به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست رؤسای انجمنهای علمی ایران با موضوع نظریهپردازی و آزاداندیشی، فرصتهای پیش رو و راهکارهای اجرایی امروز، اول اردیبهشت ماه با حضور محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وحید احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم و سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم و جمعی از رؤسای انجمنهای علمی ایران در سالن جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
بعد از قرائت قرآن که آغازگر این برنامه بود، براری، دبیر کمیسیون انجمن علمی ایران به عرض خیر مقدم و همچنین مشروحی از گزارش فعالیتهای این کمیسیون پرداخت.
وی گفت: بحث کرسیهای آزاداندیشی را در حوزه علم و فناوری باید گسترش دهیم، کرسیها در راستای نام سال که همدلی دولت و ملت است، مذاکرات، نقد تفاهمنامه لوزان و توجه به اینکه اگر توافقنامه ژنو امضا شود؛ فضای بازی برای دانشگاهها ایجاد میشود، برگزار میشوند.
در ادامه وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه یک واقعیت قطعی وجود دارد که در تحقق نظام فعال و پویای علمی صرفاً به صورت دستوری نمیتوانیم کاری انجام دهیم، گفت: انجمنهای علمی نقش مهمی در سیاستهای علمی کشور ایفا میکنند.
وی افزود: انجمنها فارغ از بحثهای تشریفاتی باید نقش عظیم خودشان را داشته باشند. بحث پایش و نگرش نو به این ساختار را در کمیسیونها شروع کردهایم. برای سال ۲۰۱۵ که سال جهانی نور از طرف یونسکو اعلام شده ما مسئولیت آن را به چند انجمن علمی در این رشته واگذار کردهایم. هماهنگی، تصمیمسازی، نقشآفرینی در اقتصاد و ... با کمک انجمنها ان شاء الله محقق شود.
احمدی اظهار کرد: در بحث آییننامه مقابله با تقلب علمی و ... آمادگی داریم که از نظرات انجمنها استفاده کنیم.
در ادامه سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه برخی از دغدغههای مقام معظم رهبری تحقق پیدا نکرده است، گفت: ما هم در حوزه آزاداندیشی و نظریهپردازی با وضع موجود فاصله داریم. این وضعیت و تحقق این هدف مسیر بسیار دشواری است. تحقق این هدف مثل ماجرای دوغ و کره است.
وی افزود: دانشگاه بدون آزاداندیشی، دانشگاه نیست و آزاداندیشی شرط لازم برای تحقق دانشگاه اسلامی است. کسانی که بر عکس تصور میکنند مفهوم درستی از اسلامیشدن دانشگاهها ندارند.
هاشمی اظهار کرد: تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه اسلامی و افق الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی صرفاً از طریق رشد قانونگرایی و با تکیه بر خردورزی و نفی افراطیگری و گسترش سطح مشارکت و رقابت و با دفاع از حقوق اساتید و دانشجویان در یک چارچوب منضبط اجتماعی تحقق پیدا خواهد کرد. اینها تاکیدات مقام معظم رهبری و مفاد مصوبات و اسناد بالادستی است. شعارهای بر عکس این، قانون، دین و دغدغه رهبری نیست.
معاون وزیر علوم عنوان کرد: کرسیها برای تولید علم نیست بلکه هدف، ایجاد فضای تضارب آرا در حوزههای مختلف است. نیاز به جلب مشارکت دانشگاهیان در این حوزه داریم. حتی امروز اگر کسی راجع به خشک شدن دریاچه ارومیه نقد و نظری داشته باشد، متهم به جهتگیری سیاسی میشود.
وی گفت: ما موانعی برای تحقق این هدفها داریم. نیاز داریم به پرهیز از نگاه محافظهکارانه و غیر خلاقانه در دانشگاهها، نیاز به ترویج مناظره علمی و فرهنگی در دانشگاهها داریم. از ضعف فرهنگ گفتوگو رنج میبریم، با موانعی مثل آنچه در دانشگاه شیراز و مشهد رخ داد مواجه هستیم. هنوز با بسیاری از دادستانیها و فرمانداریها مشکل داریم.
هاشمی اظهار کرد: خواسته رهبری، سیاست دولت و سیاست وزارت علوم بر تغییر این وضعیت است. ما حق نداریم صورت مسئله را پاک کنیم و نتیجهای هم از آن نمی گیریم. حق نداریم وجود سلایق مختلف را انکار یا آنها را سرکوب کنیم. برخی معتقدند در دانشگاهها فضای رخوت حاکم است من این ادعا را به کلی رد نمیکنم. آنچه که داریم با آنچه باید داشته باشیم فاصله دارد.
وی گفت: انتظار این است که همراهی و همگامی وزارت علوم و انجمنهای علمی ایران به طور مشخص در دو عرصه زیر تحقق یابد؛ راهها و راهکارهای بهرهگیری از ظرفیت کرسیهای آزاداندیشی شناسایی شود و طرحها و اجرای برنامههای علمی در حوزههای موضوعی هر انجمن انجام گیرد.
بنا بر این گزارش، در ادامه رؤسای انجمنهای علمی به ارائه نظرات خود پرداختند که از مهمترین آنها میتوان به لزوم به رسمیت شناختن انجمنها و حمایت از این نهادهای مردمی اشاره کرد.