سوادبه امینی، کارشناس مسئول معاونت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب تصریح کرد: در حوزه تربیت نوقلمان در گرایش ادبیات آئینی میتوان از چند زاویه به موضوع پرداخت؛ نوقلمان باید در یک منظومه و در سطح کلان و خرد دیده شوند.
وی با بیان اینکه باید بودجهای خاص به تربیت نوقلمان در قالب ایجاد انجمن ادبی، کتابخانه تخصصی و چاپ و نشر آثار این قشر اختصاص یابد، گفت: این اقدامات بیسابقه نیست و به صورت پراکنده انجام شده، ولی مهم این است که به صورت زنجیروار صورت پذیرد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.
کارشناس مسئول معاونت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: من در کانون پرورش فکری در ادامه برگزاری کارگاههای ادبی پیشنهاد ایجاد انجمن ادبی را دادم که از آن حمایت شد، ولی سازمانهای دیگر وارد نشدند. سقف ورود اعضای کانون تا 17 سالگی بود، ولی ما نوجوانان را در انجمنها تا 25 سالگی نگه داشتیم. پس از این سن نیز سازمان تبلیغات اسلامی با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند نوقلمان را جذب کند.
هراس از پیشنهادهای تازه
امینی به تشریح مشکلات فرهنگی جامعه در حوزه نوقلمان پرداخت و گفت: متاسفانه در عرصه فرهنگی مطابق سلیقه مدیران وقت عمل میکنیم و از پذیرفتن پیشنهادهای تازه هراس داریم. بین بدنه سازمانهای فرهنگی با مدیران دیوارهای نامرئی فراوان و غیرقابل نفوذی وجود دارد و برخی مدیران فرهنگی نسبت به پیشنهادهای کارشناسی ناشنوای مطلق هستند.
وی با بیان اینکه بیتوجهی برخی مدیران فرهنگی به ایدههای تازه مانع بزرگی برای تفاهم و تعامل فکری است، افزود: در این روند نیروی انسانی در مقابل سازمان فرهنگی قرار میگیرد و مدل ارتباطی «تو بگو، اما من نمیشنوم» شکل میگیرد و در این وضعیت تمام انرژی مدیران صرف ویترینسازی میشود که نوقلمان گلخانهای هم در این ویترینها جایگاهی خاص پیدا میکند و به عناصر فرهنگی که خاک هنر را نخورده و زحمت چندانی نکشیدهاند تبدیل میشوند. آنها خود را خرج هنر میکنند و منزلتی هم برایشان در نظر گرفته نمیشود.
کارشناس مسئول معاونت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نویسنده، اولین معلم و مربی خویش است و پس از آن مدیران باید طی برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت به صورت زنجیروار از استعدادی که کشف شده در قالب ایجاد کارگاه، برگزاری انجمن، چاپ اثر و برگزاری جشنواره مراقبت کنند و در زمان مناسب به معرفی اثرش بپردازند.