندازه کافی جذاب شده‌اند و هم اخبار مثبت قابل توجهی به بازار ارائه شده است بنابراین امیدواری برای رشد بازار بورس بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، محسن عباسی، کارشناس بازار سرمایه، درباره شرایط روزهای اخیر بازار پس از چند هفته متوالی منفی گفت: هفته گذشته نوسانات در بازار شدید بود اما از روز چهارشنبه بازار حرکت مثبتی را در پیش گرفت که به نظر می‌رسد رفتار هیجانی و واکنش بیش از اندازه نسبت به اخبار منفی جای خود را به تحلیل منطقی شرایط فعلی داده است.

عباسی با اشاره به گزارش‌های میان دوره‌ای مناسب شرکت‌ها در دوره 9 ماهه اظهار کرد: با توجه به ارایه گزارش‌های میان دوره‌ای مناسب در حال حاضر بازار به این نتیجه رسیده است که اخبار منفی آنطورها هم که به نظر می‌رسید بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر منفی نگذاشته است. گرچه هنوز برخی ابهامات باقی مانده است اما جمع‌بندی بازار از تغییرات و اخبار واصله، خوشبینانه‌تر به نظر می‌رسد.

وی افزود: اخبار مناسب هسته‌ای و بهبود قیمت نفت و وضع قوانین مناسب در حوزه فعالیت صنایع مانند پترو پالایشی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها، سه کاتالیزور مهم در کنار جذابیت قیمتی نمادها بودند که باعث جذب مجدد سرمایه‌گذاران به بازار شد.

عباسی با بیان اینکه در روزهای مثبت شاهد بازگشت فروشندگان به بازار هستیم، خاطر نشان کرد: سهامدارانی که هر موج مثبت را غنیمت می‌شمارند در حال برگشت به بازار هستند، از طرفی نوسانگیران نیز نمی‌توانند دیدگاه بلند مدت داشته باشند، بنابراین الگوی معاملات قبلی خود را تکرار می‌کنند و به همین دلیل عرضه‌ها را افزایش خواهند داد.

وی درباره اینکه فضای شکل گرفته ورود گروه جدیدی از سهامداران را رقم می‌زند، توضیح داد: در شرایط پیش آمده بازگشت افراد با ریسک‌پذیری متوسط به بازار رقم می‌خورد که اتفاقا حجم زیادی از بازیگران بازار را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به سه دسته سرمایه‌گذار در بازار سرمایه، ادامه داد: افراد ریسک‌گریز فعلا نظاره‌گر هستند و ترجیح می‌دهند به حساب‌های بانکی خود دست نزنند و فعلا به یکی دو روز مثبت شدن بازار توجهی ندارند اما اگر روند مثبت بازار ادامه دار شود پتانسیل ورود این افراد در روزهای آتی بالا می‌رود. این افراد معمولا بعد از طی شدن چند روز مثبت و رشد شاخص به آن می‌پیوندند. البته افراد نا‌آشنا و به اصطلاح بورس اولی‌ها نیز معمولاً در کوران صعود بازار به آن می‌پیوندند. بنابراین هنوز این دو گروه وارد بازار نشده‌اند و روند کلی پیوستن یا نپیوستن آنها به بازار را رقم می‌زند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره رفتار افراد ریسک‌پذیر در شرایط فعلی بازار گفت: افراد ریسک‌پذیر و افرادی که هنوز در زیان هستند و در روزهای منفی از بازار خارج نشدند یک راه را طی می‌کنند. این افراد در صورتی‌که وجهی نداشته باشند تنها نظاره‌گر هستند و در صورتی‌که وجه نقد داشته باشند ممکن است در بازار این روزها نسبت به خرید و کاهش میانگین خرید خود اقدام کنند.

عباسی درباره دسته مهم سرمایه‌گذاران بورس گفت: اما دسته مهم که اکثریت بازار را هم تشکیل می‌دهند، افراد با ریسک‌پذیری متوسط هستند. این گروه در عین حال که به دنبال ورود در بهترین شرایط ممکن و در حداقل قیمت سهام هستند، در عین حال با منفی شدن نسبی بازار از آن خارج می‌شوند. با اخبار مثبت قابل اطمینان، سریعا وارد بازار می‌شوند و به دنبال دستیابی به حداکثر بازدهی با ریسک نسبی هستند.

وی با بیان اینکه این دسته از سهامداران معمولا شناخت خوبی از بازار دارند، تصریح کرد: این گروه بر طبق اصول و منطق فعلی بازار معامله می‌کنند. هر گز خلاف جهت بازار ( آن چیزی که ریسک‌پذیران سطح بالا انجام می‌دهند) معامله نمی‌کنند. بازار فعلی دقیقاً مطابق با سلیقه این افراد است. بنابراین ممکن است در هفته جاری افزایش معنادار حجم معاملات رخ دهد زیرا قیمت‌‌ها به اندازه کافی جذاب شده‌اند، و اخبار مثبت قابل توجهی به بازار ارائه شده و امیدواری برای رشد بازار بسیار پر رنگ‌تر از قبل شده است.

captcha