کد خبر: 3177922
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

«طلیعه»؛ طرح تربیت اساتید بومی برای آموزش سبک زندگی

گروه دانشگاه: رئیس اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری طرح طلیعه جهت آموزش زندگی به دانشجویان گفت: در این طرح، دانشجویان از طریق اساتید بومی به آموزش سبک زندگی می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، فاضلی‌پور، رئیس اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی سبک زندگی طرح طلیعه اظهار کرد: طرح طلیعه از نیمه دوم سال 90 در دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز شد و در حال حاضر نیز به‌صورت مداوم با به روز شدن سرفصل‌ها و محتوای مطالب در حال اجراست.

فاضلی پور گفت: این طرح دو بخش اصلی دارد . بخش اول دوره‌های تربیت مربی ویژه اساتید  در خصوص سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است که در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این دوره‌ها پرورش اساتید مجرب و متخصص جهت اعزام و آموزش مباحث اشاره شده به دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور است. بخش دیگر این طرح نیز به برگزاری دوره‌های آموزشی سبک زندگی ویژه دانشجویان سراسر کشور مربوط می‌شود.

وی در تشریح علت برگزاری دوره‌های تربیت مربی افزود: هدف اصلی از برگزاری این طرح شناسایی و آموزش اساتید مجرب و متخصص در خصوص سبک و روش زندگی در استان‌هاست به عبارت ساده‌تر هدف بومی‌سازی در بخش اعزام است؛ چرا که محل زندگی و فرهنگ بومی استان مؤلفه مهمی در بحث سبک زندگی است که در آن به‌طور مستقیم مؤثر است. به‌عنوان مثال فرهنگ و سبک زندگی استان خوزستان تفاوت‌هایی با استان آذربایجان دارد.

فاضلی‌پور افزود: بنابراین با این روش اساتید با توجه به فضای فرهنگی و بومی استان‌ها مباحث خود را ارائه می‌کنند. این همان احیای سنت‌ها و منش صحیح زندگی اسلامی ـ ایرانی است.

وی افزود: در بسیاری از موارد اساتیدی که از تهران به استان‌های مختلف اعزام می‌شوند به دلیل اینکه با فرهنگ و آداب و رسوم استان آشنایی ندارند ممکن است  مشاوره‌هایی در زمینه سبک زندگی دهند که دقیق و مفید نباشند؛ لذا این طرح امکان باز آموزی و احیای سبک زندگی متناسب با آداب و رسوم استان‌ها را برای ما فراهم می‌کند .

فاضلی‌پور ادامه داد: از دیگردلایل اصلی تدوین طرح دوره‌های تربیت مربی در سطح استان‌ها، وجود مشکلات فراوان در اعزام اساتید از تهران به شهرستان‌ها جهت برگزاری دوره سبک زندگی برای دانشجویان بود. این مشکلات شامل مسائل مالی، هزینه‌ها و محدودیت زمانی اساتید جهت حضور در دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های استان‌های محروم و دورافتاده بود.

وی تصریح کرد: طرح تربیت مربی استانی موجب شد که اساتید سبک زندگی متناسب با آداب و رسوم استان‌ها را آموزش ببینند به طوری که با فرهنگ بومی استان آشنایی کامل یافته به راحتی و به تعداد دفعات و زمان‌های  بیشتر در دسترس دانشجویان و دانشگاهیان قرار گیرند. این اساتید به علت بومی بودن می‌توانند حتی در خوابگاه‌های دانشجویی که به لحاظ فرهنگی یکی از بخش‌های مهم دانشگاه محسوب می‌شوند حاضر شده و برای آنها نیز برنامه‌های متناوب داشته باشند.

رئیس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد: دوره تربیت مربی ابتدا در سال 90 ویژه اساتید در دو استان فارس و اصفهان به مدت سه روز برگزار شد و اساتید آموزش دیده در این دوره به‌عنوان اساتید دوره‌های سبک زندگی برای دانشجویان در دانشگاه‌های استان خود معرفی و به فعالیت گرفته شدند.

وی افزود: در این دوره‌ها اساتیدی شرکت می‌کنند که تحصیلات و تخصصشان با مباحث سبک زندگی مانند علوم تربیتی، روانشناسی، معارف، دانش خانواده و مباحثی از این دست مرتبط بوده و دفاتر نهاد این افراد را به‌عنوان اساتید دوره‌های سبک زندگی برای دانشجویان در دانشگاه‌های استان خود معرفی می‌کنند.

فاضلی‌پور گفت: اولین تجربه در دواستان فارس و اصفهان در خصوص برگزاری دوره ویژه اساتید استانی تجربه موفقی محسوب می‌شود.

وی در مورد استقبال دانشجویان از دوره‌های سبک زندگی گفت: در بخش دانشجوئی نیز آمار دوره‌های سبک زندگی ویژه دانشجویان در اولین دوره برگزاری بسیار بالا و قابل توجهی بود. به طوریکه در 6 ماه 130 هزار دانشجو در طرح طلیعه شرکت کردند.

فاضلی‌پور افزود: این آمار موجب شد علاوه بر توجه ویژه به بحث آموزش دانشجویان در خصوص سبک زندگی اهمیت پرروش اساتید بومی سبک زندگی بیشتر جلوه کند.
وی در مورد به روز نمایی سرفصل‌ها و مباحث ارائه شده در این دوره گفت: در سال 92 دوره تربیت اساتید برای سبک زندگی را تحت عنوان دوره‌های معرفت‌افزایی برگزار کردیم و جهت به روز شدن مطالب در سرفصل‌ها بازنگری کرده و به دفاتر اعلام کردیم که با استقبال فراوان دانشگاه‌ها مواجه شد.

وی گفت: در سال مذکور در 13 استان 23 دوره برگزار کردند. در چند استان ، بیش از یک دوره برای اساتید برگزار شد و حدود 1400 استاد در این طرح شرکت کردند .
فاضلی‌پور با اشاره به مباحث و موضوعات ارائه شده در این طرح اضافه کرد: موضوعات این دوره‌ها عبارت بودند از تربیت فرزند و فرزندآوری، مباحث ازدواج (مهارت‌های قبل، حین و بعد از ازدواج)، مدیریت برنامه‌ریزی و اقتصاد خانواده، جمعیت، سبک زندگی خانواده متعالی.

وی ادامه داد: در سال 93 جهت ارتقای سطح کیفی طرح یک بازنگری کلی در طرح کردیم و برای اجرا، آن را با سرفصل‌های جدید به دفاتر نهاد در دانشگاه‌ها اعلام کردیم به گونه‌ای که این طرح تاکنون در 18 استان و تعداد 34 دوره برگزار شده و در برخی استان‌ها نیز در حال برگزاری است تا امروز حدود 3011 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این طرح شرکت کرده‌اند. دربرخی استان‌ها چندین دوره برگزار شده، مثلاً استان خوزستان 3 دوره، سیستان و بلوچستان 3 دوره، خراسان جنوبی، همدان و کرمان هر کدام 2 دوره  برگزار کرده‌اند این امر موجب شد که ما برای برگزاری این دوره با ترافیک هماهنگی استاد مواجه شویم.

فاضلی‌پور درباره  اساتید اعزامی به دانشگاه‌های سراسر کشور جهت آموزش اساتید دانشگاه‌ها بیان کرد: مدرسانی که جهت تدریس به دوره‌های ویژه اساتید دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف اعزام می‌شوند از اساتید تراز اول حوزه مباحث سبک زندگی هستند. در همه مراحل برای تدوین سرفصل‌ها نیزبا این اساتید مشورت و بحث شد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان استقبال از این طرح افزود: یکی از دلایل، بهره‌گیری از موضوعات به روز است که نیاز به گفتمان‌سازی محتوایی در سطح جامعه دارد و دلیل دوم استفاده از اساتید صاحب‌نظر و متخصص در این موضوعات است که باعث ترغیب اساتید برای شرکت در دوره‌های مورد نظر شده  است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که موجب شده تا این دوره‌ها مورد استقبال اساتید قرار گیرد بحث مبتلا به بودن دانشجویان و اساتید به موضوعاتی است که در این دوره‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ چرا که موضوع سبک زندگی از مواردی است که همه افراد در زندگی روزمره با آن سرو کار دارند.

فاضلی پور تأکید کرد: وجود چنین ویژگی‌هایی موجب شد تا افراد مختلفی برای حضور در این دوره‌ها اعلام آمادگی کنند.

مسئول اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها نیز برای آموزش دانشجویان  براساس تخصص اساتید و محتوای دوره‌های گذرانده شده آن‌ها استفاده می‌کند.

فاضلی‌پور در خصوص حمایت از اساتیدی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند و اکنون آماده ارائه مباحث برای دانشجویان هستند، گفت: ما برای تداوم و پشتیباتی از این دوره‌ها طرح  نسیم معرفت را ارائه کرده‌ایم. این طرح شامل بسته‌های فرهنگی آموزشی  است که به طور مرتب و فصلی برای اساتیدی که از طریق این دوره‌ها با ما در مرتبط شدند ارسال می‌شود به عبارت بهتر آموزش و ارتقای سطح علمی اساتید استمرار دارد.

وی افزود: این مطالب هم به‌صورت بسته‌های پستی هم به‌صورت نشریات در قالب پست الکترونیک  و نیز از طریق سامانه آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

captcha