حضور مستمر و فراگیر در مسابقات قرآن اوقاف از افتخارات مؤسسه بینه اصفهان‌+ عکس
کد خبر: 3171213
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
معرفی مؤسسه ‌قرآنی بینه ‌اصفهان؛

حضور مستمر و فراگیر در مسابقات قرآن اوقاف از افتخارات مؤسسه بینه اصفهان‌+ عکس

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: قرآن‌آموزان مؤسسه قرآن و عترت بینه استان اصفهان طی سال‌های متمادی در مسابقات قرآن اوقاف شرکت و حائز رتبه‌های برتر شدند و این کسب مقام از افتخارات این مؤسسه قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جمعی از خادمان قرآن کریم استان اصفهان از سال 1365 فعالیت قرآنی خود را با برگزاری جلسات و محافل قرآنی در مساجد، پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی شهر شروع کردند.

پس از آن با حضور فعال در جامعه قاریان قرآن کریم اصفهان و در عرصه‌های مختلف از قبیل تشکیل گروه‌های تواشیح(که حائز رتبه‌های برتر کشوری است)، برگزاری دوره‌های مختلف آموزش قرآن کریم در مؤسسات قرآنی شهر، برگزاری محافل قرآنی، اعزام داور و قاری، برگزاری مسابقات قرآنی و ... رسالت قرآنی خود را دنبال کردند.

سپس با درخواست مدیرعامل و مسئولان وقت مؤسسه فرهنگی ـ خدماتی ثامن‌الائمه اصفهان مبنی بر انجام فعالیت‌های قرآنی در آن مؤسسه این تیم قرآنی موفق به تأسیس مرکز قرآنی ثامن‌الائمه و به‌دنبال آن آموزش‌های مختلف قرآنی در سطوح عمومی و تخصصی  و برگزاری همایش‌ها و مسابقات مختلف استانی و کشوری شد.

در نتیجه این خادمان قرآن به‌دلیل تمرکز فعالیت‌ها، مدیریت و اداره فعالیت‌های قرآنی به‌دست متخصصان و نیروهای قرآنی، عدم تحول و تغییر جدی در فعالیت‌های قرآنی به سبب تغییر مدیریت‌ها و نداشتن محدودیت‌های دست و پاگیر در اجرای فعالیت‌های قرآنی، تصمیم به تأسیس مجموعه‌ای مستقل و مردمی و بدون وابستگی به تمامی مراکز دولتی و غیردولتی گرفت که بدین منظور در سال 1382 با لطف خداوند مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه تأسیس شد.

مجموعه فرهنگی ـ قرآنی بینه در سال ۱۳۸۵ تحت شماره ۱۸۵۷ به‌عنوان مؤسسه فرهنگی در دایره ثبت شرکت‌های اصفهان به ثبت رسید.

اهداف و موضوع فعالیت مؤسسه بینه

طبق ماده ۸ اساسنامه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه، اهداف و موضوع فعالیت این مؤسسه به شرح زیر است:
برگزاری همایش‌ها، سمینارها و مسابقات فرهنگی، قرآنی و هنری در سطوح مختلف استانی، کشوری و بین‌المللی به‌صورت مستقل و یا با مشارکت سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیر‌دولتی، برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و قرآنی، تحقیق و پژوهش در موضوعات متناسب با اهداف و فعالیت‌های مؤسسه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی، انجام مبادلات و عرضه محصولات فرهنگی قرآنی ـ هنری از طریق ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی از قبیل کتاب، مطبوعات‌، نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای از جمله اهداف این مؤسسه است.

دیگر اهداف مؤسسه شامل برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی، قرآنی و هنری داخل و خارج از کشور طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه‌های گوناگون فرهنگی ـ قرآنی، ارائه و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی ـ قرآنی برای تمام مراکز و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، تربیت و آموزش نیروی انسانی مجرب و متخصص به‌منظور مدیریت و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی ـ قرآنی و انجام دوره‌های آموزش مربیگری با هدف تربیت مربیان توانمند جهت تعلیم قرآن و علوم آموزش قرآن، علوم قرآنی و معارف اسلامی به‌صورت تخصصی و عمومی در تمام ابعاد و برای تمام سنین است.



ارکان مؤسسه بینه

در ماده ۱۳ اساسنامه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه ارکان اصلی و تشکیلات مؤسسه به شرح زیر است:
۱- مجمع عمومی
۲- هیئت مدیره
۳- مدیر‌عامل
مجمع عمومی شامل منتخبی از اساتید و چهره‌های شاخص فرهنگی و قرآنی شهر مانند استاد سید‌ناصر رضوی، استاد غلامرضا شاه‌میوه، استاد رضا سعادت‌نیا، ‌کمال حیدری، بهنام چلگردی، امیرحسین تائبی، فضل‌الله حقیقی و ...

هیئت مدیره این مؤسسه شامل؛ رضا امینی، مصطفی عزیزی، سعید بشیری، مرتضی بشیری، محمد کریمیان و مدیر‌عامل، مرتضی بشیری است.



ممتازان مؤسسه بینه

قرآن‌آموزان مؤسسه بینه، عناوین و رتبه‌های برتر در سطح شهر، استان و کشور را کسب کرده‌اند که به شرح ذیل است:
کسب رتبه‌های برتر رسمی‌ترین و معتبرترین مسابقات قرآنی کشور، مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، توسط قرآن‌آموزان این مؤسسه در رشته‌های قرائت، ترتیل و اذان در سطح شهر، استان و کشور در سال‌های متوالی.

افتخارات سال ۱۳۹۱

بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در این مسابقات از قرآن‌آموزان مؤسسه بینه بودند و توانستند تمامی رتبه‌های برتر را در مرحله شهرستان و استان به خود اختصاص داده و سهمیه کشوری مسابقات را کسب کنند.

افتخارات سال ۱۳۹۲

در سال 92 نیز حدود ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآنی اوقاف از قرآن‌آموزان این مؤسسه بودند و توانستند تمامی رتبه‌ها را در مرحله شهرستان و استان به خود اختصاص داده و سهمیه کشوری مسابقات را کسب کردند.

افتخارات سال ۱۳۹۳

گفتنی است در سال 93 نیز بیش از ۹۵ درصد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن از قرآن‌آموزان این مؤسسه بودند و توانستند تمامی رتبه‌ها را در‌ مرحله شهرستانی در رشته‌های مختلف قرائت، اذان و ترتیل به خود اختصاص داده و به مرحله بعد راه یابند.

قرآن‌آموزان مؤسسه بینه با کسب اکثر رتبه‌های برتر نواحی مختلف آموزش و پرورش در شهر اصفهان در رشته‌های قرائت و اذان و همچنین کسب رتبه‌های برتر در سطح استان، توانستند حدود ۹۰ درصد از سهمیه کشوری این مسابقات را در رشته قرائت و اذان به خود اختصاص دهند، در مرحله کشوری نیز موفق به کسب رتبه دوم این مسابقات در رشته قرائت شدند.


کسب رتبه اول و دوم مسابقات قرآن دانش‌آموزان استعدادهای درخشان در سطح استان و منطقه غرب کشور در مقطع راهنمایی و متوسطه گوشه‌ای از افتخارات این مؤسسه است‌.

شرح فعالیت‌های این مجموعه فرهنگی

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و عنایت به این مطلب که هنر تلاوت قرآن کریم همواره یکی از ابزارهای اصیل و مؤثر در تبلیغ دین مبین اسلام بوده است و با توجه به تأثیر و جذابیت دو‌چندان تلاوت نوجوانان در جذب و علاقه‌مند کردن مردم و علی‌الخصوص ‌نوجوانان به ورود به عرصه قرآن کریم و ایجاد زمینه انس با کتاب وحی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه طرح دوره تخصصی آموزش قرائت قرآن کریم را طراحی و به اجرا‌ گذارده است.



ضرورت اجرای طرح تخصصی آموزش قرائت قرآن کریم

یکی از مشکلاتی که همواره در زمینه ورود نوجوانان به عرصه قرائت قرآن کریم وجود داشته موضوع استعداد‌یابی نوجوانان خوش‌صوت در زمینه قرائت قرآن کریم بوده است.

زیرا داشتن استعداد صوتی کافی در این زمینه شرط لازم ورود افراد به این رشته قرآنی است ولی متأسفانه بسیاری از افراد که این استعداد را دارا هستند، خود اطلاعی از آن نداشته و مراکز مشخصی هم در شهر وجود ندارد که افراد به آن مراجعه و استعداد خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
از سوی دیگر اندک افراد مستعدی هم که به واسطه‌هایی با جلسات سنتی قرآن آشنا می‌شوند جهت رشد و شکوفایی استعداد خود پروسه بلند‌مدتی را باید طی کنند، تا بتوانند به‌عنوان یک قاری ممتاز مطرح شوند.

بدین منظور و جهت متمرکز کردن موضوع شناسایی افراد خوش‌صوت در شهر و استان و همچنین هماهنگ ‌و کوتاه کردن مدت زمان ارائه آموزش‌های لازم در زمینه قرائت قرآن کریم به نوجوانان علاقه‌مند مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه طرح آموزش تخصصی قرائت قرآن کریم را که با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فنی و نیز بهره‌مندی از اساتید مجرب تدوین و طراحی گردیده است را به اجرا‌ گذاشته است.



مرحله استعداد‌یابی

استعداد‌یابی نوجوانان علاقه‌مند در عرصه قرائت قرآن کریم به دو روش گسترده و هماهنگ به‌صورت برگزاری جشنواره‌ها و برگزاری کلاس‌های مقدماتی انجام می‌شود.

الف: برگزاری جشنواره‌ها

جهت برگزاری این جشنواره‌های قرآنی که به منظور شناسایی افراد خوش‌صوت طراحی شده بود ابتدای امر طی یک فراخوان عمومی از تمامی افراد واجد شرایط در محدوده سنی 7 تا 15 سال دعوت می‌شد که در یک مسابقه قرآنی با محوریت قرائت قرآن کریم شرکت کنند.
داوران جشنواره که در سه تیم جداگانه برای هر مقطع سنی مشخص شده بودند پس از استماع فایل‌های صوتی تعداد مشخصی از افراد را که حائز بیشترین امتیاز در هر رده سنی شده بودند انتخاب کرده و به دبیرخانه جشنواره جهت تجلیل و تقدیر لازم معرفی کردند.

ب: برگزاری کلاس‌های مقدماتی

یکی دیگر از شیوه‌هایی که مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه جهت شناسایی نوجوانان خوش‌صوت طراحی و به اجرا‌ گذاشته است برگزاری کلاس‌های مقدماتی آموزش قرائت قرآن کریم است.

در این شیوه علاقه‌مندان با مراجعه به مؤسسه ثبت نام و در یک دوره کوتاه‌مدت 1/5 ماهه حضور و یکی از تلاوت‌های کوتاه اساتید مصری را زیر نظر استاد تمرین می‌کنند و در پایان با شرکت در یک آزمون توانایی صوتی آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند وارد دوره تخصصی آموزش قرائت قرآن کریم شده و آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت. افرادی که به هر دلیل نتوانند در این آزمون موفق شوند به کلاسها و طرح‌های آموزشی دیگر مؤسسه هدایت می‌گردند.

هر ساله بیش از 2000 نفر در این کلاس‌ها شرکت و توانایی صوتی خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.



مرحله آموزشی دوره تخصصی آموزش قرائت قرآن کریم

در این دوره فقط از مربیانی که قدرت تدریس و تربیت قاری داشته باشند استفاده می‌شود. اگرچه شروع این طرح با آموزش صوت و لحن است اما هر یک از افراد در طول طرح از آموزش‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، مفاهیم، ترتیل، وقف و ابتداء، قرآن‌شناسی، معارف قرآن کریم و ...  نیز بهره‌مند می‌شوند.

محتوای آموزشی طرح:
1- لحن
2- روخوانی، روانخوانی و تجوید
3- معارف قرآن کریم
4- فعالیت‌های فوق برنامه
5- اردوی زیارتی مشهد مقدس
6- دیدار با علماء
7- گروه همخوانی نوجوانان بینه‌: این گروه که متشکل از 8 نفر از نوجوانان ممتاز مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه است در کنار آموزش‌های خود به تمرین همخوانی آیاتی از کلام وحی به صورت گروهی می‌پردازند.

8- گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی نوجوانان بینه: این گروه متشکل از 40 نفر از قرآن‌آموزان نوجوان ممتاز مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه هستند و تا‌کنون موفق به اجرای برنامه در همایش‌ها و محافل مختلفی از قبیل صدا و سیمای مرکز استان، جشنواره بین‌المللی شعر کودک و نوجوان، همایش‌های بزرگ مردمی و قرآنی و ... شده است و با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود توانسته افراد زیادی مخصوصاً نوجوانان دیگر را به قرآن و برنامه‌های قرآنی جذب کنند.

9- گروه قرآنی رسالات: به منظور ساماندهی امور مربوط به اعزام قاریان و گروه‌های تواشیح مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه جهت اجرای برنامه‌های قرآنی و تبلیغی و حضور در مسابقات مختلف قرآنی، واحد قرآنی «رسالات»  تشکیل شده است.

امتیازات کسب شده توسط قرآن‌آموزان شرکت‌کننده در دوره‌های تخصصی مؤسسه با گذشت چندین ترم از دوره‌های تخصصی آموزش قرائت قرآن کریم در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه و با توجه به اینکه هیچکدام از این دوره‌ها هنوز به پایان نرسیده است لکن در همین مقدار اندک اجرای طرح بسیاری از قرآن‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح توانسته‌اند امتیازات و رتبه‌های مختلفی را در سطح شهر استان و بعضاً کشور کسب کنند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

الف: بیش از نیمی از رتبه‌های برتر نواحی مختلف آموزش و پرورش در شهر اصفهان متعلق به قرآن‌آموزان این مؤسسه است.

ب: کسب تمامی رتبه‌های برتر رسمی‌ترین و معتبرترین مسابقات قرآنی - مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه - توسط قرآن‌آموزان موسسه در پاییز 1392
در این مسابقات در مقطع سنی زیر 16 سال کلا 59 نفر شرکت نمودند که 50 نفر از آنها از قاریان این مؤسسه بودند و رتبه‌های اول تا ششم نیز که همگی از قرآن‌آموزان مؤسسه بینه بودند به مسابقات استانی راه یافتند.

ج: کسب تمامی رتبه‌های برتر مسابقات قرآنی تلاوت توسط قرآن‌آموزان مؤسسه بینه که توسط دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی کشور برگزار می‌گردید و همزمان با کل کشور در استان اصفهان نیز برگزار شد.

د: قرآن‌آموزان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه در مرحله استانی سی و ششمین دوره مسابقات قرآنی اوقاف و امور خیریه در رشته‌های قرائت و اذان توانستند رتبه‌های برتر مرحله استانی را نیز به خود اختصاص داده و سهمیه ورود به مسابقات کشوری در دو رشته قرائت و اذان را کسب کردند.

ه: ورود به مرحله نهایی سی و پنجمین دوره مسابقات قرآنی اوقاف و امور خیریه در سطح کشور در سال 1392

و: حضور در بیست و یکمین کنگره مسابقات قرآن دانش آموزان استعدادهای درخشان استان‌های منطقه 5 کشور و کسب رتبه‌های برتر مقطع راهنمایی و متوسطه توسط قرآن‌آموزان مؤسسه

برگزاری جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم

در راستای ارتقاء سطح تلاوت قاریان قرآن کریم استان اصفهان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه ‌اقدام به برگزاری جلسات تخصصی آموزش قرائت قرآن کریم با حضور استاد غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، استاد و داور بین‌المللی کشورمان کرده است.
این جلسه از اواسط سال 1390 در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه راه‌اندازی شد و هر هفته قاریان مشتاقی که با اصول اولیه تلاوت قرآن کریم آشنا هستند، از سراسر استان و بعضاً از استان‌های دیگر حضور به هم رسانده و به صورت تخصصی تحت تعلیمات لازم قرار می‌گیرند.

طرح قرآنی بشارت

مبنای اساسی ‌طرح قرآنی بشارت آموزش ترجمه کل قرآن کریم است که مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیًنه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری‌(مدظله‌العالی) و ضرورت یادگیری ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، این طرح را که با روش‌ها و متدهای جدید آموزشی طراحی و تدوین شده برای علاقه‌مندان به آشنایی با مفاهیم و معانی قرآن کریم برگزار می‌کند.

برگزاری محفل بزرگ انس با قرآن کریم

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه با همکاری کمیته‌‌ قرآن ستاد دهه‌ فجر انقلاب اسلامی استان اصفهان به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محفل با شکوه انس با قرآن کریم را برگزار کرد.

این محفل قرآنی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ حیات بخش قرآن‌کریم و ایجاد فضای قرآنی در جامعه، ایجاد ارتباط و آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف جامعه با قاریان و حافظان قرآن‌کریم و گروه‌های تواشیح میهن اسلامی در راستای معرفی چهره‌‌های قرآنی به‌عنوان الگو به نسل جوان و نوجوان و تقویت سطح کیفی و کمی اقشار مختلف قرآنی از طریق اجرای برنامه‌های قرآنی برگزار شد.

مروری بر اهم فعالیت‌های مؤسسه در سال‌های گذشته

1- برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت و حفظ قرآن کریم دانشجویان مسلمان
2- تأمین، تربیت و آموزش مربی قرآن کریم‌
3- برگزاری جشنواره قرآنی کلانشهرها
4- برگزاری مسابقات قرآنی فولاد مبارکه اصفهان
5- برگزاری مسابقات قرآنی سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان
6- برگزاری همایش استانی اذان صلای قدسیان
7- برگزاری طرح فرهنگی ـ قرآنی بیان
8- جشنواره قرآنی آیه‌های فجر
9- طرح فرهنگی ترنج
10- طرح قرآنی آسمان
11- طرح فرهنگی ـ قرآنی تسنیم
12- کلاس‌های پیش‌دبستانی
13- گروه مدیریت فعالیت‌های قرآنی بیان
14- طرح قرآنی بهشت
15- طرح قرآنی اشارات
16- کارگاه‌های آموزشی و همایش هم‌اندیشی مربیان قرآن کریم

captcha