آرش معیریان، کارگردان سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره جایگاه مهدویت در هنر به ویژه سینما اظهار کرد: در ابتدای بحث درباره موضوع مهمی چون مهدویت باید بگویم که خدا را شاکرم که توانستم بخشی از رسالت خود را درباره این موضوع با ساخت نماهنگی تا حدودی انجام دهم. این کار محصول سازمان تبلیغات اسلامی بود که برای کنگره دو سالانه مهدویت ساختم. این کلیپ بارها از تلویزیون نیز پخش شده و در تمامی سایتهای اسلامی سراسر جهان هم عرضه شده است، البته امیدوارم شرایط به نحوی پیش برود که در ادامه باز هم بتوانم کارهایی در این زمینه بسازم.
وی افزود: درباره عملکرد سینما هم باید بگویم، مسلماً کارهای زیادی در این حوزه تولید نشده است. درباره دلایل این کمکاری نیز به وفور میتوان سخن گفت، اما همین اندازه میگویم که مهمترین بهانه، نبود امکانات است که سبب شده، نسبت به این حوزه کمتوجهی صورت گیرد. به عقیده من فعالیت در این زمینه نباید با چنین توجیههایی متوقف شود، چون فیلمساز یا تهیه کنندهای که میخواهد در عرصه مهدویت کار کند میبایست با انگیزه و ایمان قلبی به آن ورود کند.
پرداختن به مهدویت نیازمند همت جمعی است
کارگردان فیلم «کما» گفت: به نظرم همت فردی در این زمینه (مهدویت) وجود دارد، اما قدم بعدی این است که این همت فردی تبدیل به همآرایی و همت جمعی شود. قسمتی که ما در آن مشکل داریم. پیشنهاد من برای رهایی از این ضعف این است که همان گونه که ما به طور شخصی به هیئتهای مذهبی کمک میکنیم، محلی یا مرکزی را تشکیل دهیم که با هزینههای شخصی شکل گرفته باشد و تمام کسانی که علاقهمند به سرمایهگذاری هستند در آن سرمایهگذاری کنند. با این دید که این محل میخواهد بخشی باشد که در آن فیلمهایی با محوریت مهدویت تولید شود. برای کمک به این مرکز حتماً نباید هنرمند یا مسئول بود، بلکه هر شیعهای که دوستدار اهل بیت است میتواند در آن مشارکت داشته باشد.
معیریان در پاسخ به این سؤال که نگاه ویژه غرب در سینما به موضوع آخرالزمان و رواج این دست فیلمها در سینما تا چه حد موجب رواج تفکر آنها در بین جوانان ما شده است، گفت: متاسفم که بگویم کمک کاری ما را در این زمینه (آخرالزمان)، سینمای غرب به نوعی پوشش داده، چون همان گونه که اشاره کردید تولیدات فراوانی اعم از فیلم و سریال تولید و با این معنا ساخته میشود. این آثار تاثیرات مخرب بسیاری دارد که ما به نوعی آنها را کم اهمیت دانستهایم. برای درک بهتر موضوع مثالی روشن میزنم. ما درباره تسخیر لانه جاسوسی تا به امروز کاری انجام ندادهایم. برای همین هالیوود کاری ساخت به نام «آرگو». این فیلم با تبلیغات همه جانبه آنها در سراسر جهان دیده شد، حتی در ایران بسیاری از جوانان این فیلم را دیدند. حال به من بگویید از ساخت این کار ما ضرر کردیم یا سازندگان فیلم که اهدافی خاص را دنبال میکردند؟
کارگردان فیلم «چپ دست» ادامه داد: زمانی تعجب من از کمکاری در حوزه مهدویت بیشتر میشود که بدانیم این حوزه بسیار جذاب است و میتواند علاوه بر بازخوردهای مثبت مفهومی، دستاوردهای اقتصادی نیز به همراه داشته باشد. مطلب دیگر اینکه تفکر شیعه به شدت در حوزه آخرالزمان و منجی غنی است و تمام داشتهها متکی بر باورهای عقلی و ایمانی است. برخلاف آموزههای غربی که بر خیالپردازی و رؤیا اتکا دارد.
نقش فناوری در رونق سینمای آخرالزمانی
وی درباره نقش فناوری در رونق سینمای آخرالزمانی چنین توضیح داد: مسلماً وقتی سخن از مهدویت و آخرالزمان پیش میآید، تصاویر مورد نیاز مستلزم تکنولوژی قوی است. برای نمونه در فیلم «2012» میبینیم که چگونه فناوری در خدمت القای یک تفکر و پیشگویی پوچ است. با این توضیح اگر ما بتوانیم با همکاری مشترک به این داشتههای تکنیکی در سینما دست پیدا کنیم، مسلماً فیلمهای مهدوی نیز در سینمای ما بیشتر تولید خواهند شد.
معیریان در پایان بیان کرد: سیاستگذاریهایی که از طریق مسئولان در حوزه موضوعات مهدوی در سینما پایهگذاری میشود هم باید بالقوه باشد، هم بالفعل تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت. در این میان باید این نکته را از یاد نبرد که کشور ما در بعد بینالمللی با مشکلات عدیدهای رو به رو شده که کمی کار را برای سیاستگذاریهای منسجم سخت میکند.