کد خبر: 3278921
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
در گفت‌وگوی ایکنا با صاحب‌نظران مطرح شد؛

دلایل موافقان و مخالفان با نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی: با رونمایی از نمونه اولیه «لباس متحدالشکل قاریان» اساتید و قاریان کشورمان نظرات موافق و مخالفی نسبت به این لباس دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) طرح لباس متحد الشکل قاریان ایرانی که از حدود 20 سال پیش در  برخی محافل مطرح بوده است بعد از آغاز به کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی شکل جدی‌تری به خود گرفت و شورای توسعه فرهنگ قرآنی مسئولیت طراحی و آماده‌سازی این لباس متحدالشکل را به شورای عالی قرآن واگذار کرد تا هر چه زودتر تکلیف این لباس مشخص شود و این لباس در جهت هویت‌بخشی قاریان کشورمان در محافل خارجی و حتی محافل داخلی کمک کند.
طی واگذاری مسئولیت طراحی لباس متحدالشکل قاریان به شورای عالی قرآن، این شورا سال گذشته اقدمات اولیه برای طراحی این لباس را انجام و از یکی از کارشناسان و طراحان لباس خواست تا نمونه اولیه طراحی این لباس را با بهره‌گیری از نظرات مسئولان مربوطه، اساتید و قاریان قرآن طراحی کند و «هما فرهنگ رنجبر» که به عنوان طراح این لباس انتخاب شد در طول یکسال گذشته با همکاری و مشورت یک تیم کارشناسی به طراحی لباس مورد نظر پرداخت و طی این یکسال از نظرات اساتید و قاریان قرآن نیز غافل نشد.
بعد از یکسال کار کارشناسی بر روی طراحی لباس متحدالشکل قاریان، سرانجام این لباس پنجشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه در نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن که به همت شورای عالی قرآن برگزار شد با حضور اساتید، قاریان و حافظان قرآن رونمایی شد و در آن مراسم، فرم‌های نظرسنجی بین اساتید و قاریان قرآن حاضر توزیع شد تا نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنها درباره نمونه اولیه این لباس دریافت شود و در صورت لزوم این لباس با تغییراتی روبرو شده و پس از تأیید نهایی از سوی اساتید و قاریان قرآن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارجاع شود و پس از تصویب در این شورا به عنوان لباس متحدالشکل قاریان قرآن معرفی شود تا قاریان قرآن بتوانند از این لباس در مجامع عمومی داخلی و خارجی استفاده کنند.

میرزاجانی: معتقد نیستیم که نمونه اولیه لباس قاریان، کامل است
لباس متحدالشکلی که در این مراسم رونمایی شد شامل؛ پیراهن، کت و شلوار و عبا بود که پیراهن و کت و شلوار در نظر گرفته شده دارای رنگ روشن‌تر بود و عبایی که در نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان ارائه شد دارای رنگ قهوه‌ای با طراحی‌ و حاشیه روشن بود و اساتید و قاریانی که در این مراسم حضور داشتند نظرات موافق و مخالفی نسبت به نوع طراحی لباس و رنگ و فرم آن داشتند.
محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن درباره طراحی این لباس می‌گوید: این لباس هرچند که طرح نهایی نیست اما ماحصل و خروجی جلسات متعدد کارشناسی است و در واقع نمونه پیشنهادی است؛ هر طرحی اگر به مرحله تولید نمونه نرسد و بعد روی فیزیک آن نظرات دریافت و اعمال نشود به راحتی نتیجه مطلوب را به دست نخواهد آورد و این لباس هم‌اکنون به نظرسنجی گذاشته شده است که پس از نظرسنجی از اساتید و قاریان قرآن جلسات کارشناسی خود را برای تغییر طرح این لباس برگزار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه طراحی این لباس به نیابت از شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی شورای عالی قرآن دنبال می‌شود، ادامه می‌دهد: اگر نمونه اولیه این لباس بعد از دریافت نظرات اساتید و قاریان قرآن به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی برسد در قدم‌های بعدی نحوه استفاده از لباس که تمام وقت باشد یا موقت و برای داخل کشور استفاده شود یا برای اعزام‌های خارجی مورد استفاده قرار گیرد بحث و بررسی صورت می‌گیرد. همچنین، بعد از تصویب نهایی طرح لباس متحدالشکل قاریان قرآن از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، درباره استفاده این لباس برای اساتید درجه یک یا قاریان در سطوح ممتاز و بین‌المللی تصمیم‌گیری می‌شود.
میرزاجانی در ادامه می‌گوید: معتقد نیستیم که نمونه اولیه ارائه شده برای لباس متحدالشکل قاریان یک چیز تام و تمام است اما به هر حال این کار را باید از یک جایی شروع می‌کردیم تا به سرانجام برسد.
هرچند که نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان بنا به گفته مسئولان شورای عالی قرآن و طراح این لباس به تأیید گروهی از اساتید و قاریان قرآن رسیده است اما با رونمایی شدن از این لباس اساتید و قاریان قرآن نظرات مختلفی داشته و انتقادات و پیشنهاداتی را نسبت به طرح لباس رونمایی شده بیان می‌کنند.

پورزرگری: با این نمونه صد در صد مخالفم/ عبایی ساده بدون حاشیه باشد

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم نظر خود را درباره نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان قرآن این گونه بیان می‌کند که صددرصد با این طرح لباس مخالفم و این لباس را به هیچ عنوان برای قاریان نمی‌پسندم؛ این لباس با آنچه در ذهن من بوده و با پیشنهاداتی که به شورای عالی قرآن مطرح شده کاملا تفاوت دارد و به هیچ عنوان آن را نمی‌پسندم.
پورزرگری با اعتقاد بر اینکه آن جنس ایرانی بودن ما باید در لباس متحدالشکل قاریان قرآن محفوظ بماند، ادامه می‌دهد: لباسی که برای قاریان قرآن در نظر گرفته می‌شود باید یک مقداری شیک‌تر و شکیل‌تر از نمونه رونمایی شده باشد و در عین سادگی و ایرانی بودن از زیبایی ظاهری هم برخوردار باشد.
وی در ادامه می‌گوید: عبایی که برای لباس متحدالشکل قاریان قرار است استفاده شود باید یک عبای ساده باشد و لزومی ندارد در طراحی این لباس ادای عرب‌ها و سعودی‌ها را در بیاوریم و عباهای طرحدار و عباهایی با حاشیه‌های طلایی استفاده کنیم. اگر قرار است عبا استفاده شود هرچه ساده‌تر باشد بهتر است.

چند گزینه برای تنوع رنگ/ این لباس صرفاً به هنگام تلاوت استفاده شود
این قاری بین‌المللی قرآن عنوان می‌کند: رنگی که برای این لباس انتخاب شده است خوب است اما بهتر است چند گزینه رنگ پیش روی قاریان گذاشته شود تا دست قاری در انتخاب رنگ‌ها باز باشد؛ اگر کت و شلواری طراحی شده است پیراهن آن باید با چند رنگ هماهنگ شود تا قاری در پوشیدن پیراهن زیر کت محدودیت نداشته باشد. همچنین معتقدم این لباس فقط باید در زمان قرائت استفاده شود.

دغاغله: عبای کوتاه اصلاً مناسب نیست
مهدی دغاغله، قاری قرآن و داور مسابقات قرآن کریم نیز ضمن در نظر گرفتن سلیقه‌های مختلف در طراحی و انتخاب لباس قاریان قرآن می‌گوید: به نظر بنده با توجه به بافت متفاوت فرهنگی در کشور ما و تفاوت لباس که یکی از مصادیق و نشانه‌های مهم فرهنگی است به نظر می‌رسد نمونه رونمایی شده از لباس متحدالشکل قاریان مناسب برخی سلیقه‌ها نیست و باید لباسی طراحی شود که در فرهنگ ما قابل پذیرش باشد.
وی با بیان اینکه کوتاهی عبا در این لباس را به هیچ عنوان نمی‌پسندم، ادامه می‌دهد: نمونه اولیه لباس قاریان قرآن که طی روزهای اخیر در شورای عالی قرآن رونمایی شد جای بحث زیادی دارد و باید در جلسات متعدد مورد بحث قرار گیرد.
دغاغله درباره ملاک‌هایی که باید برای انتخاب لباس متحدالشکل قاریان لحاظ شود، می‌گوید: لباس کوتاه از پایین، لباسی است که وهابی‌ها می‌پوشند و عباهای کوتاه علامت لباس وهابی‌ها است و در انتخاب لباس برای قاریان شیعه باید به این نکته کاملا توجه شود و معیارهایی که متناسب با مسلمان و ایرانی بودن ما است مورد توجه قرار کرد. کوتاهی عبا در این لباس به هیچ عنوان خوب نیست.
وی ادامه می‌دهد: کت و شلواری که برای لباس متحدالشکل قاریان در نظر گرفته شده است نماد ایرانی دارد و خیلی عالی است اما همین کت می‌تواند کمی بلندتر هم باشد تا ایرانی‌تر شود اما عبای در نظر گرفته شده برای این نمونه گویا عبا نیست و کوتاه است.

ملک‌شاهی: این نمونه جای بحث و بررسی دارد
علی‌اکبر ملکشاهی، قاری قرآن نیز معتقد است تا لباس را بر تن قاریان نبینیم، نمی‌توانیم نظر دهیم اما به نظر می‌رسد کلیات این لباس خوب است.
ملکشاهی ادامه می‌دهد: نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان که این اواخر در شورای عالی قرآن رونمایی شد، قابل بحث است و باید مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد تا در نهایت مورد پذیرش تمامی سلیقه‌ها باشد.
لباس متحدالشکل قاریان قرآن که به گفته مسئولان شورای عالی قرآن و طراح این لباس با نظر مسئولان مربوطه و اساتید و قاریان قرآن طراحی شده و به شکل کنونی در آمده است پس از رونمایی توسط شورای عالی قرآن به نظرسنجی گذاشته شد تا در نهایت با اعمال نظرات اساتید و قاریان قرآن تغییراتی در این لباس اعمال و طرح نهایی شده برای تصویب نهایی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارجاع شود اما آنچه که باید در نمونه نهایی این لباس لحاظ شود این است که این لباس نه فقط نظر تعداد محدودی از اساتید و قاریان قرآن را جلب کند بلکه باید لباسی باشد که اکثر قاریان و اساتید کشورمان درباره آن اتفاق نظر داشته و از این لباس به راحتی در محافل قرآنی داخل یا خارج از کشور استفاده کنند.

یکی از بچه ها
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۰ - ۱۵:۱۰
0
0
ظاهرا که استادای بزرگمون بیشتر مخالف هستند تا موافق! چه خوبه نظر استاد سعید طوسی رو هم بپرسید ایشون در امر لباس صاحبنظر و با تجربه هستند. ممنونم که پیگیر هستید.
سعید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۰ - ۱۵:۵۷
0
0
و لباس التقوی ذلک خیــــــر
صدق الله العلی العظیم
مهدی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ - ۱۵:۱۲
0
1
همون کت وشلوار با رنگها ی خاص برای سطوح مختلف قاریان وحافظان مانند گروههای تواشیح بسیار بهتر است.
captcha