گزارش اقتصادی نهاوندیان به مراجع تقلید/ پنج درخواست سیف از مدیران بانک‌ها
کد خبر: 3115029
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی هفته/

گزارش اقتصادی نهاوندیان به مراجع تقلید/ پنج درخواست سیف از مدیران بانک‌ها

گروه اقتصاد: ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور به مراجع عظام تقلید، پنج درخواست سیف از مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و تقدیم لایحه ساماندهی بازارهای مالی به مجلس در سال جدید، از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی هفته‌ به شرح ذیل می‌باشد:

شرایط مبادله اوراق بهادار اسلامی در بازار سرمایه فراهم است

محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه یکی از دلایل کاهش خطرپذیری و رشد شاخص کل بورس نتیجه مذاکرات هسته‌ای است، گفت: نزدیک شدن به فصل مجامع از دیگر عوامل مؤثر بر رونق روزهای اخیر شاخص بورس است.

وی ارزیابی خود از عملکرد بورس را در سال قبل اینگونه بیان کرد: در سال 93 پیرو تصمیماتی که گرفته شد بازار ما را به سمت ایجاد زیرساخت و کارهایی پیش برد که بتوانیم پاسخگوی کسانی باشیم که با حجم بیشتری از سرمایه در بازار حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: به لحاظ عدد و رقم از دی 92 تا اسفند 93 بازار منفی را تجربه کردیم؛ یعنی چیزی حدود بیست و هشت درصد افت شاخص داشتیم که امیدواریم در فضای پر رونق سال 94 این عدد جبران شود.

وی افزود: تلاش ما این است که افراد با ذائقه‌های مختلف خطرپذیری، بتوانند محصول متناسب با روحیه خود را خریداری کنند؛ برای مثال اوراق مختلفی در قالب درآمد ثابت، مشارکت، مرابحه، اوراق صکوک اجاره با سودهای مشخص و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای بهرمندی افرادی که قدرت خطرپذیری کمی دارند فراهم شده است.

فطانت در پایان افزود: افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند بهتر است شناخت کافی از ادبیات بورس و ریسک بازار، دیدگاه بلند‌مدت داشته باشند و نسبت به شرکت‌ها و نمادهایی که خریداری می‌کنند تحقیق کرده باشند.

پنج درخواست سیف از مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

رئیس‌کل بانک مرکزی طی نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی از آنان خواست تا با اتخاذ تدابیر مناسب برای تحقق شعار سال ۹۴ تلاش کنند.

در بخشی از این نامه آمده است:

انتخاب شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در سال 94 وظایف متولیان نظام بانکی را سنگین‌تر نموده و انتظار دارد کلیه همکاران شبکه بانکی با اتخاذ تدابیر مناسب در جهت تحقق آن تلاش نمایند. بدین لحاظ لازم است موارد زیر در سیاست‌ها و تصمیمات متخذه از سوی آن بانک / مؤسسه اعتباری نصب‌العین قرار گرفته و بطور مستمر نتیجه اقدامات انجام شده را به  بانک مرکزی گزارش نمایند:
1. شرح برنامه‌های مدیریت بانک/ مؤسسه اعتباری متناسب با جایگاه و مأموریت‌های محوله جهت تحقق شعار سال 94
2. اتخاذ رویکرد فعالانه در زمینه اطلاع‌رسانی مستمر درخصوص برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای حاصله.
3. تقویت روحیه مشتری‌مداری و تکریم ارباب‌رجوع و تسریع در رسیدگی به شکایات مطروحه.
4. تقویت تعامل با فعالان اقتصادی و تولید کنندگان و تلاش در جهت ایجاد و تقویت همدلی و تفاهم به منظور سازگاری هرچه بیشتر میان منابع شبکه بانکی و نیازهای واقعی بخش‌های تولیدی.
5. طراحی و استقرار مکانیزم بازخورد به منظور حفظ پویایی در شناسایی و رفع تنگناها، تشخیص سریع موقعیت‌ها و تأمین نیازهای جدید مالی و بهینه‌سازی مستمر مدیریت منابع و مصارف
بدیهی است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب اصول و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ضمن استمرار و تحکیم تلاش‌های خود در راستای ارتقای انضباط پولی جهت مهار تورم، حفظ و تقویت ثبات در بازار ارز و کاهش شدت تلاطمات و نوسانات در این بازار جهت ارتقای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور و شفافیت هر چه بیشتر فضا برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و پایش مستمر سلامت شبکه بانکی و ارتقای ثبات مالی در کشور اقدام نموده و به منظور بهبود خدمت‌رسانی به تولید با کاهش ریسک‌ها و آسیب‌پذیری‌ها در نظام مالی کشور، تمامی تلاش‌ها و مساعی خود را برای مساعدت به فعالیتهای مولد اقتصادی کشور با اتخاذ رویکرد فعالانه‌تر در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و اقدامات جهت  تحقق شایسته شعار سال ١٣٩٤ به‌کار خواهد گرفت.

افق پیش‌روی بازار سرمایه در سال ۹۴

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، برداشته شدن تحریم‌ها یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند بازار سرمایه را با رونق همراه سازد.

محمد جمالی، کارشناس بازار سرمایه، درباره افق پیش‌روی بازار سرمایه در سال 94 گفت: به نظر می‌رسد بعد از افت شاخص و افت قیمت‌ها در سال گذشته بازار هم اکنون به مرحله قابل اتکا رسیده باشد که از این پس و به دنبال نتیجه‌ای که از مذاکرات اعلام شد، شاهد اخبار و رخدادهایی باشیم که بازار سرمایه را به یک روند صعودی سوق بدهد و برداشته شدن تحریم‌ها یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند بازار سرمایه را با رونق همراه سازد.

وی افزود: برقراری رونق در هر بازاری نیاز به اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت به صورت توأمان دارد که همزمان با اجرای اقدامات کوتاه مدت به عنوان راه حل‌های مسکنی، اقدامات ساختاری نیز انجام گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: برای بهبود بازار هم باید کارهای کوتاه مدت و هم کارهای بلند مدت انجام شود. از جمله اقدامات کوتاه مدت می‌توان به عملکرد دولت و مجلس در خصوص شفاف‌سازی برخی ابهامات صنایع اشاره کرد و از طرفی سازمان بورس پیگیر است تا با رفع این ابهامات اعتماد به بازار سرمایه برگردد اما آثار کارهای زیرساختی بعد از دو سه سال نمود پیدا می‌کند.

محمد جمالی در ادامه به شرایط بازار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بازار تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند خوش‌بینی بیش از حد به نتایج مذاکرات هسته‌ای، تصمیمات مجلس در خصوص مباحث خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه، عوارض صادراتی، مالیاتی، سیاست‌های انقباضی و رکودی ناشی از تحریم‌ها قرار داشت که افت قیمت جهانی نفت و به دنبال آن کاهش قیمت محصولات اساسی مانند پتروشیمی، فلزات معدنی نیز رخ داد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مجموعه عوامل رکود بازار سرمایه در سال 93 گفت: مجموعه‌ای از عوامل داخلی که در اختیار حاکمیت و دولت است و عوامل که خارج از اختیار مسئولان است به عنوان ریسک سیستماتیک افت و خیزهای زیادی را در بازار سال گذشته رقم زد.

جمالی ادامه داد: هم اکنون بانک‌ها به این تصمیم رسیده‌اند که نرخ بهره را کاهش بدهند و بسیاری از بانک‌ها با وجود مشکلاتی که دارند سعی می‌کنند نرخ بهره را پائین بیاورند؛ چراکه با ادامه این روند خودشان به مرور دچار مشکل و زیان عملیاتی می‌شوند و ادامه آن برای بانک‌ها امکان پذیر نیست و از طرف دیگر قیمت نفت به ارقام مناسبی رسیده و حتی برآوردها حاکی از افزایش آن تا سقف 70 دلار در سه ماهه پایانی 2015 است.

ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور به مراجع عظام تقلید

محمد نهاوندیان، در سفری کوتاه به قم با حضرات آیات عظام تقلید مکارم شیرازی، وحیدخراسانی و صافی‌گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دفتر رئیس‌ جمهور، در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و با اشاره به کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم و عبور از شرایط رکود، برنامه‌های دولت را برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق فضای کسب و کار تشریح کرد.
نهاوندیان همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۹۴، تحت عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، بر لزوم حضور مؤثرتر مردم در تمامی عرصه‌ها و مشارکت همه سلایق سیاسی متعهد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی برای ارتقای وحدت و انسجام ملی و همچنین همدلی و همزبانی بیشتر میان دولت و ملت تأکید کرد.
رئیس دفتر رئیس‌ جمهور در این دیدارها همچنین گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و نتایج حاصل شده در روزهای اخیر در این مذاکرات و نیز برنامه های پیش رو در این باره ارایه کرد.
حضرات آیات عظام تقلید، مکارم شیرازی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی در این دیدارها، ضمن ابلاغ سلام و دعا برای رییس‌ جمهوری و دولت، توفیق بیش از پیش دولت در اجرای برنامه‌ها و اهداف پیش رو را از خداوند متعال خواستار شده و بر لزوم حمایت مردم از دولت در راستای تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی و تحکیم انسجام و وحدت عمومی تأکید کردند.

تیم اقتصادی دولت مأمور تسهیل سرمایه‌گذاری و حضور فعال بخش خصوصی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، بر جهت‌گیری تلاش همه دستگاه‌ها در سال جدید برای رونق و اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یک‌شنبه، 16 فروردین‌ماه در یک‌صد و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی با اشاره به فضای تازه اقتصادی و زمینه‌سازی برای رفع موانع تحریمی از سر راه صادرات و تولید، از تیم اقتصادی دولت خواست زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری و حضور فعال بخش خصوصی در حوزه‌های با اولویت اقتصادی را فراهم کند.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: آسان‌سازی فرآیندهای اداری کسب و کار، حذف ارتباط ارباب رجوع با کارمندان با گسترش خدمات الکترونیکی و مبارزه ریشه‌ای با فساد اداری، لازمه شتاب گرفتن بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مولد است.
رئیس‌‌جمهور از وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست مأموریت قانونی کاهش موارد نیاز به صدور مجوز را با جدیت پیگیری و نتیجه را گزارش دهد.

کتاب «رمز پیشرفت، بررسی مفهوم پیشرفت از منظر مقام معظم رهبری» منتشر شد

کتاب «رمز پیشرفت، بررسی مفهوم پیشرفت از منظر مقام معظم رهبری» که با نظارت حسن سبحانی نگاشته شده است، توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد.

کتاب «رمز پیشرفت، بررسی مفهوم پیشرفت از منظر مقام معظم رهبری»، با نظارت حسن سبحانی، توسط ایمان تهرانی تهیه و تنظیم شده است.

این کتاب به دنبال تبیین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره مفهوم «پیشرفت» و ابعاد گوناگون آن در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی است. با توجه به تعمد در به کارگیری واژه «پیشرفت» به جای واژه «توسعه» توسط معظم‌له لازم است تا اولا با تبیین این مفهوم زمینه ادراک مشترک بین مسئولان‌، تصمیم‌گیران و مجریان امور فراهم شود و ثانیا با توجه به طرح موضوع تدوین «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» با تبیین دیدگاه‌های‌ ایشان و با بیان ویژگی‌های پیشرفت به طراحی این الگو کمک کرد.

این کتاب در قالب 4 فصل، به بیان کلیات و برخی تعاریف واژه‌های توسعه و پیشرفت، بیان جنبه‌های گوناگون پیشرفت در حیطه‌های مختلف، مقصود غایی پیشرفت در معانی عام و خاص آن، اولویت‌های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت از منظر مقام معظم رهبری، می‌پردازد.

تقدیم لایحه ساماندهی بازارهای مالی به مجلس در سال جدید

علی طیب‌نیا در دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، لایحه ساماندهی بازارهای پولی و سرمایه را مهم‌ترین لایحه اقتصادی دولت جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی در سال جدید اعلام کرد.

علی طیب‌نیا، طی سخنانی در جمع اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در محل وزارت اقتصاد، ضمن قدردانی از همکاری و همیاری نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب لوایح دولت طی سال 1393، اظهار کرد: برای سال 1394 نیز لوایحی در دست تهیه داریم که سعی می‌کنیم آنها را هر چه سریع‌تر تقدیم کنیم که از آن جمله می‌توان به لایحه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و نیز نصب صندوق فروش که به نوعی مکمل لایحه مالیات بر ارزش افزوده محسوب می‌شود، اشاره کرد.
طیب‌نیا در ادامه از آماده کردن لایحه مربوط به سهام عدالت خبر و گفت: در این لایحه تمامی چالش‌های مربوط به سهام عدالت شناسایی و مورد بازبینی قرار گرفته و امیدواریم، با تصویب نهایی آن اهداف اصلی مورد نظر قانون مبنی بر افزایش عدالت اقتصادی از طریق گسترش مالکیت عمومی، بیش از پیش محقق شود.
وی یکی دیگر از لوایح در دست بررسی دولت برای تقدیم به مجلس در سال 1394 را لایحه ساماندهی بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: بروز برخی مشکلات در زمینه بانکی و بیمه‌ای و بازار سرمایه طی سال‌های اخیر حاکی از وجود خلاهای قانونی در این ارتباط است که دولت سعی دارد با تدوین این لایحه نسبت به ساماندهی آن اقدام کند.
وزیر اقتصاد پیگیری برای اجرایی شدن مصوبات مجلس شورای اسلامی را یکی دیگر از اولویت‌های دولت در سال جدید خواند و گفت: فراهم کردن زمینه‌های اجرایی قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار و موارد مشابه از جمله اولویت‌های ما در سال 1394 است.
طیب‌نیا در عین حال خاطر نشان کرد: معاونت امور اقتصادی وزارت متبوع، اولویت اصلی خود را معطوف به اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار نموده و در همین راستا سامانه صدور مجوزها تاکنون حدود 1600 مجوز را شناسایی کرده است که این رقم تا دو هزار مجوز افزایش خواهد یافت.

بانک‌ها برای حضور پررنگ در عرصه بین‌المللی آماده باشند

ولی‌الله سیف با اشاره به توافقات حاصل شده از مذاکرات هسته‌ای و صدور بیانیه لوزان، اظهار کرد: با توافق صورت گرفته، بانک‌ها باید فعالیت خود را بیشتر کنند و برای حضور پررنگ در عرصه بین‌المللی آماده باشند.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، سال جدید را که با خبرهای خوش آغاز شده، سالی پربرکت خواند و اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته با دقت نظر دولت یازدهم شرایط اقتصادی به نحو مطلوب ساماندهی شده و شاخص‌های مختلف از قبیل رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ ارز مؤید این موضوع هستند؛ در این حین، نظام بانکی نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرده و توانسته است در مسیر رو به رشد حرکت کند.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به توافقات حاصل از مذاکرات هسته‌ای و صدور بیانیه لوزان، خاطرنشان کرد: با توافق صورت گرفته، بانک‌ها باید فعالیت خود را بیشتر کنند و برای حضور پررنگ در عرصه بین‌المللی آماده باشند.
سیف در پایان از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای درک ضرورت‌ها و اقتضائات بانک مرکزی تشکر و قدردانی کرد و وظایف نظام بانکی را خصوصاً با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با نقش بانک‌ها در رشد و توسعه اقتصادی کشور، بسیار مهم تلقی و بر اجرای آن تأکید کرد.

captcha