به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر امروز، یکشنبه، 23 فروردینماه در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت که بر این اساس نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان را برطرف کردند.
علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در گزارشی از رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان اظهار کرد: در جلسهای که روز 24 اسفند سال گذشته با حضور نماینده شورای نگهبان و کارشناسان ذیربط تشکیل شد، اصلاحاتی درخصوص ایرادات شورای نگهبان اعمال شد؛ غالب ایرادات شورای نگهبان در مورد جنبه اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود و تأکید داشتند وظیفه این ستاد سیاستگذاری است و نباید در اجرا دخالت داشته باشد.
وی افزود: در جلسات کمیسیون مشترک تلاش شد تا مواردی که جنبه اجرایی برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشته، تغییر کند و به حالت ستادی برگردد و امور اجرایی نیز توسط دستگاههای ذیربط انجام شود.
در ادامه نمایندگان اطلاحیه ماده 13 این طرح را برای تأمین نظر شورای نگهبان تصویب کردند.
بر این اساس، در مواردی که نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر جنایتی واقع شود و جانی شناسایی نشود و یا در صورت شناسایی به دلیل عدم تمکن مالی ناتوان از پرداخت دیه در مهلت مقرر باشد، در صورت تقاضای دیه از سوی مجنیعلیه یا اولیای دم حسب مورد پس از صدور حکم قطعی از سوی مرجع صالح قضایی دیه از محل تبصره ماده 9 این قانون پرداخت میشود.
همچنین، هرگاه جانی شناسایی شود یا تمکن مالی پیدا کند، ستاد میتواند در صورت اذن مجنیعلیه یا ولی وی حسب مورد نسبت به وصول دیه و خسارات مربوطه از طریق محاکم قضایی اقدام کند.
اصلاحیه ماده 16 نیز با تصمیم نمایندگان اصلاح شد.
بر این اساس، ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در این قانون ستاد نامید می شود، عهدهدار وظایف ذیل است:
1ـ تعیین سیاستها و خط مشیهای اساسی در زمینه ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر و پیشنهاد آن به مبادی ذیربط
2ـ تبادل اطلاعات و نظرات برای شکلگیری سیاستهای مربوط به امر به معروف و نهی از منکر
3ـ آسیبشناسی و ریشهیابی علل ترک معروف و ارتکاب منکر
4ـ تعیین الگوهای رفتاری
5ـ زمینهسازی جهت مشارکت همهجانبه آحاد مردم و دستگاههای اداری و رسانههای عمومی در امور مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر
6ـ رصد اقدامات انجام شده در اجرای این قانون و انعکاس آن به مراجع ذیربط
7ـ تدوین راهبردهای آموزشی برای سطوح مختلف جامعه
8ـ آموزش و پژوهش و تحقیق در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج گسترش فرهنگ آن
9ـ شناسایی ظرفیتها و کمک به تشکیل جمعیتها و تشکلهای مردمی فعال
10ـ حمایت همهجانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر
11ـ پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تکالیف ستاد در خصوص راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب
12ـ ارائه گزارش سالانه به مقام معظم رهبری و قوای سهگانه و مردم
تبصره 1- وزارت کشور پس از کسب نظر مشورتی ستاد، نسبت به صدور مجوز برای سازمانهای مردم نهادی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر قصد فعالیت دارند، اقدام مینمایند.
تبصره 2- ستادهای استانی و شهرستانی میتوانند درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر را بررسی و در صورت تأیید، نظر مشورتی خود را جهت صدور مجوز حسب مورد به استانداری، فرمانداری یا بخشداری ارسال کنند.
تبصره 3- هرگاه مسئولین ذیربط با تشخیص مراجع قضایی بدون عذر موجه از صدور مجوز موضوع تبصرههای 1 و 2 استنکاف نماید، مستوجب مجازات موضوع ماده 570 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم –تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 2/3/1375) میباشند.
تبصره 4- وظایف ستاد، نافی مسئولیتهای وزرا، مسئولان دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، رؤسای قوای سه گانه و مراجع قضایی و ضابطان دادگستری در ارتباط با آنچه در این قانون مقرر شده، نمیباشد.
همچنین بر اساس ماده 23 این طرح، علاوه بر استفاده از ردیف بودجه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر جدول شماره 17 کمک به اشخاص حقوقی و غیر دولتی موضوع ردیف 540000 جدول شماره 9 به دولت اجازه داده میشود از بودجه فرهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط موضوع این قانون به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص یابد.