به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآنی (ایکنا)، در ابتدای این جلسه، عبدالحسن برزیده کارگردان این فیلم درباره انتخاب این سوژه (مزار شریف) گفت: مرداد ماه سال ۱۳۷۷ شاهسوند که قهرمان اصلی قصه است در یک مصاحبه تلویزیونی از خاطرات و چگونگی پیمودن راه طولانی ۱۹ روزه و رسیدن به ایران صحبت کرد زمانی که این مصاحبه را دیدم موضوع مزار شریف به شدت ذهنم را درگیر کرد.
وی از مرحوم سیف الله داد یاد کرد و ادامه داد: وی که در آن زمان ریاست هیئت مدیره خانه سینما را برعهده داشت و بعد از دیدن مصاحبه شاهسوند در تماسی به من پیشنهاد داد فیلمی دراین باره بسازم. با وقت ملاقاتی که مرحوم سیف الله داد با آقای شاهسوند ترتیب داده بود جواب خیلی از سؤالاتمان را گرفتیم و گفتوگویمان به فیلمنامه «مزار شریف» تبدیل شد.
این کارگردان درباره واقعنگری کار گفت: همه چیز را همانطور که اتفاق افتاده در فیلم آوردهایم، البته دخل و تصرف بوده اما تحریف نه. قسمتهایی از داستان به تنهایی میتواند یک فیلم سینمایی کامل باشد و طبیعی است که ما نمیتوانستیم به همه آنها اشاره کنیم. نکته دیگر این که نسل ما طعم شیرین رفاقت را چشیده است و امیدوارم نسل بعدی هم این طعم را شیرین را تجربه کند. حسین حقیقی، زمانی که دید در سختیهای کار گیر افتادهام به من کمک کرد؛ طعم شیرین این رفاقت تا همیشه برایم باقی میماند.
حسین یاری بازیگر این فیلم نیز بیان کرد: از ترس حسن برزیده نخواستم شاهسوند را ببینم، زمانی که با برزیده کار میکنم باید شش دنگ حواسم به دیدگاههای او باشد به همین دلیل حس میکردم دیدار با شاهسوند مرا دچار دوگانگی میکند و نمیتوانم آنچه را که کارگردان از من میخواهد به خوبی اجرا کنم، در ضمن همه عوامل با حضور در این نشست درباره این پروژه صحبت کردند، اما سعید ملکان نمیتوانست اینجا باشد و وظیفه خود میدانم به نکتهای در مورد او اشاره کنم.
وی افزود: جدا از گریم شخصیتهای اصلی، ریشها و موهای تمام طالبانهایی که در فیلم بازی داشتند توسط ملکان و گروه حرفهای او بافته شده بود و نمیخواهم طبیعی بودن شمایل آنها دلیلی بر عدم گریمشان تلقی شود.
مهتاب کرامتی دیگر بازیگر «مزار شریف» هم تصریح کرد: با خواندن فیلمنامه بهت زده شدم و حسم این بود که نمیتوانم از پس نقش یک زن افغان برآیم و به همین دلیل ابتدا از حسن برزیده خواستم گریم بشوم تا بدانم میتوانم با این نقش ارتباط برقرار کنم یا خیر؟.
بهزاد عبدی آهنگساز فیلم سینمایی «مزار شریف» که در این نشست حضور داشت با اشاره به موسیقی این فیلم گفت: در موسیقی فیلم به هیچ عنوان به بومیت نپرداخته بودیم؛ همیشه قبل از قبول کار فیلمنامه را میخوانم و قبل از ساخت موسیقی آن تصویرسازی میکنم. در این فیلم زمانی که که موضوع را میشکافتم به درد انسانیت برخورد کردم.
وی در پایان بیان کرد: پروژه «مزار شریف» بزرگ است و من نمیتوانستم برای آن کوچک کار کنم و تلاش کردم موسیقی آن هم با توجه به عمق و صحنههایش بزرگ باشد. نکته پایانی اینکه، اصرار داشتم در تمام فیلم موسیقی جاری باشد و با توجه به اینکه گاهی اوقات سکوتها هم موسیقی هستند، سکوت این فیلم هم نوعی موسیقی بود.