مسعود سیاح گرجی، قاری بینالمللی قرآن در گفتوگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: اتفاقات خیلی نادری طی این چند سال اخیر رخ داده است که آن را نمیتوان به کل قاریان تعمیم داد و مخصوص چند نفر بیشتر نمیشود. مثلا یک وقتی قاری قرآن تلاوت میکند، مردم از صوت قاری به وجد میآیند و قاریان را تشویق میکنند. در مصریها دیدیم که دستی تکان میدهند و به نشانه ادب دستی به سینه میگذارد و از حضار تشکر کند. ولی دیگر این را ندیده بودیم که بخواهد با مستمع بخندد و این ارتباط را در حد لبخند برقرار کند.
وی با بیان اینکه این مسئله در جامعه مرسوم نبوده است، تصریح کرد: ما اگر پای روایات و صحبتهای بزرگان هم بنشینیم میبینیم که این روش را رد کردهاند؛ برخی فضای روحانی ـ قرآنی قرائت را به صحنه تئاتر شبیه میکنند. گویا با مستمع با چشمانشان سخن میگویند. نیازی به این کارها نیست. چشم باید جای دیگری باشد؛ قاری باید جوری قرآن بخواند که انگار در این عالم نیست. یعنی ارتباطی که با ملکوت برقرار میکند باید به گونهای عمیق باشد که اصلا متوجه حضار نشود نه اینکه مستمع را نخواهد ببیند، بلکه بدین معناست که همه حواسش را به خواندن قرآن بدهد و با نگاهش با مستمع صحبت نکند و یا نخندد.
سیاحگرجی افزود: خندیدن قاری هنگام قرآن خواندن اصلا توجیحپذیر نیست؛ یک بار قرائت قرآنی را که در ماه محرم در یک هیئتی خوانده شده بود و از تلویزیون پخش میشد را کارشناسی میکردم. در حالی که در فضای هیئت سیاهی عزای حسینی بود، دیدم قاری هنگام خواندن قرآن میخندید. این مسئله برای من سوال بود که دلیل خنده این قاری چیست؟ من بروم برای عزای امام حسین(ع) قرآن بخوانم و با مستمعم شروع کنم به خندیدن. این کار پسندیده نیست.
وی افزود: ما نمیگوییم که قاری باید همواره عبوس باشد ولی اینکه میخواهی جمع حاضر و محیط را تلطیف بکنی، خندیدن دیگر چه توجیهی دارد. باید رفتار خود را کنترل کرد. یا کارهای دیگری میکنند، مثلا صحبت میکنند. اصلا نباید با کسی صحبت کند، مثلا به او بگویند که وقت کم است و اینجا تلاوت خود را فرود بیاور. قاری به ساعتش اشاره میکند تا بگوید ساعت من کار نمیکند و این اشتباه است. متأسفانه در جامعه قاریان ما 2 نفر تاکنون این کارها را انجام دادند که ما داریم بازتابش را روی قاریان جوانتر و نسل فعلی میبینیم.
قاری بینالمللی قرآن تصریح کرد: به عنوان نمونه در مسابقات آموزش وپرورش در سطح کشوری میرویم، میبینیم که این قاریان همین رفتارهای اشتباه را که از قاریان مشهورهای بزرگ دیدهاند را دارند پیاده میکنند. حتی ممکن است خواندن قرآن را نتوانند بهدرستی پیاده کنند ولی این حواشی را به طور کامل الگو گرفته، پیاده میکنند و گمان میکنند که کار بسیار خوبی است.
سیاحگرجی افزود: ما به قاریانی که مسلط هستند میگوییم که قرآن را حفظ کنند و موقع خواندن سرشان را بالا بگیرند تا ارتباطشان با مستمع قطع نشود و بتواند مانند قاریان مصری ارتباط خوبی برقرار کنند. ولی نباید به گونهای غرق احساسات مستمع شویم که اصلا قرآن خواندن، معنویت و خشیت را از یاد ببریم. این سبک قرآن خواندن فکر نمیکنم که مرضی نظر پروردگار و امام زمان(عج) باشد.
مدرس شورای عالی قرآن گفت: در شورای عالی قرآن، یک سال و نیم برای دانشآموزان و نوجوان نخبه که بیشتر تهرانی بودند تدریس میکردم. من همیشه در این جلسات راجع به این مسئله صحبت میکردم و همه میدانند که من مخالف این مسئله هستم و همیشه میگویم. روزی در یکی از این جلسات همین صحبتها را گفتم و مادر یکی از این قاریان با من تماس گرفت و گفت: ما چند سال است که خیلی تلاش میکردیم که فرزندم را از این جریانات انحرافی دور نگه دارم ولی او بهشدت تبعیت میکرد. شما چی گفتید که ایشان کلا از این حواشی زده شد و به اشتباه خود پی برده است». همین صحبتها که اینجا مطرح کردم را به ایشان گفتم.
وی ادامه داد: مادر این شخص که خودش نه قاری و نه حافظ نبود و چیزی از جریان تلاوت قرآن نمیدانست، چطور این حواشی را متوجه میشود؟ میگفت: ما حالات این قاری را دوست نداشتیم، این حالات به تلاوت قرآن نمیخورد. ما این مسائل را داریم، مردم با ما تماس میگیرند و اعتراضشان را نشان میدهند. درست است که یک سری افراد هم متوجه این اشتباهات نمیشوند و خطوط قرمز تلاوت را نمیدانند ولی خیلیها هستند که بیزاری خود را از این نوع تلاوتها بیان میکنند و از سمت دیگر کسانی هم هستند که از این نوع افراد دفاع میکنند.
وی افزود: من نمیگوییم از توانایی در تحریر زدن در تلاوت قرآن نباید بهره برد ولی خواندن قرآن خط قرمزهایی دارد که باید رعایت شود. اگر خط قرمز داریم داریم که باید رعایت شود و اگرنه هر کسی هر گونه که خواست قرآن تلاوت کند و نه به سنت رسول الله(ص) بپردازیم و نه احادیت را بررسی کنیم و هر کاری دلمان میخواهد انجام دهیم. فکر میکنم که قرآن خواندن ما بیشتر از اینکه نشان دادن توانایی خودمان باشد که باید باشد، باید در محدوده مشخص تعریف شود. محدودهای که واقعا اگر قاری در کنار امام زمان(عج) نشست، حضرت بفرماید من تلاوت تو را تأیید میکنم. ما در تلاوت مصریها و برخی از اساتید خودمان این مسئله را شاهد هستیم که تلاوت درستی دارند و به معنویت نزدیک است. انسان را به یاد خداوند میاندازد وگرنه که هر کسی میتواند هرجور که میخواهد قرآن بخواند و آن دیگر قاری نیست.
قاری بینالمللی قرآن با اشاره به قرائتهای سبعه تصریح کرد: قرائتهایی که در جهان اسلام و در فرق اسلامی پذیرفته شده، 7 قرائت هست و بالاخره با اغماض از کل تلاوتها 10 تلاوت را پذیرفتهاند. حال ببنید که کار به کجا رسیده که قاری بخواهد بگوید که من متمایز هستم و قرآن را خاص تلاوت میکنم، میرود قرائت «شاذ» را انتخاب میکند و تلویزیون هم آن را پخش میکند. متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما گرفتار آن هستیم این است که نظارتها در صدا وسیما خیلی ضعیف است، هر تلاوتی را پخش میکنند و البته الان نسبت به قبل بهتر شده است. الحمدلله ما خودمان به عنوان ناظران تلاوتها میرویم و تلاوتها را بررسی میکنیم ولی باز برخی تلاوتها از دست صدا و سیما و شبکه قرآن در میرود.
وی گفت: من با چند نفر از قاریان مصری و استادان بزرگی صحبت کردم و تلاوتهای این گونه را رد کردند. من از استاد «عبدالفتاح طاروتی» سؤال کردم که شما اینگونه تلاوتها را با این وضعیت چگونه میبینید؟ ایشان قسم جلاله خوردند و گفتند این قاری انگار دارد پروردگار خودش را مسخره میکنند. عین این مطلب را ایشان به زبان عربی گفت. ایشان گفتند کلام خداوند را نمیتوانیم هر جور که میخواهیم بخوانیم. بعد گفتند مسعود تو فکر میکنی که من نمیتوانم اینگونه بخوانم؟ بعد برایم قرآن را به همان شیوه خواند. با همان تحریرها و حالتهای آنچنانی خواند و گفت فکر نکن که نمیتوانم اینگونه بخوانم. نه! من نمیخواهم اینگونه بخوانم چون نباید به این شکل بخوانیم.
سیاحگرجی ادامه داد: با خیلی از قاریان و اساتید مصری صحبت کردم که همه مخالفت شدید دارند. بعضیها میگویند که چون اینها خودشان نمیتوانند بخوانند، به ما حسودی میکنند. شما بیایید در تلاوتهای استاد شحات انور را ببینیم پیدا میکنیم. در تلاوتهای مصطفی اسماعیل از این نوع کارها پیدا میکنیم. شاید در جایی قاری یکجا یک تحریری زده باشد که بگوید من توانایی آن تحریر را دارم ولی آنرا 10 هزار بار نزده است. میخواسته یکجا نشان بدهد. بهعنوان مثال در ابتهال میبینیم که دستش بازتر است. البته اگر به کشور مصر برویم میبینیم که ابتهال نیز حساب و کتاب خاص خودش را دارد. اصلا ابتهال یعنی چه؟ یعنی من میخواهم متنی را بخوانم که حالت تضرع و خشوع در برابر پروردگار است. میخواهم با خضوع در برابر پروردگار خشیت خودم را نشان دهم، حال باید بخندم یا مثلا یک تحریرهایی بزنم که بیشتر به درد لهو و لعب و خوانندگی میخورد تا خواندن ابتهال.
وی یادآور شد: یک چیز بدتر اینکه اینها درباره اساتیدی که قرآن کریم را سنگین تلاوت میکنند، میگویند که اینها قرآن خواندن بلد نیستند. من از خود این بدعتگذاران و طرفداران آن شنیدم که یکی از اساتید بزرگ جهان اسلام را نام میبرد و میگوید که اینها قرآن خواندن بلد نیستد و خیلی ساده قرآن میخوانند.
ادامه دارد...
درود خداوبیامبر مکرم اسلام وخاندان طاهر ایشان(سلام الله)بر استاد دکتر حامد شاکرنزاد که با اخلاق قرآنی وتلاوت ناب در جهان اسلام .
که مورد عنایت وتوجه رهبری وانشاءالله حضرت ولی عصر(عج الله)است.باعث جذب واشتیاق عموم مردم به خاصه قشر جوان وحتی مردمان دیگر ادیان به اسلام وقرآن مجید شده است.
برای سلامتی خدمت گزاران قرآن صلوات
خود مصطفی اسماعیل، بسیاری الحانی که در تلاوت خود داشته، حاصل ذهن خلاق خودش بوده و تا آن موقع شنیده نشده بود.
اگر همین نوآوری ها نبود، تلاوت قرآن به شکل کنونی دیگر مشاهده نمیشد و همین ایشان نمی توانستند تلاوت قرآن کنند.
چه بسا جوانانی که توسط همین دو قاری جذب قرآن شدند و چه بسا افرادی که بوسیله همین دو قاری مسلمان شدند.
تلاوت چهار چوب و اسلوب دارد ولی این خط قرمز ها که تحریر زیاد نباشد و دست تکان نخورد و لبخند بر چهره قاری نباشدو ... ساخته دست خود ایشان است.
چه بسا همین خشک بودن ها بسیاری را از قرآن و لطایفی که در آن هست دور می کند.
بعضی ها دارند با تمام توان برای ترویج قرآن و بهبود کیفیت تلاوت قرآن وقت می گذارند و از ذهن خلاق خود استفاده می کنند و دائما باعث پیشرفت بشر هستند و بعضی هم که خود مایه ی هیچ پیشرفتی برای قرائت قرآن نبودند عرق ریختن دیگران را می بینند و فقط بلدند مسخره کنند و مخالفت کنند.
انشاالله روزی فرا برسد که افراد بجای اینکه عامل دافعه برای قاری و قرائت قرآن بشوند بتوانند با افکار نیک باعث جذب جوانان به سمت قرآن شوند.
از انتفاد صریح و به جای شما استاد بزرگوار بسیار سپاسگذارم، اما نمیدونم با وجود اینکه شما نامی از کسی نبردید چرا بعضی از بزرگوارانی که پیام گذاشتن نام از کسی بردن و سوء ظن دارن ، شایدم تحمل شنیدن حرف راست رو ندارن که انقد به دیگراان شک میکنند . بازهم بسیار ازتون سپاسگذارم و ان شاءالله در سایه حق و قرآن و اهل البیت باشید
التماس دعا
یا علی
از انتفاد صریح و به جای شما استاد بزرگوار بسیار سپاسگزارم، اما نمیدونم با وجود اینکه شما نامی از کسی نبردید چرا بعضی از بزرگوارانی که پیام گذاشتن نام از کسی بردن و سوء ظن دارن ، شایدم تحمل شنیدن حرف راست رو ندارن که انقد به دیگراان شک میکنند . بازهم بسیار ازتون سپاسگزارم و ان شاءالله در سایه حق و قرآن و اهل البیت باشید
التماس دعا
یا علی
چرایی منفعل شدن بعضی از آقایان و اشخاص را نمی دونم اگه حقه که حله. اگه نابجا ایشون صحبت کرده دلیل بیارین و بگین کجای صحبت ایشون (استاد گرجی) نابجاست
از عزیزانی هم که هوشمندانه برخورد کرده اند سپاسگزارم
پس از اینکه مصاحبه استاد بزرگوار و نظرات عزیزان رو خواندم، چند نکته به ذهنم رسید که لازم دونستم مطرح کنم تا برخی مسائل کمی بیشتر روشن بشه.
اولا در مورد تطبیق تلاوت با روایات معصومین علیهم السلام، باید عرض کنم که حتی از تلاوت های قاری مورد نظر استاد گرجی در این مصاحبه هم که بگذریم، در باب همین شیوه معمول تلاوت اساتید ایرانی و مصری (و خود استاد گرجی) هم مؤید صریحی در روایات یافت نمی شود. کافی است به تاریخ مراجعه کنید و ببینید این نوع تلاوت کردن قرآن و با این تنوع لحنی و صوتی چقدر پیشینه دارد. در کل نظر دادن در مورد جواز اینگونه قرآن خواندن از منظر شرع مقدس بحثی فقهی است که تا جایی که بنده اطلاع دارم استاد گرجی فقیه نیستند.
و اگر منظور شما از خط و مشی تعیین شده در روایات، حالاتی چون خشوع و کلیاتی از این قبیل که خودتان هم اشاره کردید باشد، کاملا درست است؛ که البته قضاوت صریح در مورد اینکه فلانی خشوع دارد و فلانی خشوع ندارد، امری است دشوار و اغلب به دور از خشوع است. و هم چنین بیان اینکه (صراحتا یا تلویحا) من هنگام تلاوت در ملکوت هستم و اصلا متوجه مستمعم نیستم ولی فلانی چنین و چنان است، به دور از تقواست. خب اگر قرار است به مستمع توجه نداشت و به تنهایی در ملکوت اعلی سیر کرد (!) خب چه نیازی است که در جمع قرآن بخوانی؟!
و اگرچه رفتار مصریان به نظر من به خودی خود حجت نیست، اما چون اشاره کردید عرض میکنم که "عدم الوجدان لا یدلّ علی عدم الوجود". از فیلم تلاوتهای قاریان متأخر همچون استاد غلوش و ... هم که بگذریم، در میان تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل و استاد محمد عمران تلاوتهایی گوش کرده ام که ایشان در بین تلاوت با مستمعین حرف می زنند و حتی می خندند.
در مورد اختلاف قرائات هم باید عرض کنم که این، یک بحث علمی و تاریخی است و با توجه به اظهاراتتان در این مصاحبه ظاهرا اطلاعات کافی در این زمینه ندارید. خلاصتا عرض میکنم که این قرائات سبعه یا عشره از لحاظ حجیت و اعتبار، هیچ امتیازی نسبت به بسیاری از قرائات دیگر ندارند. دقت کنید که نمی گویم قرائت شاذ و غیر معتبر نداریم؛ سخنم این است که با بررسی تاریخی مشخص می شود که قرائاتی هستند که چه بسا اعتبارشان بیش از قرائاتی باشد که اکنون در میان قرائات سبعه یا عشره پذیرفته شده اند.
نکته جالب دیگ
استاد عزیز و گرانقدر همیشه حرف حق تلخ بوده اگه مثل شما اساتید(گرجی) در این میدان از آبرو و اعتبار قرآنی خود مایه نذارند
این اعلام خطر ها دیده نمی شود و سر از ناکجا آباد در میآوریم
خدا پشت و پناهت استاد گرجی
به مولای خودت رجوع کن و ثابت قدم بمون!
نکته جالب دیگری که فرمودید این بود که اگر قاری ای در بین یک قطعه نفس کشید، این کار اشتباه است و باید با او برخورد شود!!! جدای از اینکه مصری ها هم (مثلا خود استاد مصطفی اسماعیل) چنین کاری انجام می دهند (که باز هم تاکید میکنم به نظر من افعال آنان حجت نیست)، واقعا چه توجیه علمی یا عقلی یا شرعی برای این حرف دارید؟! یعنی اگر قاری وسط تلاوت نفسش تمام شد باید نفس نکشد و خفه شود و جان به جان آفرین تسلیم کند؟!!
حقیقت این است که ظهور فرد مورد نظر، در عرصه تلاوت باعث جذب بسیاری از جوانان به این رشته شده و با صرف نظر از وجهه بین المللی، به سهم خود باعث پویاتر شدن فضای تلاوت کشور شده.
در پایان باید عرض کنم که سخنان بنده به این معنی نیست که از نظر من تلاوت قاری مورد نظر استاد گرجی بدون ایراد است. بنده خود انتقاداتی به این قاری محترم دارم، ولی اگر قرار است انتقاد از روی دلسوزی و محبت و به قصد پیشرفت و اصلاح (و نه خدای ناکرده از روی اغراض دیگر) باشد، روشی که شما در پیش گرفته اید صحیح نیست.
خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند
ربنا لا تجعلنا فی قلوبنا غلا للذین آمنوا . . .
ضمن تایید فرمایشات استاد گرجی عزیز هیچ دقت کردین این عزیزی که همه ایشون رو مصداق صحبتای استاد گرجی میدونن هیچکدوم از این کاراییکه هنگام تلاوت میکنه محضر رهبر عزیزمون نمیکنه!!؟؟؟ چرا بنظرشما!!؟؟
ممنون آقای سید علی.
اگه ایشان در محضر آقا اینطور تلاوت نمیکنن (مثلا به سبک خاص خودشون و با اداهایشان) آیا در محضر امام زمان چگونه تلاوت خواهند کرد؟ در اون زمان و مکان هم این کارها رو میکنند؟
عزیزانی که میگن نحوه ایراد گرفتن و انتقاد درست نیست ایشان یک بحث کلی کرده اند و اسم کس خاصی رو نبرده اند و مشکلی در انتقاد ایشان ندیدم. اگر مورد خاصی هست بفرمایید
محدوده ها باید رعایت شود. اصلا برای تلاوت قرآن محدوده ای هست؟
تشکر از ایکنا که چنین فرصتی رو به اساتید داده
از نظر حقیر جناب آقای ثقفی بسیار علمی و مبنایی نظر دادند ولی بعضا دوستان در جواب ایشان از روی سلایق شخصی و احساسات و جانب گرایانه درج نظر فرمودند.
به جاست اگر نظری هست از روی مبانی علمی و عقلی یا نقلی به صورت کاملا مستند ارائه شود تا مفید فایده همه قرار بگیرد.
برام جالب بود که برخی دوستان نوشته های حقیر رو احساسی خواندند و برخی دیگر طلب دلیل کردند!
از این دوستان صمیمانه تقاضا دارم که یکبار دیگر با دقت نظرات بنده رو مطالعه کنند و اگر مطلبی رو متوجه نشدند سؤال کنند.
و اما اینکه برخی میگویند استاد از شخص خاصی اسم نبردند و ... ، اتفاقا یکی از مشکلات فضای انتقاد و بحث مخصوصا در کشور ما همین است، که به تمام خصوصیات شخص یا اشخاص مورد نقد اشاره میشود بدون ذکر نام تا در حال اضطرار راه گریزی باقی بماند. اگر هم چنین مقصودی در بین نباشد ( که در این مورد قطعا چنین مقصودی در بین نیست) هنگام نقد باید تعارفات مرسوم، در عین حفظ احترام، کنار گذاشته شود تا بتوان به نتیجه مطلوب، که همانا پویایی و پیشرفت است، رسید..
برام جالب بود که برخی دوستان نوشته های حقیر رو احساسی خواندند و برخی دیگر طلب دلیل کردند!
از این دوستان صمیمانه تقاضا دارم که یکبار دیگر با دقت نظرات بنده رو مطالعه کنند و اگر مطلبی رو متوجه نشدند سؤال کنند.
و اما اینکه برخی میگویند استاد از شخص خاصی اسم نبردند و ... ، اتفاقا یکی از مشکلات فضای انتقاد و بحث مخصوصا در کشور ما همین است، که به تمام خصوصیات شخص یا اشخاص مورد نقد اشاره میشود بدون ذکر نام تا در حال اضطرار راه گریزی باقی بماند. اگر هم چنین مقصودی در بین نباشد ( که در این مورد قطعا چنین مقصودی در بین نیست) هنگام نقد باید تعارفات مرسوم، در عین حفظ احترام، کنار گذاشته شود تا بتوان به نتیجه مطلوب، که همانا پویایی و پیشرفت است، رسید..
این تشخیص فضا و هماهنگی با شرایط یکی از اصول حرفه ای گری و امری پسندیده است که خوشبختانه در بسیاری از قراء ما، از جمله خود استاد گرجی عزیز، یافت میشود.
مسئله حجت قرار دادن سبک تلاوت قراء مصری که سابقه چندانی هم نداره، محدود کردن قرائت قرآن به قرائتهای سبعه یا عشره، ممنوع بودن نفس گرفتن در بین تلاوت که مشخص نیست از کجا و به دستور چه کسی حرام شده و ...
فقط این مطلب رو باید اضافه کنم که وقتی حلیت شرعی این نوع سبک تلاوت مصری ها که خیلی هم با وقار و متانت میخونن زیر سؤال هست، دیگه در مورد تلاوت این قاری محترمی که تو این صفحه درباره اش بحث شده اصلاً جای هیچ حرفی باقی نمی مونه...
بلا شک حامد شاکرنژاد در حال حاضر فنی ترین و توانمندترین قاری ایران اسلامیه .
بیایم قدر سرمایه ها و مفاخر قرآنیمون رو بدونیم و با بحث های حاشیه ای و احیانا خالی از تقوا فضای قرآنی کشورمون رو فضای کدورت و ناراحتی نکنیم .
چه قدر خوب بود که آقای گرجی به جای این انتقاد حاشیه ای ، یه انتقاد فنی رو مطرح می کردن و زمینه یه بحث فنی و علمی رو در باب تلاوت فراهم می آوردند نه یه بحث حاشیه ای !
مثلا به رویکرد مسابقه گرایی قاریان جوان کشور و کم توانی آنان در ارائه تلاوت های مجلسی و فاخر که ناشی از همین رویکرد مسابقه گرایی است انتقاد می کردند .
ربنا و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین آمنوا . . .
جهت اطلاع جناب ثقفی و دوستانیکه ایشون رو متهم به بحث علمی میکنن!!عرض شود که قاری که حین تلاوت یک فراز نفس میگیره(بخونیدنفس دزدی) این نشان از ناشی گری و ضعفشه دلیل هم اینه که یا از احکام وقف مطلع نیس که با استفاده از اون مثل استاد حصان نفسشو تنظیم کنه و یا بلدنیس برنامه ریزی کنه و الحانشو با معانی و الفاظ هماهنگ کنه همه میدونیم که پرنفس خوندن یک حسنه که عموما با استقبال بینظیر مردم مستمع مواجه میشه حالا شما تصور کن مردم فک میکنن تنفس قاری زیاده و اونو بهمین دلیل ضمن رعایت اصول تلاوت و ارائه الحان خوش تشویق میکنن ولی معلوم میشه آقا یواشکی نفس میگیره تازه این تنفس دزدکی جایی در احکام وقف نداره و کلا مطروده پس توصیه به شما و اون قاری محترمیکه میخواد جان بجان آفرین تسلیم کنه اینه که برید اصول وقف و وصل رو یاد بگیرین یا ورزش کنین خوب تغذیه کنین تا این کارای سخیف رو رواج ندین
نظراتِ بعضا عمیق و دلسوزانه ی اعزه ی بزرگوار، حقیر رو بسیار به آینده ی قرآن کشور امیدوار کرد.
ولی با توجه به اینکه انتقادات وارده ی احتمالی با سبک مصاحبه ی رسانه ای اثری بر سبک ومنش این قاری محترم ندارد و همچنانکه ملاحظه شده ،و قتی انتقاد و اعتراضی به ایشان صورت گرفته ، ایشان با یک لبخند ملیح هیچ گونه پاسخی به فرد منتقد و معترض نداده و همان رویه ی پیشین را در تلاوت در پیش میگیرند و همچنان با سبک خاص تلاوتشون ، کسب محبوبیت در بین مردم که مخاطب اول و آخر قاریان قرآن هستند میکنند.
لذا به همه ی منتقدان و معترضان دلسوز و محترم و نیز خود این حقیر نگارنده توصیه میشه که در هر سطحی از سطوح هنر تلاوت هستیم -همانطور که آقا حامد زحمت کشیدند و وقت و عمر شریفشون رو برای ارتقای سطح توانمندی تلاوت خود صرف نمودند - ما هم واقعا برای ارتقای سطوح تلاوتمون تلاش بیشتری کنیم و در نهایت با ارائه ی یک تلاوت ناب ، اصیل ، ماندگار ، معنا محور و البته انشآءالله خالصانه ،آرمانها و انتقادهای خود را به نمایش بگذاریم چراکه آیندگان تلاوت های ما و منش و رفتار های ما را خواهند دید و منصفانه تر و البته دقیقتر قضاوت خواهند کرد
اساتید همیشه با رفتار خاضعانه این رو ثابت کردند راه های بهتری هم برای تاثیر مطالب و مفاهیم هست.
.
.
.
.برود و بمیرد.... هر چه قدر هم که بد باشه باید خوشحال باشیم که از شیعه کسی هست که سبک داره و در دنیا و در مقابل سنی ها آبرویمان را خریده است.
با سلام خدمت بزرگواران گرامی.
با توجه به اینکه مراجعات و پیام ها و سوالات زیادی ازحقیر مبنی براینکه آیا بنده در ذیل این مصاحبه استادگرجی عزیز, با نام (عرفانیان) نظراتی را درج نموده ام: لذا از همین تریبون بدون توجه به محتوای مصاحبه و نظرات درج شده , مشابهت این نام را صرفا تشابه اسمی اعلام داشته و این نظرات, از سوی اینجانب نمی باشد.
خداوند تمامی خادمین واقعی قرآن رو محفوظ بفرماید.
من الله التوفیق
قاری قرآن مهندس مسعود عرفانیان
با تمام احترامی که برای استاد سیاح قائل هستم ولی سخنان ایشان را غیر قابل پذیرش می دانم. قاری مورد نظر استاد سیاح که همه ما این عزیز را میشناسیم هنگام قرائت حرکات زننده ای ندارد. بلکه این اشارات از نظر استاد شاکر نژاد برای تفهیم مخاطب به کار میرود و شایسته نیست اینقدر مورد انتقاد باشد.
ضمنا ایشان خود در کلاس های حوزه علمیه نیز شرکت کرده و با معارف قرآن نیز آشنایی دارند و طبیعی است شیوه تلاوت درستی را انتخاب می کنند.
یک صحبتی دیگر هم شما داشتید که بعضی ها تلاوت آن قاری مصری را بلد نیستند ولی حواشی آن را بلدند این کار در همه ی قراء ما نیست چرا که قاریانی نیز هستند که سبک آن قاری را هم خیلی خوب اجرا می کنند ولی در استفاده از حواشی آن قاری زیاده روی می کنند .