کد خبر: 2948033
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
اندیشمند عراقی در گفت‌وگو با ایکنا:

تخریب آثار باستانی مخالفت صریح با نص قرآن کریم است

گروه بین‌الملل: علامه سیدعادل العلوی، روحانی برجسته عراقی، برخی استنادات شرعی جریان تکفیری داعش در تخریب آثار باستانی و تاریخی همچون موزه موصل و شهر تاریخی «نمرود» را مخالفت صریح با دستورات و احکام قرآن کریم عنوان کرد.

آیت‌الله سیدعادل العلوی، از علمای برجسته عراق و استاد دروس خارج فقه، اصول، فلسفه و کلام حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اقدام عناصر تکفیری داعش در تخریب آثار ارزشمند تاریخی موزه موصل و همچنین، تخریب شهر تاریخی نمرود از دو دیدگاه قابل بررسی است.
وی افزود: دیدگاه نخست این است که تکفیری‌ها این آثار را به منزله بت می‌دانند و با استناد به این موضوع که نخستین اقدام پیامبر اکرم(ص) هنگام ورود به مکه، نابودی بت‌ها بوده است، اقدام به تخریب این آثار باستانی کردند.
علامه سیدعادل العلوی تصریح کرد: داعشی‌ها مدعی هستند که اگر بخواهند دستورات و احکام اسلام را در هر جایی پیاده کنند، باید اول بت‌های آن مکان را نابود کنند؛ این در حالی است که تکفیری‌ها این آثار ارزشمند باستانی را به منزله بت دانسته و اقدام به تخریب آن‌ها می‌کنند.
این استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تصریح کرد: گروه تروریستی داعش در حالی با این استنادات تحریفی، این اقدام نادرست را انجام می‌دهند که اقدام پیامبر اکرم(ص) در تخریب بت‌های مکه به خاطر این بود که آن بت‌ها در آن زمان پرستش می‌شدند و به‌دلیل جلوگیری از پرستش بت‌ها و روشن کردن این امر برای مردم و تبیین خطا و اشتباه مشرکان و کفار اقدام به نابودی بت‌ها کردند. در‌حالی‌که اکنون این آثار باستانی جنبه بت و بت‌پرستی ندارند که نابود شوند.
علامه سید‌عادل العلوی اضافه کرد: ما در فقه اسلامی داریم که اگر بتی عبادت می‌شود، باید آن را نابود کرد و از بین برد، ولی به شرطی که مورد پرستش باشد در‌حالی‌که آثار باستانی و تاریخی شهر موصل عراق عبادت نمی‌شدند، بنابراین این آثار، موضوعیت و مصداقیت بت‌های صدر اسلام را ندارد.
این روحانی برجسته عراقی با اشاره به آیه 42 سوره الروم: «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلُ کَانَ أَکْثَرُهُم مُّشْرِکِینَ»(بگو در زمین بگردید و بنگرید فرجام کسانى که پیشتر بوده [و] بیشترشان مشرک بودند چگونه بوده است) گفت: از باب این که قرآن کریم فرموده‌اند چرا در زمین سیر و سیاحت نمی‌کنید و سرزمین‌ها را نمی‌بینید تا عاقبت کسانی که خدا را تکذیب کردند و به خداوند و روز قیامت ایمان نداشتند را بنگرید و خانه‌ها و منازل گذشتگانی که از بین رفته‌اند و آثار آنان را که برجای مانده است، ببینید». این منازل و خانه‌ها و آثار تاریخی و باستانی جنبه عبرتی دارد، پس نباید آنان را تخریب کرد.
وی گفت: با توجه به این رویکرد قرآنی، این آثار باید باقی بماند تا مایه عبرت دیگران شود؛ خداوند می‌فرماید به آنها نگاه کنید و از آن‌ها عبرت بگیرید و لازمه این عبرت، بقا و نگه داشتن این آثار است. از این دیدگاه، نابود کردن این آثار عمل نکردن به دستورات قرآن کریم است. چرا‌که این آثار باید باقی بماند تا مایه عبرت باشد.
علامه سیدعادل العلوی اظهار داشت: این آثار به‌جامانده همچون اهرام ثلاثه مصر اگرچه از دیدگاه اخروی جاهلانه محسوب می‌شود؛ چرا‌که هرچیزی از این قبیل که جنبه خداشناسی نداشته باشد، جنبه جاهلیت دارد، اما صرف‌نظر از دیدگاه دینی، از دیدگاه دنیوی کاری عالمانه است، پس این آثار برای این که مایه عبرت باشند، باید باقی بمانند.
وی گفت: این اقدام داعش، کاری بسیار ناپسند و نادرست بوده و علاوه بر جنبه‌های تاریخی این آثار، از نظر دینی و شرعی، جنایت  است، زیرا این آثار به هیچ وجه بت نیستند و بازدید از این آثار همان طور که در قرآن کریم آمده است، باعث عبرت می‌شود و از فواید سفر این است که انسان سفر کند و با دیدن آثار و نشانه‌های پادشاهان و گذشتگان عبرت بگیرد و ببیند که حق پیروز است و باطل با هر وسیله‌ای هم که باشد عاقبت نابود است.
آیت‌الله سیدعادل العلوی در ماه رمضان سال 1375 هجری قمری در شهر «کاظمین» عراق متولد شد و اکنون از مدرسان برجسته حوزه علمیه قم در خارج فقه و اصول، فلسفه و کلام است و دروسی در زمینه اخلاق و تفسیر ارائه می‌دهد.
وی دارای تألیفات متنوع و متعددی در حوزه علوم دینی و قرآنی به زبان عربی است که «الحق والحقیقة بین الجبر والتفویض»، «السعید والسعادة بین القدماء والمتأخّرین»، «المؤمن مرآة المؤمن»، «تربیة الاسرة على ضوء القرآن والعترة»، «سرّ الخلیقة وفلسفة الحیاة»، «سهام فی نحر الوهابیة»، «القصاص على ضوء القرآن والسنة»، «حقیقة القلوب فی القرآن الکریم»، «منهاج المؤمنین» و «السیف الموعود فی نحر الیهود» از جمله آثار وی به شمار می‌آید.
تأسیس مؤسسه اسلامی تبلیغ و ارشاد، انجمن علما و خطبای کاظمین و بغداد، حسینیه «الامامین الجوادین(علیهما السلام)» در مشهد، مدرسه علمی «الامامین الجوادینعلیهما السلام)» در قم، حسینیه «أهالی کاظمین» در تهران از جمله فعالیت‌های این عالم برجسته عراقی به‌شمار می‌رود.

captcha