فرهنگ‌سازی؛ گمشده این روزهای فعالیت‌های قرآنی کشور
کد خبر: 3086283
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳
شعاعی بیان کرد:

فرهنگ‌سازی؛ گمشده این روزهای فعالیت‌های قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از فعالان قرآنی کشورمان در جلسه بازدید نوروزی فعالان قرآنی که روز گذشته در ایکنا برگزار شد، فرهنگ‌سازی را به عنوان مهم‌ترین گمشده این روزهای فعالیت‌های قرآنی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اصغر شعاعی، معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در جلسه بازدید نوروزی فعالان قرآنی کشورمان که روز 15 فروردین ماه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، در سخنانی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره اساتید قرآنی درگذشته سال قبل، گفت: متأسفانه تا زمانی که اساتید قرآنی در قید حیات هستند قدر آنها را کمتر می‌دانیم.
وی در ادامه سخنان خود ضمن بیان برخی از فعالیت‌های قرآنی مرحوم «عباس رنجبر» که اواخر سال 93 به دیار باقی شتافت، افزود: این فعال قرآنی کشورمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر روستای «فردو» تا قم را به صورت پیاده طی می‌کرد تا بتواند آموزه‌های قرآنی را برای قرآن‌آموزان به ارمغان بیاورد.

گرامی‌داشت پیشکسوتان قرآنی قبل از مرگ آنها
این قاری بین‌المللی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم به ارائه پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیت‌های قرآنی در جامعه پرداخت و اظهار کرد: اولین پیشنهاد من این است که از پیشکسوتان قرآنی کشورمان تا زمانی که در قید حیات هستند قدردانی شود.

تأکید بر تشکیل اتاق فکر
شعاعی تشکیل اتاق فکری در کشور برای انجام فعالیت‌های قرآنی را یکی دیگر از پیشنهادات خود عنوان و در ادامه بیان کرد: باید تلاش کنیم تا جایگاه قرآن کریم در لیالی قدر و شب عاشورا مشخص شود. باید قرآن کریم در این شب‌ها احیا شود و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که امیدوارم در سال جدید این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.
وی در ادامه با طرح این سؤال که چرا مردم قرآن را می‌شنوند مرگ برای آنها تداعی می‌شود، خاطرنشان کرد: چرا از قرآن تنها در مراسم‌های ختم استفاده می‌شود، در سفری که به کشور پاکستان داشتم متوجه شدم که در عروسی‌ها سوره «الرحمن» تلاوت می‌شود. هزاران چرا در این زمینه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

تلاش برای پیدا کردن جایگاه قرآن در محرم و صفر
معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا جایگاه قرآن کریم در دو ماه محرم و صفر مشخص شود، به اعتقاد من این گمشده‌ای است که برای پیدا شدن جایگاه قرآن در این دو ماه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
شعاعی با بیان اینکه چرا فعالیت‌های قرآنی چشمگیری در مساجد صورت نمی گیرد، گفت: نزدیک به 70 هزار مسجد در کشور وجود دارد که تنها در زمان نماز باز هستند، چرا باید فعالیت‌های قرآنی به جای اینکه در این تعداد مسجد برگزار شود در سه هزار مؤسسه قرآنی – مردمی صورت می‌گیرد.

جایگاه فعالیت‌های قرآنی در بخش کودکان کجاست؟
وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر رسانه‌ها برای فعالیت‌های قرآنی کودکان کار خاصی انجام نداده‌اند، مردم را به گونه‌ای بار آورده‌ایم که دیدن یک برنامه ورزشی را بر دیدن برنامه‌های دیگر و از جمله قرآنی ترجیح می‌دهند، در برنامه‌های شبکه قرآن سیما جای برنامه‌ای در زمینه هنر تلاوت قرآن کریم خالی است و اگر تلاوتی هم پخش می‌شود همراه با کمترین جذابیت‌ها و فضا‌سازی‌های اندک است.
این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان با تأکید مجدد بر اینکه گمشده این روزهای فعالیت‌های قرآنی در کشور فرهنگ‌سازی است، گفت: باید در سال جدید تلاش کنیم تا در زمینه ترویج فعالیت‌های قرآنی در جامعه فرهنگ‌سازی‌های خاصی را انجام دهیم.

captcha