لقای خاص و زیارت‌الله در معراج تحقق پیدا کرد
کد خبر: 3157559
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری در جلسه تفسیر:

لقای خاص و زیارت‌الله در معراج تحقق پیدا کرد

گروه اندیشه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه لقای خاص و زیارت‌الله در معراج تحقق پیدا کرد، گفت: خداوند در یک آن، اراده کرد که حضرت محمد(ص) نزد او باشد، در حالی که احدی جرئت ندارد آنجا پا بگذارد، آنجا حرم الله است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله العظمی غروی علیاری، مفسر قرآن در جلسه تفسیر خصوصی خود با اشاره به اینکه در هفته گذشته راجع به سوره نجم و فرمایشات پیامبر(ص) صحبت شد، گفت: علم ها و اقسام علم ها، اسمای حسنی است.

وی با اشاره به آیه «ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى»، (نجم/6) افزود: اینکه «ذُو مِرَّةٍ» چه کسی است مورد اختلاف و بحث است. ابن عباس روایتی دارد که مورد تأیید شیعه و سنی است. هم «ذُو مِرَّةٍ» و «فَاسْتَوَى» شخص پیامبر(ص) است. ذو به معنای صاحب است. خداوند،  او را در یک قالبی درست و با این ذو مرة قدرت خودش را نشان داد. نظیرش را نه در قبل، نه در حال، نه در آینده ایجاد نخواهم نکرد، نه اینکه قدرت ندارم، این امر انحصاری است. این شخصیت از انوار من است.

آیت الله غروی علیاری با بیان اینکه برخی ها گفته اند که در سه مرحله خداوند قدرت لم یزلی خود را نشان داد، اظهار کرد: اول خاتم الانبیا است. دوم خلقت امیرالمؤمنین(ع) است. سوم فاطمه (س)است. استمرار دهنده شما همین دختر به نام زهرا(س) است. اگر زهرا(س) را خلق نمی کرد، نه امیرالمؤمنین(ع) و نه پیامبر(ص) را نمی خواست خلق کند. پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بعد از مدتی از دنیا رفتند. آنی که رابط است و وسیله بقای این دو شد فاطمه(س) است.

وی عنوان کرد: مرحوم صدرالمتألهین که در شیراز تکفیرش کردند و می خواستند او را بکشند، گفته بود من خدایی دارم که چنین قدرتی دارد که محمد(ص) را ایجاد کرد. گفتند آقای شیخ این چه حرفی است میزنی؟ گفت شما نمی دانید این خالق و این مخلوق چه عالمی دارد. تمام علوم و اسرار الهی غیر از سه تا همه اش دست این شخصیت است.

این مفسر قرآن گفت: علی(ع) 12 حجاب را سیر کرد. در هر حجاب، وجود نوری اش چهار هزار سال زندگی کرد. در شب معراج یک سلسله امور را جبرئیل به رسول الله(ص) نشان داد. تمام کیفیات زندگانی و عالم معاد و قیامت و یوم جزا را باز کرد. تمام موانع ظاهری را جبرئیل برطرف کرد. او ماهوی اشیاء عالم خلقت بعدی را دید. استقرار ذو مرة بود که خاتم الانبیا(ص) عالم را مشاهده کرد. خاتم الانبیا(ص) و علی(ع) تمام حجاب ها را سیر کرد. همه چیز را نمی شود. چون نه ظرفیت است نه قدرت تحمل. در ما قدرت تحمل نیست. هر چیزی است در معراج است.

آیت الله غروی علیاری با اشاره به آیه بعدی «وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى»، (نجم/7) عنوان کرد: بین متکلمین، فلاسفه و عرفا و محدثین نزاع است که در همین آیه «افق الاعلی» کجاست. آیا افق الاعلی صدرة المنتهی است یا بیت المعمور است. از نظر قرب معنوی الهی هیچ چیزی نماند و همه چیز شهود شد. مشاهده مظهری الهیه بر رسول اکرم(ص) است. پیغمبر(ص) همه چیز را می بیند. تمام کلمات در صدر رسول الله(ص) ثبت شده است. مصدر نور ذات باری تعالی است.

وی با بیان اینکه بزرگان ما کتاب هایی درباره معراج نوشته اند، گفت: جبرئیل مرکبی آورد و پیغمبر(ص) را سوار آن مرکب کرد و به بیت المقدس برد. جبرئیل پیغمبر(ص) را به آسمان برد. آیا واقعاً جبرئیل آمده و واقعاً مرکبی آورده است؟. آن چه بوده این است که مشیت خداوند، علاقه  گرفته بود که این شخصیت را پیش خودش ببرد. آن لقای خاص خاص و زیارت الله در اینجا تحقق پیدا کرد. اراده کرد در یک آن، حضرت محمد(ص) باید در پیش من باشد. احدی جرئت ندارد آنجا پا بگذارد. آنجا حرم الله است جای خاتم الانبیا(ص) است.

یادآور می شود، این جلسه تفسیر چهارشنبه این هفته، 26 فروردین برگزار شد.

captcha