ابداع شیوه‌های جدید در تلاوتی همراه با تدبر + فیلم
کد خبر: 3089396
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
فیض خواستار شد:

ابداع شیوه‌های جدید در تلاوتی همراه با تدبر + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خواستار ابداع شیوه‌های جدید در تلاوت از سوی قاریان و اساتید قرآن کریم به منظور تدبر در آیات قرآن شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در دیدار نوروزی جامعه قرآنی که عصر روز گذشته، 15 فروردین‌ماه در خبرگزای ایکنا برگزار شد، گفت: به عنوان خدمتگزار جهاد دانشگاهی به اهالی قرآن و اساتید قرآن که در این جلسه ساده و صمیمی حضور دارند خیرمقدم می‌گویم.
فیض افزود: با توجه به اینکه اعتقاد دارم اساتید و اهالی قرآن حاضر در این جلسه جریان‌ساز هستند و می‌توانند الگودهی کنند پیشنهاد می‌کنم که اساتید و فعالان جامعه قرآنی شیوه‌های جدیدی را در حوزه تلاوت و قرائت قرآن پایه‌گذاری کنند.

مستمعین باید مفهوم آیات قرآن را درک کنند
وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب همواره در فرمایشات خود تأکید داشته‌اند که مجالس تلاوت ما باید همراه با تدبر در آیات قرآن باشد و تدبر به این معنی است که مستمعین معنی و مفهوم آنچه را که می‌شنوند نیز بدانند و به خوبی درک کنند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در جلسات تلاوت قرآن فقط متن عربی آیات قرآن تلاوت می‌شود که این شیوه از تلاوت فقط به جنبه زیبایی‌شناسی توجه داشته و به درک مفاهیم آیات قرآن کمک نمی‌کند؛ هرچند که به هر حال تلاوت قرآن به صورت عربی از نظر زیبایی اهمیت دارد و لازم است که این کار هم انجام شود.

بیان ترجمه ساده آیات قرآن در حین تلاوت
وی ادامه داد: اگر ترکیبی از تلاوت عربی و فارسی باشد و سبکی ایجاد شود که ترجمه ساده‌ برخی عبارت‌ها در کنار تلاوت آیات قرآن بیان شود شنونده متوجه می‌شود آیاتی که تلاوت می‌شود حاوی چه مطالبی است و این کار به تدبر در قرآن کمک می‌کند.
فیض در ادامه گفت: همچنین می‌توان در اوج تلاوت بین دو آیه، ترجمه ساده‌ای از آیات تلاوت شده بیان شود. به نظر می‌رسد با ابتکاری که قاریان و اساتید قرآن کریم دارند، می‌توانند شیوه‌های جدیدی را ابداع کنند تا شنوندگان به سمت تدبر در قرآن حرکت کنند.

captcha