کد خبر: 3309684
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف؛

نشست علمی همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر» برگزار شد

گروه سیاسی: نشست علمی همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر با حضور اساتید داخلی و خارجی در محل جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست علمی همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر پیش از ظهر امروز، یک‌شنبه 10خردادماه، با حضور برخی اساتید، اندیشمندان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی در محل جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) قرار است در ژانویه 2016 برگزار شود و این نشست به منظور تبیین محورهای همایش تشکیل شده است.
در ادامه ابراهیم برزگر، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی با اشاره به مقوله وحدت در گفتمان سیاسی امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) کار بزرگی را در دنیای معاصر انجام دادند و آن آزاد کردن انرژی متراکم اسلام بود؛ کاری که ایشان انجام دادند مانند کاری بود که انیشتین انجام داد که انرژی نفهته اتم را آزاد کرد.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) پاسخ معماهایی را یافت که طی 150 سال گذشته لاینهل باقی مانده بود، گفت: از زمان جمال‌الدین اسدآبادی این موضوع مطرح بود که باید تغییراتی در جهان اسلام صورت گیرد اما سؤال اساسی این بود که این تغییرات بر اساس کدام ایدئولوژی باید صورت گیرد و آیا اسلام می‌تواند معماری آن را بر عهده بگیرد؟
برزگر افزود: در این رابطه بحث‌ها و نظریه‌پردازی‌های فراوانی صورت گرفت تا اینکه امام (ره) در عمل نشان دادند که این مسئله شدنی است و انقلابی بر اساس آموزه‌های اسلام شکل گرفت.
وی همچنین با اشاره به تردیدهایی که نسبت به نظام‌سازی اسلام مطرح می‌شد، گفت: الگوهای سنتی در دوره مدرنیته پاسخگوی عصر جدید نبود تا اینکه امام ترکیبی از سنت و مدرنیته را ارائه کردند؛ هر چند نظام‌سازی‌هایی که بر اساس ایدئولوژی اسلام بنا نهاده شد، موقتی بود و 2 3 سال بیشتر به طول نینجامید، اما جمهوری اسلامی بیش از سه دهه باقی ماند که نشان می‌دهد نظام پایداری نظام سیاسی پایداری شکل گرفته است.
برزگر تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی جهان اسلام موضوع وحدت از موضوعات مهم و اختلاف و تفرقه از موضوعات بسیار دردناک بین مسلمانان است.
وی در ادامه با اشاره به اصول ده‌گانه امام خمینی(ره) برای وحدت گفت: اولین اصل از اصول امام (ره) برای وحدت «یقظه» و بیداری است؛ مسلمانان باید توجه کنند که سه دهه از قافله تمدن عقب مانده‌اند و درگیر استعمار و استبداد هستند که منجر به ایجاد تفرقه شده است.
برزگر افزود: تا زمانی‌که آگاه نشویم و به این جمع‌بندی نرسیم که وحدت خیر مطلق و تفرقه شر مطلق است، نمی‌توانیم از سلطه قدرت‌های خارجی و استعمار رهایی یافته و به پیشرفت دست پیدا کنیم.
وی اصل دوم را قیام برای خدا عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد پروژه وحدت تحقق پیدا کند، مسیر رسیدن به این هدف قیام برای خداست؛ با حرف و شعار نظریه‌پردازی نمی‌شود به وحدت رسید؛ همچنین کار باید برای خدا انجام شود، در این صورت همه کسانی که برای خدا کار می‌کنند در یک مسیر قرار می‌گیرند.
برزگر با اشاره به نیاز قیام به آذوقه مناسب گفت: امام خمینی(ره) در این رابطه استعاری قطرات باران و آب را به کار برده‌اند و به این نکته اشاره می‌کنند که هر یک از مسلمانان مانند یک قطره هستند که قدرتی ندارند اما با اتصال آنها به یکدیگر سیلی ایجاد می‌شود که می‌تواند حرکت‌آفرین باشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر اصول وحدت مسئله «بار بر دوش» است که مسئله بسیار مهمی است؛ هر چقدر باری که بر دوش ماست سنگینی کند، حرکت به سمت وحدت با کندی صورت می‌گیرد؛ این بار بر دوش، تفرقه است.
برزگر با بیان اینکه باید به منازل و مساجد بین راه نیز توجه داشت، گفت: اگر به منازل بین راه‌ها برسیم و تصور کنیم به مقصد رسیده‌ایم این احساس انرژی ما را می‌گیرد؛ بنابراین در مسئله وحدت همواره باید به این مسئله فکر کنیم که در میانه‌راه هستیم.
وی استقامت در راه را از دیگر مسائل مهم در مقوله وحدت عنوان کرد و افزود: ممکن است در این مسیر در مقاطعی مسئله مقاومت در کانون توجهات قرار گیرد اما اگر بخواهیم واقعاً به این هدف دست پیدا کنیم قرار گرفتن در صراط مستقیم و راه درست و ثبات قدم در آن ضرورت دارد.
برزگر سه عنصر همراهان، هوشیاری در برابر دشمن و رهبری را از دیگر موضوعات مهم برای رسیدن به وحدت از منظر امام خمینی(ره) عنوان کرد.
در ادامه این نشست علمی، محسن اسلامی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به شخصیت علمی و سیاسی امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) از دو بُعد باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول اینکه ایشان یک عالم مذهبی بودند و رساله احکام داشتند و دیگران در امور دینی از ایشان پیروی می‌کردند؛ از سوی دیگر امام خمینی(ره) یک کنشگر سیاسی بودند و در دوران قبل از انقلاب، مبارزه می‌کردند و برای همین مسئله به زندان افتادند و تبعید شدند.
وی با اشاره به بنیانگذاری اسلام سیاسی توسط امام خمینی(ره) گفت: اسلام سیاسی یک واژه جدیدی است که امام آن را به وجود آوردند، در صورتی که پیش از آن دو تعبیر استفاده می‌شد؛ یکی بنیادگرایی و دیگری رادیکالیسم بود که خیلی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
اسلامی با بیان اینکه امام خمینی(ره) پیامبر اسلام(ص) را به عنوان الگوی خود برگزیده بودند، گفت: در اسلام سیاسی، قوانین و شریعت اسلامی در جامعه اسلامی باید پیاده شود.
وی تصریح کرد: مکتب سیاسی امام جوامع اسلامی را به وحدت تشویق می‌کند و نمی‌خواهد مشکل‌آفرین باشد در حالی که غرب می‌خواهد این الگو را تحریف شده به دیگر جوامع ارائه کند به همین دلیل الگوی جمهوری اسلامی ایران را مدلی شیعی و فرقه‌گرایانه معرفی می‌کند و در مقابل، اسلام سیاسی تقلبی را به شکل گروه‌های افراطی مطرح کرده است.
محمدحسین جمشیدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس دیگر سخنران نشست علمی همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر بود که به تقسیم‌بندی سیاست از منظر امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امروز دو دیدگاه نسبت به سیاست وجود دارد؛ اول اینکه سیاست بدون زور و خشونت و فریب و تزویر راه به جایی نمی‌برد که این دیدگاه از 500 سال پیش در جهان حکمفرما شد و روابط بین جوامع بر این اساس شکل گرفت.
وی افزود: در دیدگاه دوم، سیاست یک امر متعالی است که با معنویت، انسانیت و کرامت ذاتی انسان‌ها در هم می‌آمیزد و کارکرد آن نیز هدایت انسان به کمال است.
جمشیدی خاطرنشان کرد: بر این اساس سیاست یک وظیفه الهی و نبوی است و انبیا و پیامبران هستند که شایستگی قرار گرفتن در جایگاه سیاست و اداره آن را دارند و پس از آنها، اولیا و جانشینان آنها این شایستگی را پیدا می‌کنند و به تبع آن علمای بیدار اسلام می‌توانند اداره جامعه را بر عهده بگیرند.
وی تصریح کرد: امام (ره) تأکید دارند که سیاست از قداست برخوردار است و در جایگاهی مطرح می‌شود که محل قداست است.
جمشیدی با اشاره به انواع سیاست‌ها گفت: یکی از سیاست‌ها، شیطانی است که الهام‌بخش آن شیطان است و انسان را از حق و قرار گرفتن در مسیر الهی دور می‌کند.
وی افزود: نوع دوم سیاست، حیوانی است؛ در این سیاست دروغ و عوام‌فریبی وجود ندارد اما رهبران جامعه به دنبال تأمین منافع صرفاً مادی انسان‌ها هستند و به انسان مانند حیوان نگریسته می‌شود.
جمشیدی در مورد سیاست متعالی نیز گفت: در این سیاست جایی برای دروغ و تزویر و سلطه به جان و مال انسان‌ها نیست و رهبران جامعه به دنبال هدایت و رساندن انسان به کمال هستند.

captcha