کد خبر: 3304562
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

انتقاد صریح مسعود سیاح گرجی از برخی بدعت‌گذاری‌ها در تلاوت‌ + فیلم

کانون خبرنگاران نبأ: قاری بین‌المللی کشورمان با انتقاد از برخی بدعت‌ها و رفتارها در قرائت قرآن گفت: برخی فضای روحانی ـ قرآنی را به صحنه تئاتر شبیه می‌کنند و گویا با مستمع با چشمانشان سخن می‌گویند، ارتباط قاری قرآن با ملکوت باید به گونه‌ای عمیق باشد که اصلا متوجه حضار نشود.

مسعود سیاح گرجی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: اتفاقات خیلی نادری طی این چند سال اخیر رخ داده است که آن را نمی‌توان به کل قاریان تعمیم داد و مخصوص چند نفر بیشتر نمی‌شود. مثلا یک وقتی قاری قرآن تلاوت می‌کند، مردم از صوت قاری به وجد می‌آیند و قاریان را تشویق می‌کنند. در مصری‌ها دیدیم که دستی تکان می‌دهند و به نشانه ادب دستی به سینه می‌گذارد و از حضار تشکر ‌کند. ولی دیگر این را ندیده بودیم که بخواهد با مستمع بخندد و این ارتباط را در حد لبخند برقرار کند.

وی با بیان اینکه این مسئله در جامعه مرسوم نبوده است، تصریح کرد: ما اگر پای روایات و صحبت‌های بزرگان هم بنشینیم می‌بینیم که این روش را رد کرده‌اند؛ برخی فضای روحانی ـ قرآنی قرائت را به صحنه تئاتر شبیه می‌کنند. گویا با مستمع با چشمانشان سخن می‌گویند. نیازی به این کارها نیست. چشم باید جای دیگری باشد؛ قاری باید جوری قرآن بخواند که انگار در این عالم نیست. یعنی ارتباطی که با ملکوت برقرار می‌کند باید به گونه‌ای عمیق باشد که اصلا متوجه حضار نشود نه اینکه مستمع را نخواهد ببیند، بلکه بدین معناست که همه حواسش را به خواندن قرآن بدهد و با نگاهش با مستمع صحبت نکند و یا نخندد.

سیاح‌گرجی افزود: خندیدن قاری هنگام قرآن خواندن اصلا توجیح‌پذیر نیست؛ یک بار قرائت قرآنی را که در ماه محرم در یک هیئتی خوانده شده بود و از تلویزیون پخش می‌شد را کارشناسی می‌کردم. در حالی که در فضای هیئت سیاهی عزای حسینی بود، دیدم قاری هنگام خواندن قرآن می‌خندید. این مسئله برای من سوال بود که دلیل خنده این قاری چیست؟ من بروم برای عزای امام حسین(ع) قرآن بخوانم و با مستمعم شروع کنم به خندیدن. این کار پسندیده نیست.

وی افزود: ما نمی‌گوییم که قاری باید همواره عبوس باشد ولی اینکه می‌خواهی جمع حاضر و محیط را تلطیف بکنی، خندیدن دیگر چه توجیهی دارد. باید رفتار خود را کنترل کرد. یا کارهای دیگری می‌کنند، مثلا صحبت می‌کنند. اصلا نباید با کسی صحبت کند، مثلا به او بگویند که وقت کم است و اینجا تلاوت خود را فرود بیاور. قاری به ساعتش اشاره می‌کند تا بگوید ساعت من کار نمی‌کند و این اشتباه است. متأسفانه در جامعه قاریان ما 2 نفر تاکنون این کارها را انجام دادند که ما داریم بازتابش را روی قاریان جوان‌تر و نسل فعلی می‌بینیم.

قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: به عنوان نمونه در مسابقات آموزش وپرورش در سطح کشوری می‌رویم، می‌بینیم که این قاریان همین رفتارهای اشتباه را که از قاریان مشهورهای بزرگ دیده‌اند را دارند پیاده می‌کنند. حتی ممکن است خواندن قرآن را نتوانند به‌درستی پیاده کنند ولی این حواشی را به طور کامل الگو گرفته، پیاده می‌کنند و گمان می‌کنند که کار بسیار خوبی است.

سیاح‌گرجی افزود: ما به قاریانی که مسلط هستند می‌گوییم که قرآن را حفظ کنند و موقع خواندن سرشان را بالا بگیرند تا ارتباطشان با مستمع قطع نشود و بتواند مانند قاریان مصری ارتباط خوبی برقرار کنند. ولی نباید به گونه‌ای غرق احساسات مستمع شویم که اصلا قرآن خواندن، معنویت و خشیت را از یاد ببریم. این سبک قرآن خواندن فکر نمی‌کنم که مرضی نظر پروردگار و امام زمان(عج) باشد.

مدرس شورای عالی قرآن گفت: در شورای عالی قرآن، یک سال و نیم برای دانش‌آموزان و نوجوان نخبه که بیشتر تهرانی بودند تدریس می‌کردم. من همیشه در این جلسات راجع به این مسئله صحبت می‌کردم و همه می‌دانند که من مخالف این مسئله هستم و همیشه می‌گویم. روزی در یکی از این جلسات همین صحبت‌ها را گفتم و مادر یکی از این قاریان با من تماس گرفت و گفت: ما چند سال است که خیلی تلاش می‌کردیم که فرزندم را از این جریانات انحرافی دور نگه دارم ولی او به‌شدت تبعیت می‌کرد. شما چی گفتید که ایشان کلا از این حواشی زده شد و به اشتباه خود پی برده است». همین صحبت‌ها که اینجا مطرح کردم را به ایشان گفتم.

وی ادامه داد: مادر این شخص که خودش نه قاری و نه حافظ نبود و چیزی از جریان تلاوت قرآن نمی‌دانست، چطور این حواشی را متوجه می‌شود؟ می‌گفت: ما حالات این قاری را دوست نداشتیم، این حالات به تلاوت قرآن نمی‌خورد. ما این مسائل را داریم، مردم با ما تماس می‌گیرند و اعتراض‌شان را نشان می‌دهند. درست است که یک سری افراد هم متوجه این اشتباهات نمی‌شوند و خطوط قرمز تلاوت را نمی‌دانند ولی خیلی‌ها هستند که بیزاری خود را از این نوع تلاوت‌ها بیان می‌کنند و از سمت دیگر کسانی هم هستند که از این نوع افراد دفاع می‌کنند.

وی افزود: من نمی‌گوییم از توانایی در تحریر زدن در تلاوت قرآن نباید بهره برد ولی خواندن قرآن خط قرمزهایی دارد که باید رعایت شود. اگر خط قرمز داریم داریم که باید رعایت شود و اگرنه هر کسی هر گونه که خواست قرآن تلاوت کند و نه به سنت رسول الله(ص) بپردازیم و نه احادیت را بررسی کنیم و هر کاری دلمان می‌خواهد انجام دهیم. فکر می‌کنم که قرآن خواندن ما بیشتر از اینکه نشان دادن توانایی خودمان باشد که باید باشد، باید در محدوده مشخص تعریف شود. محدوده‌ای که واقعا اگر قاری در کنار امام زمان(عج) نشست، حضرت بفرماید من تلاوت تو را تأیید می‌کنم. ما در تلاوت مصری‌ها و برخی از اساتید خودمان این مسئله را شاهد هستیم که تلاوت درستی دارند و به معنویت نزدیک است. انسان را به یاد خداوند می‌اندازد وگرنه که هر کسی می‌تواند هرجور که می‌خواهد قرآن بخواند و آن دیگر قاری نیست.

 


قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به قرائت‌های سبعه تصریح کرد: قرائت‌هایی که در جهان اسلام و در فرق اسلامی پذیرفته شده، 7 قرائت هست و بالاخره با اغماض از کل تلاوت‌ها 10 تلاوت را پذیرفته‌اند. حال ببنید که کار به کجا رسیده که قاری بخواهد بگوید که من متمایز هستم و قرآن را خاص تلاوت می‌کنم، می‌رود قرائت «شاذ» را انتخاب می‌کند و تلویزیون هم آن را پخش می‌کند. متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما گرفتار آن هستیم این است که نظارت‌ها در صدا وسیما خیلی ضعیف است، هر تلاوتی را پخش می‌کنند و البته الان نسبت به قبل بهتر شده است. الحمدلله ما خودمان به عنوان ناظران تلاوت‌ها می‌رویم و تلاوت‌ها را بررسی می‌کنیم ولی باز برخی تلاوت‌ها از دست صدا و سیما و شبکه قرآن در می‌رود.

وی گفت: من با چند نفر از قاریان مصری و استادان بزرگی صحبت کردم و تلاوت‌های این گونه را رد کردند. من از استاد «عبدالفتاح طاروتی» سؤال کردم که شما این‌گونه تلاوت‌ها را با این وضعیت چگونه می‌بینید؟ ایشان قسم جلاله خوردند و گفتند این قاری انگار دارد پروردگار خودش را مسخره می‌کنند. عین این مطلب را ایشان به زبان عربی گفت. ایشان گفتند کلام خداوند را نمی‌توانیم هر جور که می‌خواهیم بخوانیم. بعد گفتند مسعود تو فکر می‌کنی که من نمی‌‌توانم این‌گونه بخوانم؟ بعد برایم قرآن را به همان شیوه خواند. با همان تحریر‌ها و حالت‌های آن‌‌چنانی خواند و گفت فکر نکن که نمی‌توانم این‌گونه بخوانم. نه! من نمی‌خواهم این‌گونه بخوانم چون نباید به این شکل بخوانیم.

سیاح‌گرجی ادامه داد: با خیلی از قاریان و اساتید مصری صحبت کردم که همه مخالفت شدید دارند. بعضی‌ها می‌گویند که چون این‌ها خودشان نمی‌توانند بخوانند، به ما حسودی می‌کنند. شما بیایید در تلاوت‌های استاد شحات انور را ببینیم پیدا می‌کنیم. در تلاوت‌های مصطفی اسماعیل از این نوع کارها پیدا می‌کنیم. شاید در جایی قاری یک‌جا یک تحریری زده باشد که بگوید من توانایی آن تحریر را دارم ولی آن‌را 10 هزار بار نزده است. می‌خواسته یک‌جا نشان بدهد. به‌عنوان مثال در ابتهال می‌بینیم که دستش بازتر است. البته اگر به کشور مصر برویم می‌بینیم که ابتهال نیز حساب و کتاب خاص خودش را دارد. اصلا ابتهال یعنی چه؟ یعنی من می‌خواهم متنی را بخوانم که حالت تضرع و خشوع در برابر پروردگار است. می‌خواهم با خضوع در برابر پروردگار خشیت خودم را نشان دهم، حال باید بخندم یا مثلا یک تحریر‌هایی بزنم که بیشتر به درد لهو و لعب و خوانندگی می‌خورد تا خواندن ابتهال.

وی یادآور شد: یک چیز بدتر اینکه اینها درباره اساتیدی که قرآن کریم را سنگین تلاوت می‌کنند، می‌گویند که این‌ها قرآن خواندن بلد نیستند. من از خود این بدعت‌گذاران و طرفداران آن شنیدم که یکی از اساتید بزرگ جهان اسلام را نام می‌برد و می‌گوید که اینها قرآن خواندن بلد نیستد و خیلی ساده قرآن می‌خوانند.

ادامه دارد...

محمد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۳:۵۱
1
2
آیا خود ایشان به این مسائل عمل می کنند نمی دونم
حمید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۴:۳۷
1
3
احسنتم واقعیت تلخ است درست گفتن کاملا
دکتر محمد حسین طلوعی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۸:۵۴
2
6
سلام علیکم
درود خداوبیامبر مکرم اسلام وخاندان طاهر ایشان(سلام الله)بر استاد دکتر حامد شاکرنزاد که با اخلاق قرآنی وتلاوت ناب در جهان اسلام .
که مورد عنایت وتوجه رهبری وانشاءالله حضرت ولی عصر(عج الله)است.باعث جذب واشتیاق عموم مردم به خاصه قشر جوان وحتی مردمان دیگر ادیان به اسلام وقرآن مجید شده است.
برای سلامتی خدمت گزاران قرآن صلوات
مهدی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۲۳:۰۵
0
12
همیشه بعضی افراد در طول تاریخ بوده اند که با نوآوری مخالفت کرده اند. باید بدانید تمامی پیشرفت هایی که تاکنون بشر داشته مدیون ذهن خلاق پیشینیان خودش است.
خود مصطفی اسماعیل، بسیاری الحانی که در تلاوت خود داشته، حاصل ذهن خلاق خودش بوده و تا آن موقع شنیده نشده بود.
اگر همین نوآوری ها نبود، تلاوت قرآن به شکل کنونی دیگر مشاهده نمیشد و همین ایشان نمی توانستند تلاوت قرآن کنند.
چه بسا جوانانی که توسط همین دو قاری جذب قرآن شدند و چه بسا افرادی که بوسیله همین دو قاری مسلمان شدند.
تلاوت چهار چوب و اسلوب دارد ولی این خط قرمز ها که تحریر زیاد نباشد و دست تکان نخورد و لبخند بر چهره قاری نباشدو ... ساخته دست خود ایشان است.
چه بسا همین خشک بودن ها بسیاری را از قرآن و لطایفی که در آن هست دور می کند.
بعضی ها دارند با تمام توان برای ترویج قرآن و بهبود کیفیت تلاوت قرآن وقت می گذارند و از ذهن خلاق خود استفاده می کنند و دائما باعث پیشرفت بشر هستند و بعضی هم که خود مایه ی هیچ پیشرفتی برای قرائت قرآن نبودند عرق ریختن دیگران را می بینند و فقط بلدند مسخره کنند و مخالفت کنند.
انشاالله روزی فرا برسد که افراد بجای اینکه عامل دافعه برای قاری و قرائت قرآن بشوند بتوانند با افکار نیک باعث جذب جوانان به سمت قرآن شوند.
h
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۰۱:۱۰
4
6
خدا رو شکر که بالاخره بعضی از اساتید جرأت کردن که رسماً بیان درباره این جریانات انحرافی تلاوت صحبت کنن و انتقاد کنن، اما بنظرم این حرف زدن ها هم فایده ای نداره. و باید تذکرات جدی داده بشه یا اقدام عملی برای جلوگیری از این رفتارها انجام بشه، وگرنه معلوم نیست این جریانات و بدعت ها تا کجا ادامه پیدا کنه.
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۲:۲۴
6
2
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد سیاح گرجی
از انتفاد صریح و به جای شما استاد بزرگوار بسیار سپاسگذارم، اما نمیدونم با وجود اینکه شما نامی از کسی نبردید چرا بعضی از بزرگوارانی که پیام گذاشتن نام از کسی بردن و سوء ظن دارن ، شایدم تحمل شنیدن حرف راست رو ندارن که انقد به دیگراان شک میکنند . بازهم بسیار ازتون سپاسگذارم و ان شاءالله در سایه حق و قرآن و اهل البیت باشید

التماس دعا

یا علی
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۲:۲۵
3
1
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد سیاح گرجی
از انتفاد صریح و به جای شما استاد بزرگوار بسیار سپاسگزارم، اما نمیدونم با وجود اینکه شما نامی از کسی نبردید چرا بعضی از بزرگوارانی که پیام گذاشتن نام از کسی بردن و سوء ظن دارن ، شایدم تحمل شنیدن حرف راست رو ندارن که انقد به دیگراان شک میکنند . بازهم بسیار ازتون سپاسگزارم و ان شاءالله در سایه حق و قرآن و اهل البیت باشید

التماس دعا

یا علی
خبرنگار
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۳:۴۹
4
0
با سلام
چرایی منفعل شدن بعضی از آقایان و اشخاص را نمی دونم اگه حقه که حله. اگه نابجا ایشون صحبت کرده دلیل بیارین و بگین کجای صحبت ایشون (استاد گرجی) نابجاست
قلی پور
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۴:۵۸
0
1
من دلم میخواد از ابعاد این بدعت ها با خبر شوم
ارسلان نکو مرام
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۵:۰۱
1
2
دم رفیقمون گرم
وکیلی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۵:۰۸
2
2
دوره ی آخر زمانه به خدا آقا فردا جواب کلام الله رو چطوری میدن اینا !
نامدار
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۵:۱۴
0
2
تقوا پیشه کنید
علی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۵:۱۷
2
1
این قد دل امام زمان رو نلرزونید
احمد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۶:۱۴
1
4
این جور صحبت کردن خود اخلاق قرانیست؟ جواب دارد به ولله تهمت زدن ها...خطوط قرمز را شما ها تعیین میکنید که یک قاری در سده های اخیر هم نتوانستیم به گرد پای مصر تحویل دهیم...دلمان به مسابقاتی خوش است که باید یک ایرانی اول شود هر چه معمولی تر بخواند شد قاری چهار چوب شناس...لا اله الا الله...خدا را چه جواب میدهید
امین
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۹ - ۱۷:۵۹
2
6
اولا اینگونه انتقاد ها باید به شخص قاری گفته شود نه در فضای مجازی . دوما قصد شما چیه؟ تخریب یا اصلاح؟اگر قصد اصلاح دارید صراحتا با خود قاری مد نظرتون صحبت کنین.سوما اگر شما سبک بهتری مد نظرتون هست لطفا پیاده بفرمایید تا جوانان به سبک شما علاقه من شود اگر به سبک خودتون ایمان دارید بجای انتقاد کردن ها باید کاری انجام داد.
حسام
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۹:۵۱
1
6
با کلیت حرف ها موافقم اما خدا کند از روی حسادت نباشد
مسعود سیاح گرجی قاری بین المللی قرآن کریم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۲۰:۴۲
4
2
سلام بر همه ی عزیزان.اولا عرض میکنم این مصاحبه به درخواست رسمی خبرگزاری محترم ایکنا تهیه وتنظیم شده ویک کار شخصی وسلیقه ای نیست.ثانیا ما بادو گروه طرف هستیم،یکی مردم عوام از این نظر که موازین تلاوت صحیح را نمی شناسند ومدح وذمشان فایده ای ندارد.اما گروهی که ادعا می‌کنند خواص هستند وموازین اصولی تلاوت را می دانند،باید علمی وعقلی حرف بزنند.وگرنه که احساساتی شدن وطرفداری کور کورانه دردی را دوا نمیکند.این قرآن صاحب دارد،هیچ کس هم با نو آوری درست و عقلی مخالف نیست.اگر اینجا مصر بود تکلیف خیلی چیزها معلوم میشد! ماشاءالله نسل امروزی ها البته به جز عاقل هاشان،احترام به پیشکسوت واستاد را کاملا فراموش کرده اند.واگر رهایشان کنند می آیند با تلاوت شو اجرا میکنند،نعوذ بالله.
از عزیزانی هم که هوشمندانه برخورد کرده اند سپاسگزارم
امیرعلی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ - ۱۳:۵۹
3
1
احسنت بر استاد عزیز وگرانقدرمان جناب آقای حاج مسعود سیاح گرجی.این مطالب که فرمودید حرف قشر زیادی از مردم دیندار است.این قاریان وطرفدارانشون مصداق افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها هستند....باز هم امیدواریم به پشیمانی و هدایت این گروه
مهدی ثقفی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۲۲:۴۶
0
7
با سلام خدمت عزیزان و با تشکر از استاد گرجی عزیز
پس از اینکه مصاحبه استاد بزرگوار و نظرات عزیزان رو خواندم، چند نکته به ذهنم رسید که لازم دونستم مطرح کنم تا برخی مسائل کمی بیشتر روشن بشه.
اولا در مورد تطبیق تلاوت با روایات معصومین علیهم السلام، باید عرض کنم که حتی از تلاوت های قاری مورد نظر استاد گرجی در این مصاحبه هم که بگذریم، در باب همین شیوه معمول تلاوت اساتید ایرانی و مصری (و خود استاد گرجی) هم مؤید صریحی در روایات یافت نمی شود. کافی است به تاریخ مراجعه کنید و ببینید این نوع تلاوت کردن قرآن و با این تنوع لحنی و صوتی چقدر پیشینه دارد. در کل نظر دادن در مورد جواز اینگونه قرآن خواندن از منظر شرع مقدس بحثی فقهی است که تا جایی که بنده اطلاع دارم استاد گرجی فقیه نیستند.
و اگر منظور شما از خط و مشی تعیین شده در روایات، حالاتی چون خشوع و کلیاتی از این قبیل که خودتان هم اشاره کردید باشد، کاملا درست است؛ که البته قضاوت صریح در مورد اینکه فلانی خشوع دارد و فلانی خشوع ندارد، امری است دشوار و اغلب به دور از خشوع است. و هم چنین بیان اینکه (صراحتا یا تلویحا) من هنگام تلاوت در ملکوت هستم و اصلا متوجه مستمعم نیستم ولی فلانی چنین و چنان است، به دور از تقواست. خب اگر قرار است به مستمع توجه نداشت و به تنهایی در ملکوت اعلی سیر کرد (!) خب چه نیازی است که در جمع قرآن بخوانی؟!
و اگرچه رفتار مصریان به نظر من به خودی خود حجت نیست، اما چون اشاره کردید عرض میکنم که "عدم الوجدان لا یدلّ علی عدم الوجود". از فیلم تلاوتهای قاریان متأخر همچون استاد غلوش و ... هم که بگذریم، در میان تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل و استاد محمد عمران تلاوتهایی گوش کرده ام که ایشان در بین تلاوت با مستمعین حرف می زنند و حتی می خندند.
در مورد اختلاف قرائات هم باید عرض کنم که این، یک بحث علمی و تاریخی است و با توجه به اظهاراتتان در این مصاحبه ظاهرا اطلاعات کافی در این زمینه ندارید. خلاصتا عرض میکنم که این قرائات سبعه یا عشره از لحاظ حجیت و اعتبار، هیچ امتیازی نسبت به بسیاری از قرائات دیگر ندارند. دقت کنید که نمی گویم قرائت شاذ و غیر معتبر نداریم؛ سخنم این است که با بررسی تاریخی مشخص می شود که قرائاتی هستند که چه بسا اعتبارشان بیش از قرائاتی باشد که اکنون در میان قرائات سبعه یا عشره پذیرفته شده اند.
نکته جالب دیگ
مهدی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۱۳:۰۹
0
3
احسنت بر آقای ثقفی جزاکم الله خیرا..هر آنچه میخواستم بگم رو اشاره فرمودین
محمد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۱۷:۲۶
0
3
درود بر آقای ثقفی . جناب گرجی نسل امروزی ها احترام اساتید رو نگه می دارند و اون ها رو ارجمند می شمارند ، اما تفاوت امروزی ها با جنابعالی اینه که امروزی ها بین احترام و صلاحیت علمی تفکیک قائل می شن و ضمن احترام به همه پیشکسوتان قرآنی و بوسیدن دست آنان ، اظهار نظر تخصصی را منوط به داشتن صلاحیت علمی می دونن . . .
محمد علی لواسانی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۲۰:۱۷
2
1
با سلام و تحیت
استاد عزیز و گرانقدر همیشه حرف حق تلخ بوده اگه مثل شما اساتید(گرجی) در این میدان از آبرو و اعتبار قرآنی خود مایه نذارند
این اعلام خطر ها دیده نمی شود و سر از ناکجا آباد در میآوریم
خدا پشت و پناهت استاد گرجی
به مولای خودت رجوع کن و ثابت قدم بمون!
مهدی ثقفی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۲۲:۴۵
0
6
با سلام مجدد و تشکر از عزیزانی که لطف داشتند، چون نظر قبلیم کامل ناقص در سایت منتشر شد، ادامه اش رو الان میزارم:


نکته جالب دیگری که فرمودید این بود که اگر قاری ای در بین یک قطعه نفس کشید، این کار اشتباه است و باید با او برخورد شود!!! جدای از اینکه مصری ها هم (مثلا خود استاد مصطفی اسماعیل) چنین کاری انجام می دهند (که باز هم تاکید میکنم به نظر من افعال آنان حجت نیست)، واقعا چه توجیه علمی یا عقلی یا شرعی برای این حرف دارید؟! یعنی اگر قاری وسط تلاوت نفسش تمام شد باید نفس نکشد و خفه شود و جان به جان آفرین تسلیم کند؟!!
حقیقت این است که ظهور فرد مورد نظر، در عرصه تلاوت باعث جذب بسیاری از جوانان به این رشته شده و با صرف نظر از وجهه بین المللی، به سهم خود باعث پویاتر شدن فضای تلاوت کشور شده.
در پایان باید عرض کنم که سخنان بنده به این معنی نیست که از نظر من تلاوت قاری مورد نظر استاد گرجی بدون ایراد است. بنده خود انتقاداتی به این قاری محترم دارم، ولی اگر قرار است انتقاد از روی دلسوزی و محبت و به قصد پیشرفت و اصلاح (و نه خدای ناکرده از روی اغراض دیگر) باشد، روشی که شما در پیش گرفته اید صحیح نیست.
محمد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۱۲:۵۶
0
3
احسنت آقای ثقفی . متاسفانه به علت این که امور قرآنی بعضا به دست افراد کم توان یا احیانا ناتوان در این موارد می افتد ، بعضا سخنانی به گوشمان می خورد که هیچ سند علمی و مدرک معتنابهی ندارد و صرفا نظر اشخاص است که خدا می داند این سخنان را با چه انگیزه ای در جامعه نشر می دهند . آیا به انگیزه اصلاح اوضاع قرآنی کشور است یا . . .
خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند
ربنا لا تجعلنا فی قلوبنا غلا للذین آمنوا . . .
مسعود سیاح گرجی قاری بین المللی قرآن کریم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۰۰:۱۳
4
2
با تشکر از دوستان.بنده مخالف پیشرفت و ابداع در تلاوت نیستم.فقط مخالف کارهایی هستم که خداپسندانه نیست.
محمد ساری
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۰:۱۶
2
1
نمیدونم چرا دوستان سعی در تطهیر و توجیه برخی افراد رو دارن عزیزان ما همه ایرانی هستیم چرا مغلطه میکنید این مبحث اظهر و من الشمس تلاوت شاذ ، تلاوت شاذه پس اگه کسی رو صحبتهای حاج مسعود حرفی داره بسم الله من تقاضا میکنم مناظره بذاریم و از اساتید فن بعنوان حکم و داور استفاده کنیم
سید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۰:۵۸
5
1
واقعا آخرالزان شده بدعت به این آشکاری در عرصه تلاوت و حمایت عده ای عوام از اون
سید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۱:۰۷
2
0
واقعا آخرالزان شده بدعت به این آشکاری در عرصه تلاوت و حمایت عده ای عوام از اون
سید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۴:۰۰
2
0
دوستانیکهفرمایشات استادگرجی رو قبول ندارن لطفا مصاحبه استاد پورزگری رو مطالعه بفرمایند
امیرعلی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ - ۰۱:۳۶
0
1
سلام بر استاد ارجمند جناب حاج آقا پورزرگری عزیز.وهمچنین استاد گرجی گرانقدر.بنده از دوستداران شما اساتید قرآن هستم وتلاوتها را دنبال می کنم.مصاحبه های شماعزیزان بسیار بجابود.فقط بنده تعجب میکنم اگر حرف های شما درست بوده چرا به گروهی برخورده واین قدر جوش میزنند.با اینکه شما اسمی از کسی نبرده اید.طرفداران این قاری ها خیلی احساسی برخورد میکنند.در صورتی که هیچ کس منکر توانایی آقایان نیست.فقط با کارهای غیر عادی وخارج از محدوده ی ایشان مخالفت شده نه با شایستگی های ایشان.به هرحال فکر میکنم شما اساتید روشنگری نموده اید تا عده ای را از رویا به حقیقت بیاورید
سید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ - ۰۸:۱۹
1
1
با سلام
ضمن تایید فرمایشات استاد گرجی عزیز هیچ دقت کردین این عزیزی که همه ایشون رو مصداق صحبتای استاد گرجی میدونن هیچکدوم از این کاراییکه هنگام تلاوت میکنه محضر رهبر عزیزمون نمیکنه!!؟؟؟ چرا بنظرشما!!؟؟
سیدعلی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ - ۰۸:۲۳
2
2
چرا آقای .... نژاد اینکارارو محضر آقا هنگام تلاوت انجام نمیده؟؟؟
بابک
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ - ۱۳:۱۱
1
2
با سلام. جذب جوانان به قران هدفی والاست اما نه به هر وسیله ای. بنده مجلس گرمی میکنم ونام ان را جذب میگذارم.تلاوت قران از روی خشوع و رعایت شان ان از پول در اوردن وشعار دادن جذب جوانان تفاوت دارد.
مجید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ - ۱۵:۳۷
2
1
سلام. با صحبت های حاج آقای گرجی موافقم.
ممنون آقای سید علی.

اگه ایشان در محضر آقا اینطور تلاوت نمیکنن (مثلا به سبک خاص خودشون و با اداهایشان) آیا در محضر امام زمان چگونه تلاوت خواهند کرد؟ در اون زمان و مکان هم این کارها رو میکنند؟

عزیزانی که میگن نحوه ایراد گرفتن و انتقاد درست نیست ایشان یک بحث کلی کرده اند و اسم کس خاصی رو نبرده اند و مشکلی در انتقاد ایشان ندیدم. اگر مورد خاصی هست بفرمایید

محدوده ها باید رعایت شود. اصلا برای تلاوت قرآن محدوده ای هست؟

تشکر از ایکنا که چنین فرصتی رو به اساتید داده
احسان غفوری
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ - ۲۲:۳۰
0
3
با سلام خدمت همه دوستان علی التخصیص جناب استاد گرجی و استاتید حاضر در بحث.
از نظر حقیر جناب آقای ثقفی بسیار علمی و مبنایی نظر دادند ولی بعضا دوستان در جواب ایشان از روی سلایق شخصی و احساسات و جانب گرایانه درج نظر فرمودند.
به جاست اگر نظری هست از روی مبانی علمی و عقلی یا نقلی به صورت کاملا مستند ارائه شود تا مفید فایده همه قرار بگیرد.
مهدی ثقفی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ - ۲۰:۳۱
0
3
با سلام مجدد
برام جالب بود که برخی دوستان نوشته های حقیر رو احساسی خواندند و برخی دیگر طلب دلیل کردند!
از این دوستان صمیمانه تقاضا دارم که یکبار دیگر با دقت نظرات بنده رو مطالعه کنند و اگر مطلبی رو متوجه نشدند سؤال کنند.
و اما اینکه برخی میگویند استاد از شخص خاصی اسم نبردند و ... ، اتفاقا یکی از مشکلات فضای انتقاد و بحث مخصوصا در کشور ما همین است، که به تمام خصوصیات شخص یا اشخاص مورد نقد اشاره میشود بدون ذکر نام تا در حال اضطرار راه گریزی باقی بماند. اگر هم چنین مقصودی در بین نباشد ( که در این مورد قطعا چنین مقصودی در بین نیست) هنگام نقد باید تعارفات مرسوم، در عین حفظ احترام، کنار گذاشته شود تا بتوان به نتیجه مطلوب، که همانا پویایی و پیشرفت است، رسید..
مهدی ثقفی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ - ۲۰:۳۱
0
1
با سلام مجدد
برام جالب بود که برخی دوستان نوشته های حقیر رو احساسی خواندند و برخی دیگر طلب دلیل کردند!
از این دوستان صمیمانه تقاضا دارم که یکبار دیگر با دقت نظرات بنده رو مطالعه کنند و اگر مطلبی رو متوجه نشدند سؤال کنند.
و اما اینکه برخی میگویند استاد از شخص خاصی اسم نبردند و ... ، اتفاقا یکی از مشکلات فضای انتقاد و بحث مخصوصا در کشور ما همین است، که به تمام خصوصیات شخص یا اشخاص مورد نقد اشاره میشود بدون ذکر نام تا در حال اضطرار راه گریزی باقی بماند. اگر هم چنین مقصودی در بین نباشد ( که در این مورد قطعا چنین مقصودی در بین نیست) هنگام نقد باید تعارفات مرسوم، در عین حفظ احترام، کنار گذاشته شود تا بتوان به نتیجه مطلوب، که همانا پویایی و پیشرفت است، رسید..
مهدی ثقفی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ - ۲۰:۳۲
0
4
و اما ایراد سخیفی که آخرین دستاویز برخی شده ( و مطمئنم استاد گرجی هم موافق بنده در این زمینه هستند) این است چرا آقای شاکرنژاد هنگام تلاوت پیش رهبری یکجور است و جاهای دیگر طور دیگر. این عزیزان غافلند ( بخوانید متغافلند) از اینکه هر مجلسی اقتضائات خاص خود را دارد و این ربطی به تقوا و عدم تقوا ندارد (اتفاقا به تقوا نزدیکتر است). از نمونه های ساده این امر که بگذریم (مثلا تفاوت رفتار ما پیش خانواده و پیش دوستان صمیمی نشانه بی تقوایی است؟) میبینیم که مداحان و منبری هایی هم که نزد رهبری مداحی میکنند و منبر میروند، متفاوت با مجالس خصوصی ترشان رفتار میکنند. آیا تلاوت در یک مجلس رسمی ( مثلا اداری) باید مانند تلاوت در جمعی باشد که عاشقان تلاوت از گوشه و کنار برای عشقبازی با قرآن دور هم جمع شده اند؟ قطعا فضا و حس، دو گونه تلاوت را میطلبد. اگر با تلاوت های مرحوم مصطفی اسماعیل و دیگر قاریان مصری کمی انس داشته باشید میبینید که تلاوت های طولانی ای که در محافلی چون مسجد ابوالعلای اسکندریه انجام شده بسیار متفاوت و فنی تر و پیچیده تر است از تلاوت های ساده ای که مثلا در دانشگاه الازهز یا در نماز جمعه صورت گرفته.
این تشخیص فضا و هماهنگی با شرایط یکی از اصول حرفه ای گری و امری پسندیده است که خوشبختانه در بسیاری از قراء ما، از جمله خود استاد گرجی عزیز، یافت میشود.
h
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۰۹:۲۵
0
1
درود بر آقای ثقفی، دقیقا به همه مواردی که در ذهنم بود اشاره کردین!!
مسئله حجت قرار دادن سبک تلاوت قراء مصری که سابقه چندانی هم نداره، محدود کردن قرائت قرآن به قرائتهای سبعه یا عشره، ممنوع بودن نفس گرفتن در بین تلاوت که مشخص نیست از کجا و به دستور چه کسی حرام شده و ...
فقط این مطلب رو باید اضافه کنم که وقتی حلیت شرعی این نوع سبک تلاوت مصری ها که خیلی هم با وقار و متانت میخونن زیر سؤال هست، دیگه در مورد تلاوت این قاری محترمی که تو این صفحه درباره اش بحث شده اصلاً جای هیچ حرفی باقی نمی مونه...
محمد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۱:۲۱
0
1
احسنت آقای ثقفی .
بلا شک حامد شاکرنژاد در حال حاضر فنی ترین و توانمندترین قاری ایران اسلامیه .
بیایم قدر سرمایه ها و مفاخر قرآنیمون رو بدونیم و با بحث های حاشیه ای و احیانا خالی از تقوا فضای قرآنی کشورمون رو فضای کدورت و ناراحتی نکنیم .
چه قدر خوب بود که آقای گرجی به جای این انتقاد حاشیه ای ، یه انتقاد فنی رو مطرح می کردن و زمینه یه بحث فنی و علمی رو در باب تلاوت فراهم می آوردند نه یه بحث حاشیه ای !
مثلا به رویکرد مسابقه گرایی قاریان جوان کشور و کم توانی آنان در ارائه تلاوت های مجلسی و فاخر که ناشی از همین رویکرد مسابقه گرایی است انتقاد می کردند .
ربنا و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین آمنوا . . .
سید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۱:۲۹
1
2
جناب آقای ثقفی با سلام لطفا بفرمایید احکام تنفس حین قرائت چیست؟و فرق آن با احکام وقف چه میباشد و خلاصه تر اینکه تعریف تنفس حین یک فراز چیست و در کجای علم قرائت بدان اشاره شده وصفحه ای که کتب معتبر بدان اشاره کرده اند را هم بفرمایید
علی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۱:۳۲
1
0
آقای ثقفی لطفا مغالطه نفرمایید فن تلاوت و ارئه بعضی از آهنگها با ادا و اطوار حین تلاوت فرق میکنه
شاگردمکتب قرآن
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۲:۱۰
1
1
با سلام
جهت اطلاع جناب ثقفی و دوستانیکه ایشون رو متهم به بحث علمی میکنن!!عرض شود که قاری که حین تلاوت یک فراز نفس میگیره(بخونیدنفس دزدی) این نشان از ناشی گری و ضعفشه دلیل هم اینه که یا از احکام وقف مطلع نیس که با استفاده از اون مثل استاد حصان نفسشو تنظیم کنه و یا بلدنیس برنامه ریزی کنه و الحانشو با معانی و الفاظ هماهنگ کنه همه میدونیم که پرنفس خوندن یک حسنه که عموما با استقبال بینظیر مردم مستمع مواجه میشه حالا شما تصور کن مردم فک میکنن تنفس قاری زیاده و اونو بهمین دلیل ضمن رعایت اصول تلاوت و ارائه الحان خوش تشویق میکنن ولی معلوم میشه آقا یواشکی نفس میگیره تازه این تنفس دزدکی جایی در احکام وقف نداره و کلا مطروده پس توصیه به شما و اون قاری محترمیکه میخواد جان بجان آفرین تسلیم کنه اینه که برید اصول وقف و وصل رو یاد بگیرین یا ورزش کنین خوب تغذیه کنین تا این کارای سخیف رو رواج ندین
شاگردمکتب قرآن
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۲:۲۸
1
1
در ضمن همه میدونیم که استاد شاکرنژاد از مفاخر عالمقرائت در دنیای اسلام خصوصا تشیع میباشند اما بایدقبول کنیم بعضی رفتارهای خلاف عرف جامعه قرآنی در حین تلاوت ایشون وجود داره که انشاا.. باگوش کردن نصیحت ناصحان دلسوز کلا بی عیب و نقص به تلاوت بپردازند و همه لذت ببریم جهت تایید عرایض بنده شما رو ارجاع میدم به پشت صحنه تلاوت ایشون در مسابقات بین المللی اوقاف در دویا سه سال گذشته که صدای داوران خارجی خصوصااستادنعینع بلندشده و شدیدا مخالف رفتار این عزیزمون بودن و حتی به تنظیم نامه اعتراضی هم کشیده شد که بماند
کرامت
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۲:۳۳
1
1
ضمن تشکر از استاد ثقفی لطفا بفرمایند استاد اعظم جناب مصطفی اسماعیل در کدام تلاوت عمل نفس گیری(نفس دزدی) رو انجام دادن و با توجه به کیفیت نچندان مطلوب قرائتهای اونموقع جناب ثقفی چگونه متوجه این موضوع شدن؟!!! با تشکر منتظر پاسخگویی هستم
AHMAD
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۲:۴۱
0
0
آقای ثقفی کی گفته ملاک قاریان مصری نیستن؟اتفاقا ملاک فقط قاریان مصری هستند ظاهرا شما الگوی جدیدی پیداکردین میشه مارو هم مطلع بفرمایید؟البته فقط تو خوندن نه تو عمل
مسعود سیاح گرجی قاری بین المللی قرآن کریم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ - ۱۰:۳۶
0
1
در جواب عزیزانی که گفته اند باید به خود قاری گفته شود، بنده هم خودم وهم خیلی از اساتید را میدانم که تذکر لسانی داده بودند.درباره عدم استفاده از قرائات شاذ در اینترنت مباحث آیت الله سبحانی را در این زمینه دنبال بفرمایید شاید که متوجه بشوید.در زمینه فنی نیز عرض میشود روشهای ممنوعه ای در زمینه بهره گیری از توانیی صوت در قرائت قرآن وجود دارد که متاسفانه در سالهای اخیر همه آنها به کار گرفته شده:تطریب، ترعید،ترقیص،ترجیع،تحزین...اگر در مباحث استاد شاه میوه جستجو بفرمایید معنای این روشها واسالیب ممنوعه را خواهید یافت.حافظا می خور و رندی کن وخوش باش ولی،دام تزویر مکن چون دگران قرآن را...
امیرعلی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ - ۱۴:۲۰
0
0
استاد محمود شحات انور هم در برنامه زنده بشری شبکه قرآن از کارهایی که در جوانی خود انجام داده بودند اظهار پشیمانی کردند.ایشان که بسیار قویتر وشایسته تر هستند به این مطلب صریحا اشاره کردند.ضنما شما عزیزان برای قاری محبوبتان سبک منحصر به فرد قائل هستید که این امر کاملا اشتباه است. ایشان دو تا سه سبک را با هم تلفیق کرده اند به علاوه چند مدل تحریر غیر قرآنی.این سبک نیست.سبک یعنی استاد مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی،شحات انور،شعبان صیاد و....برداشت شما عزیزان از یک سبک جدید،برداشتی عامیانه است.ضمنا استاد گرجی به گفته اساتید فن دارای لهجه فصیح عربی،صدای مصری و تلاوتی با اصالت میباشند که در سن بسیار کم موفق به کسب مقام اول در مالزی شده اند وفرمایشاتشان کاملا علمی وفنی است.
هادی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۲ - ۰۱:۱۷
0
2
با سلام خدمت دوستداران هنر تلاوت قرآن
نظراتِ بعضا عمیق و دلسوزانه ی اعزه ی بزرگوار، حقیر رو بسیار به آینده ی قرآن کشور امیدوار کرد.
ولی با توجه به اینکه انتقادات وارده ی احتمالی با سبک مصاحبه ی رسانه ای اثری بر سبک ومنش این قاری محترم ندارد و همچنانکه ملاحظه شده ،و قتی انتقاد و اعتراضی به ایشان صورت گرفته ، ایشان با یک لبخند ملیح هیچ گونه پاسخی به فرد منتقد و معترض نداده و همان رویه ی پیشین را در تلاوت در پیش میگیرند و همچنان با سبک خاص تلاوتشون ، کسب محبوبیت در بین مردم که مخاطب اول و آخر قاریان قرآن هستند میکنند.
لذا به همه ی منتقدان و معترضان دلسوز و محترم و نیز خود این حقیر نگارنده توصیه میشه که در هر سطحی از سطوح هنر تلاوت هستیم -همانطور که آقا حامد زحمت کشیدند و وقت و عمر شریفشون رو برای ارتقای سطح توانمندی تلاوت خود صرف نمودند - ما هم واقعا برای ارتقای سطوح تلاوتمون تلاش بیشتری کنیم و در نهایت با ارائه ی یک تلاوت ناب ، اصیل ، ماندگار ، معنا محور و البته انشآءالله خالصانه ،آرمانها و انتقادهای خود را به نمایش بگذاریم چراکه آیندگان تلاوت های ما و منش و رفتار های ما را خواهند دید و منصفانه تر و البته دقیقتر قضاوت خواهند کرد
محمدرضا پورزرگری
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۸ - ۱۲:۳۲
0
2
درودبربرادرعزیزوبزرگوارم جناب حاج آقامسعود سیاح گرجی قاری محترم بین المللی، محبوب وخوش الحان که بااقتدابه مولایمان علی (علیه السلام)ومنویات حضرات معصومین (علیهم السلام)وتأسی بر ایه شریفه ولَایَخَافونَ لَوْمَةَ لَائِمْ شجاعانه ازاصالت در تلاوت قران واجتناب ازبدعت درتلاوت دفاع کردند.اجرکم عندالله
میلاد فروتن راد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۱۵:۱۴
0
2
استاد گرامی احسنت که شجاعانه در این هجمه سنگین از حق و حقیقت صحبت میفرمایید.
خانی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۱۱:۵۳
0
2
سلام و درود بر خوبان.اینکه نکته ای و یا انتقادی از برخی دوستان در فضای مجازی وعمومی میشه باید کاملا محطاطانه بوده و در فضای کاملا اختصصای و فنی و در اتاق فکر بحث و بررسی بشه.نشر اینگونه مطالب فضا رو تا حدی متشنج میکنه و خدای نکرده در اذهان افرادی که متخصص در عرصه تلاوت نیستن نیز شبهاتی به وجود میاره.دوستان عزیز همدیگه رو محکوم نکنیم و مبنا بر تقوای دوستان در تلاوت بذاریم.همه ما می دونیم که در همه عرصه ها آسیب وجود داره حتی در تلاوت قران کریم.
اساتید همیشه با رفتار خاضعانه این رو ثابت کردند راه های بهتری هم برای تاثیر مطالب و مفاهیم هست.
رضا
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۲۹ - ۱۰:۵۹
1
0
سلام برای برطرف کردن بعضی شبهاتی که در این مـاحبه آمده است می توانید به مصاحبه ی استاد شاکر نژاد مراجعه کنید.
عرفانيان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۴:۳۵
3
3
جناب گرجي سلام چطور نديديد؟ استاد ابوالعينين وقتي تلاوت مي كردند مي خنديدند آنهم در حضور مقام معظم رهبري! خيلي عجيب است هر كسي كه خندديد فعل حرامي انجام داده است؟ مردم هم عموما" وقتي تلاوت زيبايي را مي بينند و مي شنوند لبخند مي زنند حرام است؟
عاشق شیخ حامد شاکر نژاد..................................................................................
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۱۶:۴۴
10
3
هر کس که نمیتونه تلاوت های بسیاااااااااااااااااااااااااااااااااااااار فنی امیر النغم/شمس القرا/اکبرالقرا/یوسف القرا/اعظم القرا/شیخ القرا/ استااااااااااااااااااااااااااااااااااااد حاج حامد شاکر نژاد عزیز را ببیند.
.
.
.
.برود و بمیرد.... هر چه قدر هم که بد باشه باید خوشحال باشیم که از شیعه کسی هست که سبک داره و در دنیا و در مقابل سنی ها آبرویمان را خریده است.
عرفانيان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ - ۰۹:۰۸
4
1
باسلام و احترام به همه ي عزيزان قرآني بنظر من انتقاد سازنده بسيار كار ارزشمند است ولكن بيشتر انتقادات از آقاحامدشاكرنژاد بوي كينه و خصومت و حسادت را ميدهد و تعجب اينجاست كه بعضا" كساني نظر كارشناسي ميدهند كه از گفتارشان معلوم است ، اهل قرآن نيستند فقط به جهت طرفداري از شخص خاصي اظهار وجود مي كنند. لذا ، كساني كه فكر ميكنند ميتوانند هم سطح حاج حامد قرآن بخونند بسم ا... ولي خيلي از اين معروفين رو ميشناسم كه تلاوت تحقيق نمي تونند انجام بدهند ترتيل خواني مي كنند. والعاقبه للمتقين
عرفانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۲۰:۴۴
0
1
+98 912 . . . . 763:
با سلام خدمت بزرگواران گرامی.
با توجه به اینکه مراجعات و پیام ها و سوالات زیادی ازحقیر مبنی براینکه آیا بنده در ذیل این مصاحبه استادگرجی عزیز, با نام (عرفانیان) نظراتی را درج نموده ام: لذا از همین تریبون بدون توجه به محتوای مصاحبه و نظرات درج شده , مشابهت این نام را صرفا تشابه اسمی اعلام داشته و این نظرات, از سوی اینجانب نمی باشد.
خداوند تمامی خادمین واقعی قرآن رو محفوظ بفرماید.
من الله التوفیق
قاری قرآن مهندس مسعود عرفانیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۰۵ - ۰۵:۲۴
0
7
خیلی عجیبه! برای لبخند زدن در هنگام تلاوت که بعضی از قراء مصری هم این کار رو میکنن این همه جنجال راه انداختید!؟ کسی ندونه فکر میکنه طرف قهقهه زده! چرا اینقدر عصبیت تو کلامتون هست!؟ آیا این اخلاق قرآنیه؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ - ۱۸:۰۶
0
4
سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان
با تمام احترامی که برای استاد سیاح قائل هستم ولی سخنان ایشان را غیر قابل پذیرش می دانم. قاری مورد نظر استاد سیاح که همه ما این عزیز را میشناسیم هنگام قرائت حرکات زننده ای ندارد. بلکه این اشارات از نظر استاد شاکر نژاد برای تفهیم مخاطب به کار میرود و شایسته نیست اینقدر مورد انتقاد باشد.
ضمنا ایشان خود در کلاس های حوزه علمیه نیز شرکت کرده و با معارف قرآن نیز آشنایی دارند و طبیعی است شیوه تلاوت درستی را انتخاب می کنند.
مصطفی ایمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۱۷:۲۴
0
4
صحبت شما درست است که ما نباید وسط تلاوت قرآن بخندیم ولی وقتی مستمعین زیاد از حد خود شیرینی می کنند قاری هم بعضی مواقع لبخند میزند یا مواقعی که یکی از نادان ها بلند می شود و قاری را می بوسد و قاری از این واکنش مستمع نادان خنده اش می گیرد این دیگر تقصیر قاری نیست چرا که تقصیر آن مستمعین نادان است که حد و حدود تشویق را نمی دانند و وسط تلاوت قاری می پرند


یک صحبتی دیگر هم شما داشتید که بعضی ها تلاوت آن قاری مصری را بلد نیستند ولی حواشی آن را بلدند این کار در همه ی قراء ما نیست چرا که قاریانی نیز هستند که سبک آن قاری را هم خیلی خوب اجرا می کنند ولی در استفاده از حواشی آن قاری زیاده روی می کنند .
captcha